Typografia Apple: história a súčasnosť

Vizuálny štýl Apple je dlhé roky obdivovaný napriek tomu, že prešiel veľkými zmenami. Odráža sa to aj na písme, ktoré Apple používa, či už pre marketing alebo na displejoch svojich počítačov. Od založenia v sedemdesiatych rokoch prešiel výraznými futuristickými písmami, cez pätkové písmo, až po celkom nevýrazné bezpätkové písma. Napriek tomu, že sa to nezdá, firma nie je v používaní písma veľmi jednotná a momentálne využíva množstvo rozličných písiem. Iný font má pre iPhone, iný pre Mac OS X a iný pre reklamu.

Motter Tektura (1977–1983)

Apple používal toto písmo rakúskeho dizajnéra na svojom logu a počítačoch počnúc Apple II. Technické, no zároveň veselé písmo bolo vybraté pravdepodobne preto, že veľmi dobre reprezentovalo filozofiu firmy. Jabĺčko v logu firmy bolo vykrojené tak, aby presne zodpovedalo písmenu A v tomto fonte. Motter Tektura však firma nakoniec po niekoľkých rokoch nahradila, a tak budete písmo poznať skôr zo staršieho loga Reebok.

## Chicago (1984–2004)

Technické, netradičné, avšak dobre čitateľné písmo vyrobila pre Apple dizajnérka Susan Kare, ktorá stojí aj za ďalšími, menej známymi fontmi z Macu. Bitmapové, neantialiasované Chicago bolo určené pre používateľské rozhranie, kde bolo celkom exkluzívne využívané od verzie Apple System 1 až po verziu 7. V Mac OS 8, ktorý vyšiel v júli 1997, ho vystriedalo hladšie a oblejšie písmo s názvom Charcoal. Font Chicago bol tiež používaný v rokoch 2001–2004 ako písmo rozhrania v iPodoch prvej až štvrtej generácie. Na prvom iPode s farebným displejom, iPode Photo, bolo Chicago vystriedané písmom Podium Sans (podobné Myriadu) a neskôr Helveticou. Pracovný názov písma bol Elefont.

Chicago

Monaco (1984-súčasnosť)

Prvý Macintosh sa samozrejme nezaobišiel len s jedným písmom. Spolu s Chicagom predstavilo Apple pre svoj grafický systém aj ďalšie fonty pomenované podľa miest: Geneva, Cairo, Los Angeles, London, Athens, New York, San Francisco, Toronto, Venice a Monaco. Dodnes je však aktívne využívané len posledné z nich. Nevýrazné a disproporčné Monaco je vždy poruke, keď program potrebuje, aby boli všetky znaky v rovnakej šírke. Ako východzie ho používa aplikácia TextEdit pre plaintextové dokumenty, a tiež Terminal. Font bol používaný aj vo vývojárskom prostredí Xcode, tu bol však s príchodom Snow Leopardu nahradený písmom Menlo. Monaco bolo samozrejme v priebehu rokov prerobené na krivkové písmo, v menších veľkostiach sa však stále používajú pôvodné bitmapové rezy a font je teda ostrý a ľahko čitateľný. Charakteristickou črtou písma sú výrazné odlíšenia medzi inak veľmi podobne vyzerajúcimi znakmi: napríklad O a 0 alebo I, l a 1.

Monaco

Apple Garamond (1984–2001)

Pätkové písma v reklamách používal popri fonte Motter Tektura Apple aj predtým, v roku 1984 však všetko zjednotil písmom Apple Garamond. Upravenú verziu známeho fontu, ktorý sa v rôznych formách používa od 16. storočia, si dalo Apple urobiť u firmy Bitstream a vychádza z verzie ITC Garamond z roku 1977. Písmo je zúžené na 80% originálnej šírky a firma ho používala na takmer všetkých propagačných materiáloch až do začiatku nového milénia. Najznámejšie je zrejme použitie fontu v reklamách „Think different“ z roku 1997. Písmom boli označené mnohé produkty, vrátane prvých Macintoshov, prvého iMacu a iBooku. Svojho času dominovalo písmo aj na webovej stránke Apple.

Apple Garamond

Gill Sans (1993–1997)

Aj keď Apple úspešne používal v rokoch 1993–1997 pre vizuálnu komunikáciu písmo Apple Garamond, pre Newton sa rozhodol využiť Gill Sans. Toto bezpätkové písmo bolo použité v propagačných materiáloch a bolo ním vysadené aj logo Newtonu. Pre grafické rozhranie používalo toto neveľmi úspešné PDA fonty Espy Sans a Apple Casual. Aj keď Applu to s písmom Gill Sans veľmi nevyšlo a už ho viackrát nepoužilo, tento 82 ročný font, jedno z prých rozšírených bezpätkových písiem, sa teší obľube doteraz. Používa ho BBC, anglikánska cirkev a dokonca aj britská vláda. Na Mac OS X je predinštalované, no s výnimkou niekoľkých Keynote tém nevyužité.

Gill Sans

Lucida Grande (2001-súčasnosť)

Krátko po navrhnutí rodiny písiem Lucida v roku 1985 bol font rozšírený o množstvo špeciálnych znakov (najmä matematických), aby sa dal naplno využiť v spojení s programom na sadzbu TeX. Bol to teda veľmi dobrý základ pre východzie písmo operačného systému. Lucida Grande, vylepšená verzia Lucidy Sans, obsahuje takmer tritisíc znakov a systém Mac OS X ju používa od svojej prvej verzie až po Snow Leopard. Font môžete vidieť v menubare, v záhlaví okna, na popiskách, tlačidlách atď. S výnimkou nadpisov je použité aj na webovej stránke Apple. Font je veľmi dobre čitateľný na obrazovke aj v malých veľkostiach, používa ho preto aj množstvo iných internetových stránok. Okrem MacBlogu sa s Lucidou Grande stretávate každodenne na Facebooku a Twitteri. Zrejme kvôli obrovskému počtu znakov písmu chýba kurzíva, na výber máte len z obyčajnej a tučnej alternatívy. Font je možné vidieť aj v používateľskom rozhraní Safari 3 na Windowse, vo verzii 4 sa však už používajú štandardné windowsové fonty.

Lucida Grande

Myriad (2002-súčasnosť)

Bezpätkový humanistický Myriad nahradil pre vizuálnu komunikáciu firmy font Apple Garamond pred ôsmimi rokmi a momentálne je pre Apple určite najcharakteris­tickejším písmom. Adaptovaný bol v apríli roku 2002 s príchodom eMacu. Firma používa font na papierových propagačných materiáloch, pri prezentáciách, na webe, na baleniach produktov a sú v ňom vytlačené nápisy na počítačoch (MacBook, iMac…) aj ostatných zariadeniach (iPod, iPhone, iPad). V grafickom rozhraní Apple výrobku nebol Myriad nikdy použitý, aj keď Podium Sans, ktorým disponoval iPod Photo, iPod 5G a prvé generácie iPodu nano je mu veľmi podobný. Myriad navrhla firma Adobe v roku 1992 a písmo je predinštalované na všetkých počítačoch Apple (dopln.: ako správne upozornili čitatelia, písmo je súčasťou balíku Creative Suite, nie systému). Okrem toho, že Myriad môžete vidieť v hlavičke stránok ako MacBlog, MacRumors, AppleInsider a pod., je veľmi obľúbený aj vo vzdelávacích inštitúciách. Používa ho University of Virginia, Loyola University Chicago aj Cambridge University.

Myriad

VAG Rounded (2003-súčasnosť)

Keď používate Mac, na toto písmo sa pozeráte takmer stále, napriek tomu ho asi vôbec nevnímate. VAG Rounded je totiž použitý na potlač klávesnice. Font začala firma používať začiatkom roku 2003 na klávesniciach vtedy nových hliníkových PowerBookov. Dostali sa aj do ďalšej generácie iBooku a teraz sú používané nielen na prenosných počítačoch, ale aj na externých Apple klávesniciach (Bluetooth a USB). Písmo má za sebou veľmi zaujímavý príbeh. Navrhnuté bolo v roku 1979 pre Volkswagen, ktorý sa potýkal s problémom ako spojiť vizuálnu identitu firmy Volkswagen, ktorá používala bezpätkovú geometrickú Futuru, a Audi, ktoré používalo pätkový Times. VAG Rounded bol neskôr sprístupnený aj mimo automobilky a momentálne je veľmi obľúbený. Názov fontu nie je dodnes objasnený. Najpravdepodob­nejšie je, že je to skratka pre „Volkswagen Audi Group“ alebo „Volkswagen A.G.“, niektorí však tvrdia, že to znamená „Von Adolf Gegründet“, čiže „založené Adolfom (Hitlerom)“.

VAG Rounded

Helvetica (2007-súčasnosť)

Po syre a hodinkách najznámejší švajčiarsky export — neo-groteskná Helvetica, je v rebríčkoch označovaná ako najlepšie písmo všetkých dôb. Písmo bolo vyvinuté v roku 1957 a bolo mnohokrát vykradnuté, napríklad vo forme Arialu. Apple začal Helveticu využívať s príchodom iPhonu, kde je použité v celom grafickom rozhraní okrem poznámkovej aplikácie, ktorá obsahuje neslávny Marker Felt. Okrem zariadení s iPhone OS, čiže iPhone, iPod touch a iPad, je Helvetica vyobrazená aj na displejoch všetkých nových nedotykových iPodov – iPodu classic a iPodu nano (od tretej generácie).

Helvetica

Pramene: mac.wikia.com, wikipedia.org, folklore.org.

Obrázky zostavené z fotografií: webdesignerde­pot.com, old-computers.com, flickr.com, wikipedia.org, Ap­ple

komentárov
  1. Pekný článok. Škoda, že niektoré z týchto fontov nie sú na výber medzi písmami napr. v Pages (iWork) na Snow Leopard-e :-(

    0
    0
  2. Skvělý přehled. Jenom se chci zeptat, kde tak člověk získá informace uvedené v článku? Popřípadě jsou nějaké apliakce, kde se dají detailně porovnat různé fonty?

    0
    0
  3. super clanok, je fajn vidiet to vsetko takto pokope.
    uznavam, ze v niektorych oblastiach ma apple vo fontoch trochu neporiadok, pouzivanie viacerych pisiem sucasne je ale podmienene tym, ze je potrebne text zobrazovat na roznych mediach. lucida grande bola vyrobena a nahintovana specialne pre screen a preto by bola hlupost pouzivat ju v printe, kedze tam funguje ovela horsie ako myriad, ktory bol spraveny specialne pre print. existuje len velmi malo pisiem, ktore by mali screen, print aj mono verziu, takze lucida, myriad a monaco (menlo) je podla mna velmi vkusne vybrana trojica.

    0
    0
  4. Priklanam sa k ostatku. Velmi dobre spracovanie a prehlad. Nad typografiou som sa nikdy moc nepozastavoval ale ma to svoj vyznam.

    0
    0
  5. Jen bych autorovi napověděl, že fonty mají své tvůrce. Myriad tedy nenavrhla “firma Adobe”, jak píše, ale Robert Slimbach a Carol Twombly (pro Adobe). Jinak díky, pěkné čtení.

    0
    0
  6. Pripajam sa k markuz-ovi a vrele odporucam pozriet film Helvetica od dokumentaristu Garyho Hustwit-a, zmeni vas pohlad na fonty. Ja pouzivam vyhradne Helveticu. Vzdy a vsade. Velmi mi vyhovuje. Skoda len ze u nas su normovane patkove pisma ako napr. Times New Roman ktorym budem musiet pisat aj bakalarku. Hrozne … :(

    0
    0
  7. Helvetca je uz dost naduzivane pismo, pismo ktere se hodi vsude, naprosto bez charakteru, studene, neutralni (proto vsem tak vyhovuje, protoze nemusi resit pismo ktere se bude hodit k designu). Dneska ho uz pouziva kdejaky jouda a mysli si ze kdyz pouzije Helveticu tak se z jeho prace stava automaticky profesionalni kus… To je ale velka skoda, protoze tim to pismo ztraci svoje kouzlo.

    0
    0
  8. Myriad je podľa mňa úžasný. Ale asi nie ako jediný nevidím rozdiel medzi Helveticou a Arialom. Mohol by niekto hodiť obrázok, alebo aspoň porovnávajúci popis?

    0
    0
  9. Fakt dobry a zaujimavy clanok :D

    Len mi jedna malickost vadi: Kedze je naozaj diskutabilne, ci Newton bol, alebo nebol neuspech je potrebne napisat ‘pre grafické rozhranie používalo toto neveľmi úspešné PDA…’ ??? Nestacilo by: ‘pre grafické rozhranie používalo toto PDA’ . Newton nebol az taky neuspech.

    0
    0
  10. @Jakob – připojuji se, Newton bylo úžasné zařízení, které bohužel předběhlo dobu.
    Jinak chválím článek – perfektní.

    0
    0
  11. Pekny clanok, pripajam sa k nazorom, ze konecne nejake osviezenie medzi clankami.

    Tiez ma zaujima jedna vec, citujem “Myriad navrhla firma Adobe v roku 1992 a písmo je predinštalované na všetkých počítačoch Apple.”
    Mam plne aktualizovany Snow Leopard ale toto pismo nikde nevidim. Skutocne je predinstalovane?

    0
    0
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť