Apple čelí žalobe, údajne poškodil iOS 6 aby ušetril na poplatkoch za FaceTime

Apple má vďaka FaceTime v podstate samé problémy. Najprv kvôli nemu musel niekoľkokrát čeliť žalobám od firmy VirnetX, ktoré preň skončili prehrou a Apple musel zaplatiť pokutu. Firma to neskôr riešila prechodom na iné rozhranie, no ani tu nemá pokoja.

Tentoraz čelí žalobe za to, že údajne naschvál pokazil FaceTime v iOS 6, aby donútil užívateľov prejsť na iOS 7. Dôvodom pre údajné poškodenie FaceTime na iOS 6 je vraj snaha Applu ušetriť na novej zmluve s firmou Akamai, tvrdí žalobkyňa Christina Grace z Kalifornie. Tá si zároveň naštudovala problematiku, ktorá súvisela s obsiahlym patentovým sporom medzi Applom a firmou VirnetX a práve verejne dostupnými informáciami zo sporu podložila svoje tvrdenie.

Celá situácia siaha až do roku 2010, kedy Apple predstavil iPhone 4 a spolu s ním aj službu FaceTime. Tá fungovala dvojako, jednak využívala Peer-to-Peer rozhranie medzi dvomi iPhonmi a jednak používala dátový prenos cez servery Akamai, ktoré využíva aj iTunes a ďalšie služby Applu. Neskôr sa ukázalo, že P2P technológia porušovala patenty firmy VirnetX, ktorá v roku 2012 podala na Apple žalobu. V roku 2016 potom VirnetX úspešne vysúdil 302 miliónov dolárov. Apple však už medzitým začal prechádzať výhradne na prenos cez Akamai, ktorému Apple platil 50 miliónov dolárov.

E-mailová komunikácia z tej doby uvádza, že sa manažment Applu začal obávať vysokých poplatkov za prenos cez Akamai, čo v konečnom dôsledku znamenalo, že Apple s iOS 7 priniesol novú P2P technológiu. Podľa žaloby však Apple umelo vytvoril bug, ktorý mal spôsobiť, že službe FaceTime na iOS 6 skončí digitálny certifikát 16. apríla/dubna 2014, čím Apple predíde nutnosti platiť poplatky za užívateľov, ktorí používajú starý systém. O tomto bugu Apple však informoval verejnosť a na support stránke vyhlásil, že užívatelia, ktorí majú problém s FaceTime po 16. 4. 2014, by mali aktualizovať systém. Neskôr bol tento dátum odstránený.

Pravdivosť tvrdenia navrhovateľky však môže dosvedčiť aj komunikácia medzi dvoma pracovníkmi Applu. Istý manažér v nej spomínal, že Apple hľadá spôsob ako obnoviť kontrakt s Akamai na ďalší rok a Apple spravil niečo, aby znížil spotrebu na serveroch. Istý inžinier na to v komunikácii zareagoval tým, že iOS 6 sa vo veľkom spoliehal na servery Akamai a že Apple naschvál pokazil iOS 6 a jediným spôsobom na opravu je upgrade na iOS 7. S novým systémom však začali mať telefóny ako iPhone 4 a iPhone 4s problémy, najmä čo sa týka sekania a padania softvéru.

Žalobkyňa v konečnom dôsledku podala skupinovú žalobu a žiada odškodné v neznámej výške a tvrdí, že Apple porušil zákon o nespravodlivej konkurencii.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť