V posledných rokoch začalo pribúdať vývojárov, ktorí kritizujú Apple pre 30% maržu, ktorú si berie z každého predaja v App Store, vrátane in-app nákupov ako sú mikrotransakcie, odstránenie reklám či aktivácia predplatného. Tento postup kritizovalo spočiatku Spotify, neskôr sa pridali menší vývojári aj Microsoft.
Olej do ohňa prilial Apple pred niekoľkými dňami, keď rozpútal spor s tvorcami e-mailového klientu Hey.com, ktorého tvorcovia sa snažia vyhnúť 30% „App Store dani“ tým, že užívatelia si môžu službu predplatiť len cez oficiálny web, nie cez App Store. Iní vývojári zas ľuďom výmenou za predplatné cez oficiálny web ponúkajú napríklad zľavu. Applu sa však toto chovanie tvorcov Hey.com nepáči a neumožňuje im updatovať aplikáciu, pokým nebudú ponúkať predplatné cez App Store.
Aj to je vec, ktorú berú na vedomie americké aj európske úrady vyšetrujúce Apple zo zneužívania monopolného postavenia. A že chovanie Applu nie je práve „košér“, dosvedčuje nový, arogantne znejúci e-mail, ktorý spoločnosť rozposlala vývojárom bezplatných aplikácií pár dní pred WWDC:
„Ďakujeme, že ste vývojárom iOS aplikácií. Vieme, že Basecamp po dlhé roky vyvíjal mnoho aplikácií a ešte viac verzií pre App Store, a App Store tieto aplikácie distribuoval miliónom iOS užívateľom. Tieto aplikácie neponúkajú in-app nákupy – a tým pádom za posledných 8 rokov nepriniesli App Storu žiaden príjem. Radi vás budeme podporovať aj naďalej a budeme vám ponúkať riešenia, aby ste mohli svoje služby poskytovať zadarmo – pokiaľ budete dodržovať a rešpektovať tie isté pravidlá App Storu, ktorými sa musia riadiť všetci vývojári.“
Problém je tiež v tom, že Apple uvoľňuje pravidlá najmä pre veľké firmy, ktoré nemusia platiť Applu nič, kým menší vývojári sú povinní odvádzať Applu 30% poplatok.
A few days out from WWDC, and this is Apple’s message to developers. It reads as “you have no value to us unless you’re earning us tons of cash”. https://t.co/dKZ6uT0ByZ pic.twitter.com/fFelxO5ePr
— Marc Edwards (@marcedwards) June 19, 2020