Apple Maps sa po šiestich rokoch svojej existencie dočkajú verzie 2.0. Apple chce pritom prejsť kompletne na vlastnoručne zozbierané dáta.
Možno si ešte spomeniete na obrovské fiasko, ktoré Apple zažil s predstavením vlastného mapového softvéru v iOS 6. Išlo o posledný klinec do rakvy vtedajšieho šéfa softvéru, Scotta Forstalla, a vyhrotená situácia si vyslúžila aj osobné ospravedlnenie od Tima Cooka, vtedy ešte pomerne nového v pozícii výkonného riaditeľa.
Apple sa chcel odviazať od závislosti na Google, ktorého mapy spočiatku ponúkal ako vstavanú aplikáciu, no podarilo sa mu to len čiastočne. Aj keď Apple Mapy už zďaleka netrpia toľkými neduhmi ako pri ich spustení, stále sú terčom posmechov a pozadu za konkurenciou. A spoločnosť si je taktiež vedomá, akú strategickú pozíciu si držia v softvérovom a hardvérovom ekosystéme, obzvlášť v tom mobilnom. Preto sa rozhodla službu od základu prekopať – tentoraz s použitím výhradne vlastných dát.
Začínajúc týmto mesiacom sa Apple začne pomaličky zbavovať iných poskytovateľov ako TomTom, ktorých mapovacie služby využíval doteraz. Nová verzia máp využívajúca vlastnoručne zozbierané dáta sa objaví v najbližšej bete iOS 12, no obmedzená bude zatiaľ na San Francisco a okolitý Bay Area. V priebehu roka sa jej dostupnosť rozšíri, avšak len po území USA.
Roky vo vývoji
So zberom dát Apple nezačal ani včera, ani pred týždňom. Projekt v tichosti trvá už vyše štyri roky. Odvtedy kalifornský gigant vyvinul potrebné technológie, ktoré následne vyslal na cesty po Spojených štátoch a Európe. Mnohí si mysleli, že záhadné biele dodávky s kamerovými systémami mali súvis s vtedy médiami prepieraným vývojom vlastného elektromobilu. No ako sa ukázalo, zatiaľ ide „len“ o vylepšenie mapovacieho softvéru.
Novinár Matthew Panzarino sa v jednom takomto vozidle zviezol a detaily o celom procese zberu dát si môžete spolu s vyjadrením spoločnosti prečítať v jeho dlhom príspevku na TechCrunch. Okrem klasickej kombinácie GPS súradníc a obrazu zo série kamier však autá disponujú aj pokročilými senzormi vzdialenosti, ktoré naznačujú na využitie dát aj na iné projekty – napríklad autonómne vozidlá. Ich existenciu Apple pritom nepotvrdil, ani nevyvrátil.
Na trhu je len jedna ďalšia spoločnosť, ktorá zbiera dáta na takejto škále: Google. Okrem voľnosti a lepším dozorom nad dátami, ktoré vlastný systém prináša, je ďalším faktorom aj zlepšenie kvality samotnej služby. Apple napríklad nebude musieť mesiace čakať na upravené verzie máp či používateľmi nahlasované chyby – opraví ich sám do niekoľkých dní. Zamestnávať na to bude stovky editorov, ktorí budú mať okrem opráv na starosti aj detaily ako realistické zobrazenie nápisov ulíc, či šikovné informácie, napríklad na ktorej ulici sa nachádza vchod do danej budovy.
Do posledného detailu
A pretože je to Apple, pri obyčajných detailoch nekončí. Samostatný tím kartografov bude mať na starosti drobnosti ako mieru saturácie máp v jednotlivých regiónoch – v USA je zvykom zobrazovať menej údajov, zatiaľ čo napríklad v Japonsku pri rovnakom priblížení omnoho viac. Ich cieľom je, aby sa digitálna reprezentácia sveta čo najviac podobala skutočnosti. Vytváraním replík dopravných značiek začínajúc, prevzatím fontov systémov hromadnej dopravy v jednotlivých mestách končiac.
Okrem vyššie spomínaných vecí je Apple taktiež odhodlaný zbierať anonymné údaje z tisícok iPhonov v autách či vašich vreckách. Šéf internetových služieb, Eddy Cue, sa vyjadril, že absencia identifikovateľných údajov v dátach používateľov spoločnosť nijak nelimituje, a aj bez nich dokáže priniesť rovnaké funkcie ako ostatné spoločnosti (čítaj Google).
A aj keď je pravda, že tvorba vlastných dát a navigácie môže Apple viesť k pomyselnej dominancii v odvetví, ide o beh na dlhú trať. A budú to reálne roky, kedy sa takáto masívna iniciatíva rozšíri po svete. Začína sa na domácom piesočku a už čoskoro uvidíme, ako budú podľa Applu drastické rozdiely v kvalite vyzerať.
A možno že návšteva dodávok s označením Apple Maps v našich končinách nie je až tak vzdialená, ako si myslíme. Ešte minulý rok tieto vozidlá zastihli napríklad v Španielsku a ďalších európskych krajinách.