Práce na vozidle totiž začali v roku 2014. Behom 10 rokov sa významne zmenila stratégia, vedenie, projekt nabral približne 2 000 zamestnancov a stál nemalé peniaze. Portál New York Times priniesol rozsiahlu reportáž, v ktorej okrem iného oznámil, že Apple investoval do projektu až 10 miliárd dolárov.
Portál píše, že zamestnanci šípili, že projekt zlyhá, a hoci sa interne označoval ako Titan, zamestnanci ho prirovnávali skôr k Titanicu. Počas vývoja sa na ňom vystriedali štyria šéfovia, viedli sa nekonečné boje o tom, či má byť auto plne autonómne na štýl Waymo od Googlu alebo má ísť o tradičnejší elektromobil á la Tesla.
Tim Cook mal schváliť projekt krátko po dokončení Apple Watch. Motívom mala byť snaha zabrániť odlivu inžinierov do Tesly, ktorá v tom čase zažívala svoj najväčší ošiaľ. Firma navyše v tom čase očakávala, že mobilný trh začne stagnovať, zatiaľ čo automobilový trh mal v tom čase hodnotu 200 miliárd dolárov, a bol súčasťou ešte väčšieho – dopravného priemyslu – s globálnou hodnotou až 2 bilióny dolárov.
Vedenie Applu sa tešilo, že firma môže expandovať ďalším smerom, šiesti členovia tímu však už vtedy šípili, že realita je omnoho horšia. Autá totiž nie sú telefóny. Ako už vtedy poznali Apple, firma by predávala svoje prvé auto za 100 000 dolárov, a zisk by bol takmer nulový. Navyše už vtedy mali iné firmy na čele s Teslou výrazný náskok. Apple preto dokonca chvíľu rokoval s Elonom Muskom o možnom odkúpení Tesly. Napokon sa vedenie rozhodlo, že firmu neodkúpi a postaví svoje vlastné auto od úplných základov.
Projekt navyše čelil vojne dvoch lídrov. Steve Zadesky, niekdajší inžinier Fordu, chcel konkurovať Tesle. Vtedajší šéfdizajnér značky Jony Ive chcel výhradne autonómne vozidlo bez šoféra, a tento názor podporovali aj softvéroví vývojári. Apple vtedy využil svoj 155-miliardový kapitál na najímanie obrovského množstva AI expertov. V histórii značky šlo o najväčšiu iniciatívu, pri ktorej sa Apple zameral viac na najímanie vonkajších ľudí ako na vlastných zamestnancov. Pre firmu v Cupertine tak začali rázom pracovať bývalí výskumníci v NASA alebo Porsche.
Títo experti prišli s rôznymi inováciami. Napríklad čelné sklo zobrazujúce holografickú navigáciu v reálnom čase alebo strešné okná so špeciálnou vrstvou polyméru, ktorá by redukovala slnečné teplo. Do projektu sa zapojil aj niekdajší šéf vývoja Macu Bob Mansfield, a firma odkúpila viacero relevantných startupov. V roku 2021 vedenie prevzal Kevin Lynch, niekdajší šéf vývoja Apple Watch.
Isto ale mnohých ľudí zaujíma dizajn. Ako malo vyzerať prvé auto od Apple? The New York Times priniesol informáciu, že tím Jonyho Iva navrhol minivan. Inšpiráciu našiel tím v modeli Fiat Multipla 600 z rokov 1956 až 1967, so zakrivenou strechou, celkovo šiestimi oknami, bez volantu zato s hlasovým ovládaním pomocou Siri.
Už na jeseň 2015 mal Apple prvý prototyp interiéru, ktorý si vyskúšali osobne Jony Ive a Tim Cook v tajnom laboratóriu v Sunnyvale. V roku 2016 však pôvodný šéf projektu Steve Zadesky opustil Apple. Jeho nástupca, Bob Mansfield, oznámil tímu, že namiesto vývoja autonómneho auta bude firma odteraz pracovať na softvéri pre autonómne autá, ktorý by mohla distribuovať zrejme ako nástupcu CarPlay. Firma chcela spolupracovať s BMW, Nissan, Mercedes-Benz, softvér testovala na SUV Lexus. V ústrety jej napokon vyšiel Volkswagen, ktorý na testovacie účely poskytol Applu upravené modely Transporter.
Medzičasom na projekt dohliadal niekdajší manažér Tesly Doug Field, ktorý prepustil viac ako 200 zamestnancov. Jeho samého o pár rokov nahradil Kevin Lynch, ktorý iniciatívu znovu zmenil zo softvérovej na mechanickú. Napokon v utorok došlo k zrušeniu projektu.
komentár
Ten Apple minivan vyzerá naozaj odpudzujúco.