Stalo sa vám už niekedy, že vám na vaše zariadenie prišla neočakávaná notifikácia, v ktorej stálo, že sa vaše Apple ID a telefónne číslo používa pre iMessage a FaceTime na novom Macu, iPade alebo iPhone?
Ak ste si na túto otázku odpovedali áno, nemusíte sa báť. Nie je dôvod na paniku. Táto notifikácia neznamená, že sa niekto nabúral do vášho Apple účtu. V skutočnosti má táto situácia v drvivej väčšine prípadov veľmi jednoduché vysvetlenie.
Prečo som dostal túto notifikáciu?
Vždy keď si nastavujete nové Apple zariadenie, budete vyzvaný, aby ste sa prihlásili pomocou Apple ID. Tento účet slúži na prihlásenie do Apple služieb, ako je iCloud, iTunes Store alebo App Store. Do svojho Apple ID účtu môžete mať naraz prihlásených viacero zariadení. Možnosť prihlásenia viacerých zariadení zaisťuje, že vaše iCloud dáta, sťahovania a mediálne nákupy sú medzi vašimi zariadeniami synchronizované.
Ak si nastavíte nové zariadenie, prihlásite sa do neho, vymažete a obnovíte operačný systém na zariadení, ktoré ste už vlastnili a opätovne sa prihlásite s Apple ID, či už sa iba odhlásite z iMessage alebo FaceTime, ďalšie zariadenia prihlásené do toho istého Apple ID účtu by mali zobraziť notifikáciu: „Vaše Apple ID a telefónne číslo sa odteraz používa pre iMessage a FaceTime na novom (iPhone/iPade/Macu). Ak ste sa prednedávnom prihlásili na (meno zariadenia), môžete túto notifikáciu ignorovať.
Ja som ale žiadnu z týchto vecí nespravil
Ak ste z vyššie uvedených vecí nič nespravili a zobrazila sa vám notifikácia s menom zariadenia, ktoré nepoznáte (meno zariadenia je iba iPhone, nie iPhonu užívateľa Nataša), nemusí to nutne znamenať, že váš účet bol napadnutý, resp. zneužitý. Niekedy to chvíľu trvá, kým Apple aktualizuje zoznam zariadení prihlásených do vášho Apple ID na aktivačnom serveri.
V niektorých prípadoch sa táto notifikácia zobrazí aj vtedy, ak po dlhšej dobe zapnete zariadenie, ktoré nejakú tu chvíľu nebolo pripojené k Wi-Fi. Stáva sa to hlavne vtedy, ak ste na takomto zariadení boli prihlásený do iMessage alebo FaceTime, počas toho, čo bolo zariadenie odpojené. Notifikácia môže vyskočiť aj pokiaľ sa zariadenie snaží pripájať na slabú Wi-Fi. V takýchto prípadoch sa stáva, že sa notifikácia iba objaví oneskorene. Nemusíte sa teda báť, že vaše Apple ID je kompromitované.
Mám podozrenie…
Ak ale máte podozrenie na niečo „nekalé“, pretože názov novo prihláseného zariadenia vám nie je známy, môžete si zoznam prihlásených zariadení do vášho Apple ID veľmi jednoducho skontrolovať.
Ako skontrolovať Apple ID a prihlásené zariadenia?
- Na iPhone alebo iPade otvorte apku Nastavenia
- V nastaveniach otvorte hneď prvý banner Apple ID
- Prejdite dole, a kliknite na ktorékoľvek zariadenie aby ste sa dostali k informáciám ako je model zariadenia, sériové číslo, verzia OS a pozrel sa, či je dané zariadenie nastavené ako dôveryhodné a môže prijímať Apple ID verifikačné kódy.
Na Macu otvoríme Apple menu (), vyberieme Systémové nastavenia a prejdeme do časti Apple ID.
Stále mám podozrenie…
Pokiaľ máte stále pocit, resp. vidíte vo vašom účte niečo, čo nerozpoznávate, ako je napríklad zariadenie priradené k vášmu Apple ID, ktoré nespoznávate, môže byť váš účet kompromitovaný. Mali by ste dané zariadenie z účtu vymazať a zabezpečiť si účet.
Ako zabezpečím svoj účet?
- Prihláste sa do vášho Apple ID na stránkach Apple. Ak sa nemôžete prihlásiť, alebo je vaše Apple ID zablokované, vyskúšajte resetovať alebo zmeniť vaše heslo.
- Skontrolujte všetky osobné a bezpečnostné informácie vo vašom účte. Upravte všetky informácie, ktoré sú zlé, prípadne sa domnievate, že takéto údaje ste nezadávali, vrátane mena, hlavného Apple ID emailu (alebo aj záchranného emailu), telefónne čísla a podobne. Taktiež si skontrolujte bezpečnostné otázky a odpovede a uistite sa, že vaše odpovede nie sú jednoduché.
- Ak ste tak ešte nespravili, nastavte si dvojfaktorovú autentifikáciu pre vaše Apple ID. Táto ďalšia vrstva ochrany je vytvorená aby zabránila neautorizovanému prístupu k Apple ID aj v prípade, že dané strana disponuje heslom k Apple ID.
zdroj: MacRumors