Návod ako si založiť blog cez WordPress aj keď ste doteraz nikdy neprogramovali

Áno, naozaj sa to dá. Jednoducho, rýchlo do niekoľkých hodín aj keď neviete programovať. To všetko vďaka WordPressu. Ak chcete zistiť, ako si založiť blog a dať vedieť o sebe, svojich myšlienkach, produktoch či službách, ste na správnom mieste.

Tento návod vám ukáže, ako môžete vytvoriť kvalitný blog a to bez toho, aby ste mali nejaké skúsenosti s programovaním. Mimochodom, vôbec o ňom nemusíte nič vedieť. Vďaka WordPressu to dokážete aj bez toho a na samotné vytvorenie blogu budete potrebovať len tieto 4 veci:

  • Správne zameranie blogu a zaujímavé témy
  • WordPress šablónu
  • Doménu
  • Hosting pre WordPress

Ale predtým, ako si tieto 4 body prejdeme, mali by ste ešte vedieť tieto ďalšie 3 veci:

Prvá: Už o mesiac budete mať tisícové návštevnosti… Prepáčte, že vás sklamem, ale takto to nechodí. Aspoň ak si nebudete platiť reklamu. Ľudia nebudú okamžite v húfoch navštevovať váš blog a čítať vaše články. Budete potrebovať aj vymyslieť, ako postupne zvyšovať návštevnosť svojho blogu.

Druhá: Chcete blogovaním zarábať? Smola. Samotným blogovaním sa zarobiť nedá. Napísanie článku a jeho publikovanie vám nemá ako zarobiť. Blogovanie treba brať ako činnosť, prostredníctvom ktorej o sebe dáte vedieť, aby ste mohli predávať svoje produkty alebo služby.

Tretia: Vytvorenie webstránky a úspešného blogu nie je krátkodobá záležitosť. Je to dlhodobý proces. Bude vám trvať niekoľko mesiacov (možno aj rok a viac), kým sa to celé rozbehne. Ak čakáte z blogovania okamžitý úspech, rýchlo sa sklamete.

Ešte stále máte chuť si založiť blog? Dobre teda. Ukážeme si ako.

Správne zameranie blogu a výber tém

Úspešné naštartovanie blogu začína v prvom rade správnym výberom zamerania a tém. Na Slovensku to platí dvojnásobne, pretože náš trh je oveľa menší, ako americký/svetový.

Sú témy, ktoré sú všeobecne obľúbené ako napríklad šport/cvičenie, hudba, bývanie, knihy, cestovanie, varenie, móda… s ktorými by ste vedeli získať dosť čitateľov aj u nás. Ale sú aj témy, ktoré síce sú vo svete aj u nás zaujímavé, ale keďže Slovensko je malé, nemuseli by ste nájsť dostatok čitateľov.

Ale to nie je všetko, čo by ste mali zvážiť. Potenciál blogu v čitanosti je len jedna časť pre správne zameranie blogu. Pre druhú treba ísť ešte hlbšie. Je ňou prínosnosť. A na tú má každý človek iné meradlo.

Zoberte si taký bulvár. Má nejakú hodnotu? Pre človeka hľadajúceho intelektuálne vzdelanie nie. Pre človeka hľadajúceho odreagovanie, pobavenie, a ktorý chce vedieť všetko zo života celebrít, to už hodnotu má.

Ľudia majú na výber z tisícok iných blogov a webov na Slovensku. Z desiatok miliónov, ak ideme v celosvetomom meradle. Nehovoriac o miliónoch videí, ktoré si môžu pozrieť na YouTube. Kľúčovou otázkou preto je, prečo by si mali vybrať práve vás a akú hodnotu im ponúkate v podobe vášho obsahu.

Ak váš obsah nebude pre ľudí zaujímavý a prínosný, čitatelia vám budú rýchlo zo stránky odchádzať. A to je asi to posledné, čo by ste ako začínajúci bloger chceli.

Odporúčané čítanie: 12 stratégií na vymýšľanie zaujímavých tém pri písaní blogu

Vytvorenie blogu cez redakčný systém WordPress

WordPress sa od svojho vzniku prebojoval na kráľa všetkých redakčných systémov. Má najväčší podieľa na trhu v tejto oblasti a predbehne ostatné aj keď sa spoja dokopy.

Podľa štatistík poháňa až 27% všetkých webstránok na svete. Takže ak ste dnes boli na nejakej webstránke a čítali nejaký článok, je dosť pravdepodobné, že bol postavený na WordPresse.

Dôvody, prečo používať WordPress, už dobre spísal bloger Roland Vojkovský, ale uvediem aspoň tie najdôležitejšie, ktoré z neho robia vynikajúcu voľbu:

  • máte veľký výber voľne dostupných šablón, ale aj platených za niekoľko desiatok eur
  • WordPress je stále aktualizovaný, výchadzajú nové WordPress pluginy na zlepšovanie jeho funkcií
  • je jednoduchý na ovládanie a pomerne rýchlo sa ho naučíte požívať

Skrátka ideálne riešenie pre tých, ktorí sa chcú sústrediť na písanie a publikovanie dobrého obsahu a nie na kódovanie svojho blogu.

Výber WordPress šablóny

Šablónu na WordPress si môžete predstaviť ako formu na pečenie. Vytiahnete ju a dáte do nej cesto a plnku a môžete zapnúť rúru. V prípade tvorby vášho WordPress blogu vyberiete šablónu a len do nej prostredníctvom užívateľsky prívetivého administračného rozhrania pridáte obsah (texty, obrázky alebo videá). Stlačíte tlačítko publikovať a je to.

Napríklad pri písaní tohto článku som iba pridal dopredu napísané texty z Google dokumentu a doplnil obrázky v takomto prehľadnom rozhraní…

To, čo teraz vidíte, už je vzhľad zvolenej WordPress šablóny pre tento web. Takto jednoducho to funguje.

A kde takéto šablóny získať? Máte dve základné možnosti.

  • šablóny zdarma
  • platené šablóny

Tie zdarma nájdete na oficiálnej webstránke WordPress (wordpress.org/themes). Pravidelne sa pridávajú nové a aktualizujú staré. Takisto môžete googliť napríklad:

Tieto šablóny sú ideálne najmä v začiatkoch, kedy až toľko funkcií nepotrebujete. Treba pritom brať do úvahy aj to, že šablóny zdarma budú mať určité obmedzenia čo sa týka ich zmeny vzhľadu, veľkosti písma, výberu fontov a pod. Síce sa dajú zmeniť, ale bez znalosti html kódu alebo CSS vám nebude každá umožňovať takéto zmeny priamo v nastaveniach rozhrania vášho WordPressu. Ak ale nájdete nejakú, ktorá by vám padla do oka, o to lepšie pre vás.

Ak chcete od svojho blogu viac a chcete mať väčšiu mieru možností úprav vzhľadu, odporúčam vám hneď na začiatku zainvestovať pár desiatok eur do platenej šablóny.

Skvelou stránkou s dobrým výberom je Theme Forest, kde nájdete šablóny už od niekoľko desiatok eur, čo je naozaj veľmi dostupná cena.

Navyše, veľa z nich sa predáva aj s WordPress pluginom Visual Composer, ktorý vám umožní meniť vzhľad stránky podľa vašich predstáv.

Menšiu ukážku funkcií pluginu Visual Composer si môžete pozrieť napríklad v tomto videu:

Čiže ak pôjdete do platenej šablóny z Theme Forest, vyberte si radšej takú, ktorá sa predáva aj s týmto pluginom.

Výber domény

Doménu môžete brať ako svoju internetovú adresu, podľa ktorej vás ľudia dokážu ľahko nájsť. Slúži ako náhrada internetového protokolu IPv4 (prípadne IPv6). Ide o 4 čísla (max. po 256) oddelené bodkou, pomocou ktorých by ste sa pripíjali k nejakému webu.

Ak by ste nemali doménu, museli by ste sa namiesto názvov domén v prehliadači naučiť číslice, aby ste sa k webu dostali. Čiže ak by ste chceli navštíviť nejaký svoj obľúbený web, nenapísali by ste do prehliadača názov domény, ale napríklad 23.245.58.20.

Registrovať si môžete rôzne domény od národných (.sk, .cz, .com, eu) po novšie koncovky domén (.blog, .cool, .fashion). Pri prvých sa ceny pohybujú okolo 10 eur za rok. Pri novších sú o niečo vyššie.

Keď už viete, čo je doména a na čo je dobrá, mali by ste mať na pamäti aj ďalšiu dôležitú vec. Doménu by ste mali vyberať z dlhodobého hľadiska tak, aby vám vydržala. Síce svoju internetovú adresu viete tak ako fyzické bydlisko zmeniť, lenže potom by ste museli všetkym svojim známym (čitateľom) dať vedieť, že ste svoju adresu zmenili.

Síce viete jednoducho urobiť tzv. redirect 301 a presmerovať starú doménu aj konkrétne podstránky na novú doménu, ale je tu „ale“.

Ak svoj web a články optimalizujete pre vyhľadávač Google, mohli by ste prísť o dobré pozície, pretože medzi faktormi, ktoré Google zohľadňuje, sú aj:

  • Vek domény
  • Sila domény (veľmi zjednodušene povedané celkový počet spätných odkazov a odkazujúcich domén na váš web)

Ak by ste mali novú doménu, je to ako keby ste začali s celou optimalizáciou nanovo a úplne z ničoho. Pozrite sa napríklad na tento printscreen z návštevnosti z Google na mojom blogu o kreativite. Ako vidíte, návštevnosť z vyhľadávania rástla postupne. V prvých mesiacoch bola mizivá.

Dnes sa, vďaka tomu, že už má tento web nejakú históriu, viem umiestniť s novými článkami na prvej strane pomerne rýchlo. Napríklad na slovo “pojmová mapa” sa mi podarilo umiestniť na prvom mieste po ani nie 2 mesiacoch.

Nehovorím to ale preto, aby som sa vyťahoval. Hovorím to preto, aby som ukázal, že to šlo pomerne rýchlo, lebo daná doména už mala niečo za sebou. Keby som mal doménu bez histórie, trvalo by to o dosť dlhšie. Preto treba vyberať názov domény tak, aby bol dlhodobý.

Dobre teda, späť k hlavnej téme. Ako vymyslieť názov domény?

Napríklad, môžete zvoliť:

  • názov firmy
  • kľúčové slová, ktoré vystihujú vašu tému/zameranie
  • brand

Môžete tiež kreatívne využiť názov v kombinácii s koncovku domény. Ak by ste mali blog o varení, mohli by ste použiť koncovku .si a doménu by ste mohli mať navar.si alebo daj.si.

A to najdôležitejšie, doména by mala spĺňať tieto kritériá:

  • krátka (ideálne do 10 znakov)
  • výstižne vyjadriť o čom je váš web
  • ľahko vysloviteľná
  • ľahko zapamätateľná
  • nemala by vás limitovať v budúcnosti, keby ste rozširovali blog o nové témy/služby

Odporúčané čítanie: Ako vymyslieť skvelý názov domény

Keď máte názov svojej domény, nasleduje…

Výber kvalitného hostingu

Tak ako je doména pre váš web internetovou adresou, hosting bude pre váš web bydliskom.

A svoj web môžete udomácniť na zdieľanom hostingu alebo na virtuálnom serveri.

Zdieľaný hosting znamená, že svoj  web budete mať na serveri, ktorého výkon budete zdieľať s inými webmi uloženými na danom serveri. Takéto riešenie je v začiatkoch cenovo dostupnejšie a bude vás stáť len pár eur mesačne.

Keď už váš web bude potrebovať väčší výkon, aby vydržal nápor návštevnosti a prenos dát. V takom prípade budete potrebovať virtuálny server (vps hosting). Virtuálny server má tú výhodu, že si ho môžete nastaviť podľa rôznych parametrov a aktuálnych potrieb. Toto riešenie je cenovo trochu drahšie. Zdieľaný hosting vám vo väčšine prípadov na začiatku bude stačiť.

Ako si ale vybrať ten správny hosting? Pri jeho výbere sa zamerajte na tieto 3 najdôležitejšie veci.

Dostupnosť

Dostupnosť webu znamená, že ak si niekto vyhľadá váš blog vo vyhľadávači, tak sa mu zobrazí. Ak by sa ale stalo, že by váš web bol kvôli výpadku servera nedostupný, vaše články by si návštevníci nemali ako prečítať, pretože by sa nevedeli dostať na vašu stránku.

Bežne sa dostupnosť webu vyjadruje v percentách, napríklad 99,9% alebo 99,98% a pod. Možno sa zdá, že tých 0,08% nie je nič úžasné ale pri prepočítaní na hodiny (minúty) to je už celkom značný rozdiel.

Ak by napríklad počas roka bol váš blog nedostupný 0,1% času, bolo by to 8,76 hodiny. Naproti tomu, ak by bol nedostupný počas roka v 0,02% prípadoch, bolo by to len 1,752 hodiny.

To je rozdiel 7 hodín. V prípade veľkého portálu alebo eshopu to znamená značný ušlý zisk, ktorý vám nik nenahradí.

Aj keby sme boli brutálne úprimní a priznali si, že by váš web prvé mesiace mal minimálnu návštevnosť, výpadok by vás veľmi neovplyvnil. Ale ako by váš web rástol na popularite a mali by ste každý deň tisícky návštev, z hodinového výpadku by vám šli vlasy dupkom.

Rýchlosť načítania webstránky

Keď ešte bolo pripojenie na internet pomalé a weby iba v plienkach, ľuďom nevadilo čakanie niekoľko sekúnd na načítanie stránky. Doba ale ide rýchlo dopredu a zrýchľujú sa aj očakávania návštevníkov vášho webu. Podľa štúdie Why web performance matters ľudia očakávajú, aby sa váš web načítal do 2 sekúnd. Ak nie je načítaný ani do 3, môže z neho odísť až 40% potenciálnych čitateľov. A to je dosť veľké množstvo.

Ako potom zabezpečiť, aby sa váš WordPress blog rýchlo načítal? Pri jeho tvorbe a založení by ste mali myslieť aj na svižný webhosting. Keďže WordPress je už bežná prax a väčšina webov je na ňom postavená, väčšina hostingových firiem ponúka aj vyladený WordPress hosting, na ktorom bude fungovať lepšie ako na bežnom hostingu pre iné redakčné systémy alebo weby na mieru.

Podpora

V neposlednom rade, skôr či neskôr sa nezaobídete bez podpory. Najmä ak nie ste práve technický typ. Vtedy je dobré mať pri sebe helpdesk, ktorý vás nenechá topiť sa v problémoch, ale vás odnaviguje, alebo priamo technický problém vyrieši za vás.

 

Ako to celé spojazdniť a dať váš WordPress blog na internet?

Keď budete mať vybraný hosting aj doménu u svojho poskytovateľa, po platbe by vám emailom mali prísť prihlasovacie údaje do vášho kontrolného panelu. Z neho môžete ovládať svoj hosting a spravovať doménu. A to najdôležitejšie, nainštalovať si WordPress.

U nás vo WY je proces veľmi jednoduchý. Vo svojom WY Paneli na správu hostingu a domény hravo nainštalujete WordPressu jedným klikom. Nič nebudete musieť riešiť. Stačí sa prihlásiť do WY Panela na moje.wy.sk, prejsť do časti Web – Inštalátor CMS a kliknúť pri WordPresse na tlačítko Inštalovať.

Potom si iba vyberiete prihlasovacie meno, heslo, email a kliknete na tlačítko Uložiť. Cieľovú cestu inštalácie (subdoménu a adresár) ponechajte prázdnu.

Po nainštalovaní sa potom do WordPress rozhrania dostanente nasledovne. Stačí napísať v prehliadači za vašu doménu /wp-login.php, čiže do prehliadača napíšete napríklad vasadomena.sk/wp-login.php.

Mali by ste potom vidieť v prehliadači takéto prihlasovacie pole, do ktorého zadáte vaše prihlasovacie údaje…

Po prihlásení prejdite do sekcie Vzhľad – Témy. Potom kliknite na Pridať novú.

Teraz budete mať 2 možnosti. V prípade, že ste si kúpili platenú šablónu, kliknite na Nahrať tému. Ak si si našli nejakú voľne dostupnú, napíšte jej názov do poľa Hľadať témy.

V prvom prípade potom len vyberte súbor zakúpenej šablóny vo vašom počítači a kliknite na Inštalovať teraz.

V druhom prípade stačí prejsť kurzorom myši na danú tému a kliknúť na modré tlačítko Inštalovať.

A čo teraz? Teraz si dáme Deli, pretože váš blog uzrel svetlo sveta.

Môžete sa pustiť do písania v sekcii Články – Pridať nový.

Želám veľa zábavy pri tvorbe blogu a písaní prvých článkov.

 

Článok bol pôvodne publikovaný na https://wy.sk/blog/ako-si-zalozit-blog

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
Apple iPhone 14
pokračovanie článku

Apple už o niekoľko dní ukončí predaj starších iPhonov v EÚ

Januárom 2025 nevstupujeme len do nového kalendárneho roka, ale aj do novej etapy fungovania v EÚ. Počnúc prvým dňom budúceho roka vstupuje do platnosti nariadenie, ktoré zakazuje predávať mobilnú elektroniku s inou koncovkou ako je USB-C. A teda to znamená, že Apple oficiálne bude nútený ukončiť predaj starších iPhonov v EÚ.
pokračovanie článku

Apple zvažuje 5G pripojenie pre MacBook a Vision Pro

Písal sa rok 2008 a na internete sa objavili prvé fámy, že Apple pripravuje MacBook s mobilným dátovým pripojením. Správy vtedy komentoval aj Steve Jobs, keď potvrdil, že napokon sa rozhodli nepokračovať v tejto iniciatíve.