Ako Google zmení pravidlá hry

Od prvého marca 2012 sa zmenia pravidlá ochrany osobných údajov a zmluvné podmienky používania služieb spoločnosti Google. Google ich momentálne poskytuje obrovské množstvo: Gmail, Google Calendar, YouTube, Google Docs, Picassa, Google Reader a mnohé ďalšie. Všetky majú rozdielne právnické dokumenty, s ktorými treba súhlasiť. Rozhodli sa teda, že všetky zmluvy zjednotia a zjednodušia znenie, aby si ich každý mohol prečítať a pochopiť. Nové pravidlá majú pomôcť aj samotnému Googlu, v zaobchádzaní s osobnými údajmi, v ich používaní na zlepšenie svojich služieb (vyhľadávanie, výber reklám, atď.) a držaní kroku s konkurenciou, predovšetkým Facebookom.

V slovenčine si môžete prečítať aktuálne znenie pravidiel ochrany osobných údajov ako aj znenie, ktoré nadobudne platnosť 1. marca. Rovnako aktuálne zmluvné podmienky a nové, nadobúdajúce platnosť 1. marca.

Gmail banner informujúci o zmene
Google Maps banner informujúci o zmene

Podobné bannery sme mohli zazrieť na YouTube, Gmaily a ďalších službách Google. Informujú o zmene pravidiel viac než mesiac vopred. Google to považuje za dôležité a žiada používateľov, aby si našli čas na prečítanie zmien.

Po prvom prečítaní môžu dokumenty vyzerať „nebezpečne“ a patričné množstvo požívateľov to aj znepokojilo. Google totiž bude do svojich databáz ukladať veľa informácií o jednotlivcoch: údaje o identite osoby, kde sa nachádza, aký systém a prehliadač používa, aké informácie používateľ na internete vyhľadáva. Anonymne (bez priradenia dát k osobe) bude aj skenovať maily, aby na základe ich obsahu zobrazil špecifické reklamy. Pravdou však je, že všetky tieto údaje už Google dlhé roky zaznamenáva a sľubuje maximálnu ochranu všetkého osobného.

Ak si teda myslíte, že sa výraznou mierou mení ohrozenie vašej identity alebo zvažujete dať od marca zbohom Googlu, nemáte na to dôvod. Google totiž nezačne zhŕňať viac informácií, ako to už bolo doteraz. Preto nadpisom typu Bye bye to user privacy alebo Google’s Broken Promise: The End of Don’t Be Evil nemusíte prikladať veľkú váhu. Stačí si pozrieť Google Dashboard a uvidíte, koľko toho už teraz Google o vás vie. Celkom ma prekvapilo, keď som tu našiel všetky moje vyhľadávania v Google Search za posledné tri roky. Na webe venovanom novým podmienkam sú zverejnené všetky minulé verzie podmienok ochrany osobných údajov za posledných 11 rokov. Na základe nich, novinári z Forbes tvrdia, že Google kombinuje citlivé dáta z rôznych končín webu minimálne od roku 2005.

Čo získajú používatelia

Google uvádza, že hlavným cieľom zmeny je, aby dokumenty boli stručné, výstižné a jednotné pre (takmer) všetky poskytované služby. Nové znenie obsahuje menej „právnických fráz“ a viac praktických informácií pre používateľa o tom, kde a ako budú použité jeho osobné údaje.

V neposlednom rade bude Google pristupovať k osobným informáciám z rôznych častí webu (G+, Gmail, YouTube, Maps, atď.) jednotne. Vidím to tak, že prakticky sa nič nezmení ani z pohľadu Google. Maximálne budú pristupovať k jednotlivým položkám vrámci jednej databázy a nie 60tich rôznych. Na základe všetkých pozbieraných dát sa potom vylepší vyhľadávanie. Napríklad po zadaní kľúčového slova „lion“ bude prehliadač vedieť, že hľadáte OS X Lion a nie zviera.

Rovnaký scenár platí aj pre výber reklám Google. Na webových stránkach Google vyberá reklamy podľa ich obsahu. Napríklad na www.macblog.sk, v záhlaví a bočných paneloch často vidieť slovíčka „Iphone 4S“, „Apple Mac PC“, „Apple Iphone“, „Mac“, „Apple Airport“ a tak ďalej. Rovnako to funguje aj na webovom rozhraní služby Gmail. Dlhé roky sa reklamy vyberajú na základe niektorých slov v e-mailových správach, ale napríklad aj na základe minulých vyhľadávaní (prihláseného) používateľa, atď. Všetko je prepojené a nové podmienky používania a ochrany osobných údajov to zaručia ešte viac. Od personalizovania reklám vo vyhľadávaní a Gmaily sa odhlásiť tu.

Google dokáže pripomenúť, že zmeškáte nejakú schôdzu, na základe vašej polohy, kalendára a aktuálnej premávky v meste. Táto výhoda je veľmi zaujímavá, ale aj kontroverzná. Nejedna reakcia obviňovala Google, že chce všetkých sledovať a že sa bez hanby chová ako Big Brother. Sú konšpiračné teórie na mieste?

Ako vyzerajú nové pravidlá ochrany osobných údajov

Bude dobré sa vyjadriť viac k pravidlám ochrany osobných údajov. Popisujú aké informácie Google zhromažďuje a prečo, ako ich používa a ako k nim môžu pristupovať používatelia.

V prvom rade si Google pamätá všetky registračné údaje, tj. meno, priezvisko, email, telefónne číslo, prípadne (ak zadáte) číslo účtu, profilovú fotku, atď. Ďalej si ukladá informácie o zariadení, z ktorého používate jeho služby. Ak je to počítač, tak zaznamenáva podrobné info o hardvéri, operačný systém a prehliadač a ak je to smartfón, tak jeho model, operátora a telefónne číslo. Sleduje všetky vyhľadávacie dotazy, polohu (nie nutne) a cookies. Smarfóny s Androidom Googlu odosielajú aj podrobnosti o uskutočnených hovoroch: číslo volajúceho, čísla presmerovania, čas, dátum a trvanie hovorov, údaje o smerovaní správ SMS a typy hovorov.

Tieto informácie ukladá na svojich servroch a sľubuje maximálnu bezpečnosť všetkým dátam. Medzi citlivé údaje nepatrí meno a prípadne nahratá profilová fotka, tie bude zverejňovať všetkým kontaktom a pokiaľ to neodmietnete, tak aj vo vyhľadávači. Google sľubuje, že všetky informácie používa na zlepšenie služieb a pohodlie. Vo väčšine prípadov to vyzerá všetko v poriadku. Keďže každý človek si praje inak nakladať s ďalšími informáciami o svojej osobe, mnoho nastavení dokáže zmeniť predvolené správanie (reklamy, verejný profil na G+, atď.). Slúži na to rozcestník Google Dashboard. Google môže poskytnúť potrebné údaje štátnej moci, za cieľom odhaľovania kriminality a ochrany spoločnosti Google Inc. Takto etrémne akcie sa budú odohrávať indiviuálne.

~~Ak sa spoločnosť Google zúčastní fúzie, akvizície alebo predaja majetku, zaistíme dôvernosť všetkých osobných informácií a dotknutým používateľom túto skutočnosť oznámime predtým, ako budú osobné informácie prevedené a začnú sa na ne vzťahovať iné pravidlá ochrany osobných údajov.~~

Viac na google.com.

Ako vyzerajú nové zmluvné podmienky používania služieb

V zmluvných podmienkach Google predovšetkým neručí za uspokojenie potrieb zákazníka. Všetky svoje služby poskytuje tak, ako sú a sľubuje dodržiavanie pravidiel ochrany osobných údajov. Od používateľov žiada, aby služby nezneužívali, a pokiaľ nie je uvedené inak, aby neskúmali časti zdrojových kódov a nesnažili sa ich získať. Ďalej si Google dovoľuje pozmeniť Váš nahratý obsah kedykoľvek, za účelom zlepšenia/usku­točnenia služieb (napr. prekladania). Pokiaľ používate služby Google na podnikateľské účely, tak v prípade žaloby kvôli porušeniu zmluvných podmienok bude treba odškodniť Google za vedenie súdnych sporov. Zmluvné podmienky sa môžu kedykoľvek meniť a súhlasíte s nimi už vtedy, keď používate služby Google. Na druhej strane Google sľubuje, že o každej zmene bude aktívne informovať.

Viac na google.com.

Aké sú možnosti úniku

Na Google Dashboard je veľa spôsobov ako obmedziť ukladané dáta. Dá sa pozastaviť logovanie vyhľadávaní v Google Search, personalizovanie reklám a mnohé ďalšie uchovávanie informácii o používateľovi. Na Google+ aj YouTube sa dá upraviť, ktoré informácie budú zdieľané s verejnosťou. Okrem toho je možné aj v prehliadači obmedziť cookies, čo celkom výrazne ovplyvní „sledovanie“ Googlom. Pre nekompromisné povahy existujú ešte dve možnosti: Odstrániť svoj profil a prestať používať služby a aplikácie od Google alebo sa odsťahovať do pustej dediny, ako odporúča nasledujúce video.

Existuje organizácia Data Liberation, ktorá sa zaoberá importom a exportom dát z Google produktov. Jedna z ich služieb, Google Takeout umožňuje stiahnuť kompletné záznamy z G+, Buzz, Picasy a iných. Svoje dáta si môžete exportovať na google.com/ta­keout.

Google Takeout

Google Takeout umožňuje export dát z Google produktov. Dostupný na adrese google.com/ta­keout.

Ako zdeliť o sebe ešte viac infromácií

Paradoxne, sú aj možnosti, ako sa nechať prenasledovať ešte viac. Google ponúka 25 USD za rok, za prihlásenie k projektu Screenwise. Nainštalujete si do Chromu plugin, ktorý bude odosielať dáta o tom ako, ako dlho a aké stránky prehliadate. Okrem toho pripravuje Google štúdiu pre 2500 používateľov, za ktorú ponúka spolu až 340 USD za rok. V domácnostiach si vybraní ľudia nainštaľujú tzv. Screenwise panel, čo nie je nič iné ako Cisco router (pravdepodobne E4200). Ten bude zaznamenávať spôsob pristupovania k internetu a ďalšie údaje. Nie však akékoľvek, ktoré by identifikovali používateľa.

Čo dodať na záver

Je na každého zvážení, či chce predpokladať katastrofický scenár, kedy Google zneužije všetky dáta svojich zákazníkov a odvládne svet, alebo nie. Ak patríte medzi nadšencov na sociálnych sieťach a nemáte problém zdieľať osobné informácie (niekedy aj s verejnosťou), tak svoj pobyt na inernete nemusíte od prvého marca nijako meniť. Naopak, ak chcete prestať používať všetky produkty Googlu, pretože ste háklivý na svoje dáta, tak je treba zvážiť, či naozaj veríte tomu, že sa vám podarí vyčistiť všetky informácie spojené s vašou osobou. Možno teraz s úžasom pozeráte, ako vás Google dobre pozná, ale nemáte problém so zdieľaním dát, pokiaľ je to v norme. Ak by ste chceli držať kontrolu nad tým, čo je „sa o vás vie“, tak nemusí byť zlý nápad všetky dáta vymazať a začať odznova alebo si založiť nový Google účet. V tomto prípade je tiež na zamyslenie, ako veľmi vám na tom záleží a ako veľmi dôverujete, že zmazané dáta sú zmazané.

Google bude po novom „miešať“ dáta z Gmailu spolu s „voľnočasovými aktivitami“ na YouTube alebo G+. Spravodlivé možno preto bude odsúdiť Gmail, ako serióznu platformu. Myslím to tak, že mnohí si vytvárajú Gmailovú schránku práve preto, že chcú mať nejaký súkromný seriózny mail. Taký, ktorý neuvedú na newsletter alebo ako registračný mail do pochybných webov a nedajú ho do žiadosti o zamestnanie. Pre iných toto spĺňajú firemné alebo školské schránky. Kam sa ale obrátiť s takouto pohnútkou, to neviem.

karikatúra Pagea a Brina

Karikovaní Larry Page a Sergey Brin. Zdroj: gizmodo.com.

O ďalších postrehoch, nápadoch, rohorčeniach, vyhrážkach, konšpiračných teóriách, ale aj spokojnosti s napredovaním Googlu a celkovo technológie sa môžete podeliť v diskusii.

komentáre
  1. Vďaka za článok, čítal som to zmenené znenie pred pár dňami a tiež som sa nad Googlom ako takým zamýšľal.

    Neviem, naozaj neviem, čo si mám o celom projekte (Google & its features) myslieť. Na jednej stránke je to výborný pomocník v študentskom/pracovnom živote, pokiaľ vieš pracovať zo všetkými G aplikáciami a synchronizuješ si ich, na strane druhej však dávaš do hry informácie, ktoré ti časom môžu (nemusia) ublížiť.

    Ja by som služby Googlu v osobnom business-e nevyužíval a ani to v pláne nemám. Transakcie platieb, zisky, pracovné maily, štatistické údaje webu napr. z Google Analytics mi prídu až moc cenné.

    0
    0
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
Apple iPhone 14
pokračovanie článku

Apple už o niekoľko dní ukončí predaj starších iPhonov v EÚ

Januárom 2025 nevstupujeme len do nového kalendárneho roka, ale aj do novej etapy fungovania v EÚ. Počnúc prvým dňom budúceho roka vstupuje do platnosti nariadenie, ktoré zakazuje predávať mobilnú elektroniku s inou koncovkou ako je USB-C. A teda to znamená, že Apple oficiálne bude nútený ukončiť predaj starších iPhonov v EÚ.
pokračovanie článku

Apple zvažuje 5G pripojenie pre MacBook a Vision Pro

Písal sa rok 2008 a na internete sa objavili prvé fámy, že Apple pripravuje MacBook s mobilným dátovým pripojením. Správy vtedy komentoval aj Steve Jobs, keď potvrdil, že napokon sa rozhodli nepokračovať v tejto iniciatíve.