Duchovný otec e-mailu Ray Tomlinson zomrel vo veku 74 rokov

V sobotu zomrel vo veku 74 rokov na srdcový infarkt Ray Tomlinson. Je považovaný za duchovného otca v e-mailu, ktorého základy položil v roku 1971, keď bol zamestnancom  spoločnosti Bolt, Beranek a Newman. Pracoval na softvéri SNDMSG ( Send Message – pošli správu), ktorý umožňoval posielanie správ medzi používateľmi zdielaného počítača. Tomlison upravil program tak,  že vedel posielať správy medzi používateľmi rôznych počítačov prepojených v sieti ARPANET (Advanced Research Projects Agency Network).

Použil k tomu znak zavináč (@), ktorý spájal meno používateľa s názvom počítača v sieti a položil tak základ všetkých e-mailových adries v súčasnosti. Zo svojho programu CPYNET (Copy Network) zobral Tomlinson príslušnú sieťovú konfiguráciu a integroval ju do do aplikácie SNDMSG, ktorá slúžila ako prvý e-mailový klient a pomocou nej mohli v budúcnosti aj ďaľší používatelia iných počítačov posielať správy.

Za svoj prínos pri zrodení e-mailov bol Ray Tomlinson v roku 2012 uvedený do Internetovej siene slávy a získal aj celý rad ocenení. Dokonca sa dostal do rebríčka TOP 150 novátorov z MIT (Massachusetts Institute of Technology), v ktorom obsadil štvrté miesto. Len pre zaujímavosť, na prvej pozícií sa nachádza Tim Berners-Lee, ktorému sa pripisuje vynájdenie World Wide Webu.

Sám Tomlinson aj jeho kolegovia najskôr nepripisovali dôležitosť programu SNDMSG najmä preto, lebo pôvodne nemali na ňom pracovať. Dokonca sa v neskorších rozhovoroch priznal, že si nepamätá ani obsah prvého e-mailu, avšak predpokladá sa, že obsahoval postupnosť znakov „qwertyuiop”.

Neskôr Ray Tomlinson skromne priznal zásluhy, avšak sám sa neberie ako vynálezca zavínača (@). Ten sa dovtedy používal len veľmi zriedka a patril do znakovej sady ASCII (American Standard Code for Information Interchange). Až vďaka nemu sa tento znak rozšíril a v súčasnosti ho používajú aj sociálne siete ako Twitter a Instagram.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Apple predstavil iPhone 16e

Tak ako sa čakalo, Apple naozaj predstavil nový vstupný model do svojej ponuky. Firma ho však začala predávať pod menom iPhone 16e.
Apple Maps
pokračovanie článku

Apple Maps možno začnú zobrazovať reklamy

Niet divu, že Apple sa eventuálne pokúsi monetizovať väčšinu svojich služieb. No zatiaľ čo niektoré služby vyslovene vyžadujú aktívne predplatné, iné si budú musieť na seba zarobiť same, v záujme zachovania bezplatnosti.