Denník Guardian informuje o rastúcich sťažnostiach ohľadom takzvanej “chyby 53”, ktorá po aktualizácií iPhonu 6 na iOS 9 natrvalo znefunkční zariadenie. Problém sa týka iPhonov, ktorých Touch ID senzor bol vymenený v neautorizovanom servisnom stredisku.
Problém zasiahol aj redaktora Guardianu, ktorý si svoj iPhone dal opraviť v septembri počas reportáže v Macedónsku. Pár mesiacov na to dostal notifikáciu o upgrade na novšiu verziu systému, no po jej nainštalovaní telefón vyhodil hlášku error 53. Zamestnanci londýnskeho Apple Store mu pomôcť nevedeli a napokon bol odkázaný na kúpu nového iPhonu.
V podobnej situácii sa nachádzajú aj rady ďalších používateľov. Téma o chybe 53 na stránke iFixit už ostatne stihla zaznamenať vyše 180 tisíc návštev. Problémom je, že Apple síce odrádza od neautorizovaných servisných zásahov, no o potenciálnych komplikáciách nikde neinformuje. Telefón navyše môže fungovať celé mesiace, až do aktualizácie na nový systém.
K problému sa už stihol vyjadriť aj samotný Apple, podľa ktorého je chyba spôsobená kódom na ochranu pred zneužitím senzoru. Touch ID totiž odtlačky prstov ukladá v “zabezpečenej enkláve” na čipe zariadenia. Táto enkláva je spárovaná s príslušným senzorom a pri poškodení, či nahradení akejkoľvek časti reťazca prestane celý systém fungovať.
Pri výmene Touch ID alebo jeho častí v autorizovanom servise je párovanie oficiálne obnovené priamo u Applu, čo neplatí pri neoficiálnych zásahoch. Keď iOS detekuje, že párovanie nefunguje, telefón sa sám zablokuje aby zabránil prístup prípadných podvodných Touch ID senzorov k údajom uložených na enkláve.
Apple odkazuje všetkým, ktorí sa s chybou stretli kontaktovať podporu.