To, že je Čína pre Apple mimoriadne dôležitý trh, ešte neznamená, že sa tu spoločnosti musí nutne dariť. Aj vďaka rastúcemu vplyvu domácich značiek sa kalifornský gigant prepadol do kategórie „Ostatní výrobcovia“.
Jedná sa pritom o kategóriu tých výrobcov mobilov, ktorí nemajú v krajine dostatočne veľký podiel na to, aby im bola v štatistike venovaná väčšia pozornosť. V prípade Applu však ide o obrovské prekvapenie, vzhľadom k tomu ako sa snažil vyhovieť podmienkam tamojšej vlády v snahe o to, aby si zlepšil podmienky na trhu. Podľa marketingovej firmy Canalys je ale možné, že Apple reagoval pomaly a už sa mu nepodarí rozšíriť iPhone v krajine s takmer 1,4 miliardou obyvateľov. Pozoruhodné je to aj z dôvodu, že ešte pred tromi rokmi, v 2015, mal Apple podieľ pohybujúci sa okolo 40-50% v urbanizovanej časti krajiny.
S tvrdením firmy Canalys sa stotožňujú traja rôzni analytici vrátane renomovanej analytičky (a čiastočnej insiderky) Katy Huberty z Morgan Stanley. Tvrdí, že Applu priebežne klesá podiel v Číne a v súčasnosti môže tvoriť len 18% tamojšieho trhu. Dôvodom poklesu je aj fakt, že si ho môže dovoliť len obyvateľstvo 1. a 2. mestskej triedy, teda obyvateľstvo v rozmedzí do 300 miliónov. Z nich si reálne môže iPhone dovoliť okolo 150-220 miliónov, čo predstavuje do 17% celkového obyvateľstva krajiny.
Problémom však nie sú len títo obyvatelia. Lokálne značky Huawei, Oppo, Vivo a Xiaomi dobehli Apple vychytávkami aj spracovaním, nie však cenou. Tá je obecne nižšia a číňania tak dajú prednosť domácim značkám. Znamená to však aj zlú správu pre Samsung, ktorý sa taktiež radí do kategórie „ostatných“.