Apple dostal ďalší zásah. Tentokrát v podobe druhého súdneho procesu, v ktorom je Apple obvinený z problematických klávesníc nainštalovaných v najnovších modeloch MacBook a MacBook Pro.
Ako keby jedna žaloba nestačila. Iba týždeň po prvej sa na súde objavilo ďalšie obvinenie z toho istého dôvodu.
Tak ako prvý súdny proces z minulého týždňa, tak aj druhý definuje, že malé čiastočky prachu a nečistôt, ktoré sa nazbierajú za určitý čas pod klávesnicami MacBooku (2015 a vyššie) a MacBooku Pro (2016 a vyššie) môžu spôsobiť nefunkčnosť Butterfly systému jednotlivých kláves v klávesnici.
V niektorých prípadoch môže akumulovaný prach a nečistoty úplne poškodiť komponenty Butterfly systému a tak spôsobiť aj vypadávanie klávesy z tela MacBooku.
Server MacRumors na tieto problémové klávesnice upozornil už minulý rok, vrátane nefunkčných kláves, divných zvukov pri ich stlačení alebo dokonca ich vypadnutiu z tela MacBooku.
V žalobe, ktorú podala právnická firma Schubert Jonckheer & Kolbe v južnej Kalifornii stojí:
Butterfly switch klávesy, ktoré Apple začal používať v roku 2015 na MacBookoch a v roku 2016 na MacBook Pro, majú dokonca nižší profil ako “nožnicové” switch klávesnice. Klávesy stále držia vďaka dvom pretínajúcimi sa kusmi plastu, no ich profil je taký nízky, že klávesa úplne “cestuje”, keď je stlačená. Butterfly spínače sú tiež veľmi jemné, držané na mieste štyrmi drobnými vláknami krehkého plastu.
Kvôli ich veľmi nízkemu profilu sú Butterfly klávesnice odolné voči nahromadeniu nečistôt pod klávesmi. Avšak, keď sa prach alebo iné drobné častice dostanú pod klávesy, sú schopné kompletne znefunkčniť Butterfly mechanizmus. Okrem toho nie je možné demontovať klávesy bez rizika poškodenia klávesnice, čo môže zrušiť záruku spoločnosti Apple.
A v podstate, druhá žaloba je o tom istom. Žaloba tvrdí, že týmto problémom trpia “tisícky užívateľov” pričom tieto sťažnosti zákazníkov sa prevažne objavujú na v blogových príspevkoch, tweetoch, komentároch na fórach ako MacRumors. Na internete existuje aj online petícia na Change.org, ktorá mú už 27,000 podpisov.
Sťažnosť dodáva, že spoločnosť Apple si “uvedomuje” alebo mala “vedieť” o chybe prostredníctvom predbežného testovania produktov, sťažností zákazníkov alebo ich kombinácie, ale “nikdy nedokázala zistiť, že je klávesnica chybná “, pretože opravy a výmeny sú nákladné.
Spoločnosť Apple vedela alebo mala vedieť o chybách Butterfly klávesnice predtým, ako sa notebooky niekedy dostali do rúk verejnosti v dôsledku štandardného predbežného testovania produktov. Ďalej, Apple vedel, alebo mal vedieť, že notebooky boli chybné krátko po tom, ako boli pôvodne spustené 12-palcové MacBooky v roku 2015 a krátko po tom, čo boli predstavené MacBook Pro v roku 2016, pretože krátko po každom predstavení bola klávesnica predmetom mnohých sťažností spotrebiteľov uverejnených na webových stránkach spoločnosti a rôznych internetových portáloch, ako sú MacRumors, sociálne a tradičné médiá a webové stránky maloobchodníkov. Apple neustále sleduje svoje vlastné webové stránky, ako aj iné webové stránky, vrátane MacRumors …
Táto sťažnosť, podobne ako prvá, potvrdzuje, že spoločnosť Apple poskytuje podporný dokument s pokynmi na čistenie klávesnice MacBooku alebo MacBooku Pro s “nereagujúcou klávesou alebo klávesou, ktorá má iné vlastnosti ako ostatné klávesy.” Dokument ale poznamenáva, že tieto “kroky” neodstránia chybu natrvalo.
Namiesto toho sa mnohí zákazníci musia obrátiť na Geniusov. V Spojených Štátoch spoločnosť Apple účtuje poplatok vo výške 700 dolárov za výmenu klávesnice na postihnutých modeloch MacBook Pro, keďže proces si vyžaduje výmenu celej zostavy vrchného puzdra, hliníkového krytu s klávesnicou, trackpadom a mriežkami reproduktorov.
Sťažnosť obsahuje aj skúsenosť, ktorú mal Joey Baruch, jeden z troch menovaných žalobcov spolu s Remy Turnerom a Christopherom Martinom:
21. júla 2017 žalobca Joey Baruch zakúpil MacBook Pro (13″ palcový) od Apple v Sherman Oaks v Kalifornii a zaplatil zaň 1 794,91 dolárov. Po zakúpení si pán Baruch nastavil svoj notebook podľa pokynov. Krátko po kúpe si pán Baruch všimol sporadické zlyhanie niektorých kláves vrátane medzerníku a tlačidiel “R”, “T” a “Enter”. Tento problém narušil možnosť pána Barucha používať notebook.
Len čo sa problém začal, pán Baruch sa pokúsil vyčistiť klávesnicu pomocou stlačeného vzduchu alebo handričkou aby zlepšil výkon, no problém sa postupne zhoršoval. Začiatkom roka 2018 sa výkon klávesnice natoľko zhoršil, že pán Baruch musel svoj notebook odniesť do servisu. Priniesol ho do obchodu Apple v meste Sherman Oaks v Kalifornii. Pán Baruch je informovaný a verí, že jeho klávesnica bola nahradená novou. Oprava nastala približne okolo konca marca 2018 a trvala približne 5 dní.
Krátko potom sa problém objavil na novej klávesnici vrátane chyby medzerníku. Zlá funkčnosť notebooku sa pre pána Barucha stala značne rozptyľujúcou. Pán Baruch naďalej zažíva opakované zlyhania funkčnosti klávesnice na svojom MacBook Pro.
Sťažnosť požaduje, aby spoločnosť Apple zaplatila náhradu škody v sume, ktorá sa má preukázať v súdnom procese, verejne zverejní chybu a uhradí zákazníkom všetky náklady, ktoré možno pripísať chybným klávesniciam v MacBooku alebo MacBooku Pro. V okresnom súde v Severnej Kalifornii sa požadoval proces s porotou.
Vzhľadom na prekrývajúce sa nároky žalôb týkajúcich sa klávesníc na MacBookoch budú nakoniec zjednotené do jednej súdnej žaloby.