Pokrokové technológie na výrobu batérií sľubujúce ich predĺženú životnosť sú tu každú chvíľu, ich nasadenie do mainstreamových zariadení je však stále hudbou budúcnosti. Nový spôsob výroby lítium-iónových článkov by však mohol zdvojnásobiť ich kapacitu už budúci rok.
Tím výskumníkov z inštitútu MIT v Massachusetts prišiel so zaujímavým spôsobom ako predĺžiť životnosť dnes bežne používaných batérií. Trik spočíva v nahradení súčasnej grafitovej anódy anódou vyrobenou z lítiovej fólie. Použitím tohto hustejšieho materiálu vznikne technológia, ktorú výskumníci nazvali “li-metal”. Jeho výhoda pritom spočíva v jednoduchom procese výroby, ktorý sa dá zabezpečiť pomocou súčasných nástrojov v továrňach na klasické lítium-iónové batérie.
Dvojnásobná kapacita batérie pri zachovaní rovnakého objemu by tak podľa výskumníkov mohla byť realitou už v roku 2017. Otázkou však ostáva, akým spôsobom by bola takáto technológia využitá. Uprednostnili by spoločnosti ako Apple rovnakú hrúbku zariadenia s dvojnásobnou kapacitou, alebo rovnakú kapacitu s polovičnou hrúbkou?
A aj keď nový typ batérie by bol rozhodne užitočný pri použití v smartfónoch a tabletoch, skutočnú revolúciu by mohol spôsobiť pri elektrických vozidlách. Štandardom v súčasných automobiloch na trhu je dojazd približne 320 km na jedno nabitie. Pri použití li-metal technológie by sa však dojazd mohol predĺžiť až na viac ako 640 km. Do úvahy by tak pripadalo aj zachovanie rovnakej kapacity s polovičnou hmotnosťou, čo by zas umožnilo vytvorenie skutočne kompaktných elektromobilov.