Spotify tvrdí, že súčasné podmienky v App Store sú protikonkurenčné

Odhalenie hudobnej služby od Apple sa pomaly blíži a konkurenčný boj medzi streamovacími službami sa postupne vyhrocuje. Apple má na krku federálne úrady vyšetrujúce údajné protimonopolné správanie a zneužívanie svojej silnej pozície v hudobnom biznise na kontrolu trhu. Apple plánuje pred debutom svojej hudobnej služby vyčistiť hracie pole, a preto spolu s kľúčovými hudobnými vydavateľstvami vyvíja tlak za zrušenie bezplatných modelov, aké ponúka konkurencia. Najnovšie prilieva olej do ohňa aj Spotify, ktorému sa nepáčia súčasné podmienky vládnuce v App Store. Apple si totiž necháva zaplatiť províziu z každého predaja aplikácie v ich obchode, pričom to isté sa vzťahuje aj na predplatné služieb.

Provízia tvorí celých 30 % z predaja, čo efektívne navyšuje cenu mesačného predplatného takmer o tretinu. Aby spoločnosť predišla ďalšej strate, a aby jej platená verzia mohla byť naďalej hnacím motorom pre peniaze vyplatené umelcom a nahrávacím spoločnostiam, tieto poplatky zaplatia koncoví zákazníci. Zatiaľ čo na webe stojí prémiová služba 10 dolárov (u nás 6 eur), pri predplatení cez iOS aplikáciu sa jej suma zdvihne na 13. Kritika sa znáša aj na fakt, že podľa smerníc pre vývojárov v App Store nie sú povolené aplikácie, ktoré odkazujú používateľov na externé platobné systémy. Ani v prípade, že výrobca aplikácie má svoj vlastný systém platieb a Applu tým tak nevznikajú ďalšie administratívne náklady.

Cena predplatného cez aplikáciu na iOS a webe sa značne líši.

Druhým východiskom môže byť vziať tieto poplatky na seba a nenavyšovať tým cenu, tak ako to robil konkurenčný Tidal pred tým, ako ho odkúpil Jay Z a sľúbil tak lepšie finančné podmienky pre svojich interpretov. Tak či onak, Apple má vďaka svojej platforme v tomto smere obrovskú výhodu. Môže tak svoju službu ponúkať za výhodnejšiu cenu napriek tomu, že pôvodné rokovania s hudobnými vydavateľstvami o znížení ceny predplatného stroskotali a Apple je nútený účtovať si rovnakú sumu ako ostatní.

Sťažnosti zo strany Spotify sú len ďalšou reakciou švédskej spoločnosti na vznikajúci rozpor medzi nimi a vydavateľstvami ohľadom bezplatného biznis modelu. Za tým si pevne stoja, napriek tomu, že 90 % ziskov prichádza od približne štvrtiny platiacich zákaznikov. Bezplatná verzia služby je však hlavným dôvodom za masívnou zákaznickou expanziou, a aj keď nie je pre spoločnosť nevyhnutná, v dohľadnej dobe sa ju Spotify nechystá rušiť. Bude zaujímavé sledovať, ako sa situácia ďalej vyvinie, s ohľadom na fakt, že na zrušenie tohto modelu tlačia okrem iného aj titáni ako Universal Music Group.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Apple predstavil iPhone 16e

Tak ako sa čakalo, Apple naozaj predstavil nový vstupný model do svojej ponuky. Firma ho však začala predávať pod menom iPhone 16e.
Apple Maps
pokračovanie článku

Apple Maps možno začnú zobrazovať reklamy

Niet divu, že Apple sa eventuálne pokúsi monetizovať väčšinu svojich služieb. No zatiaľ čo niektoré služby vyslovene vyžadujú aktívne predplatné, iné si budú musieť na seba zarobiť same, v záujme zachovania bezplatnosti.