Pred troma týždňami vypustil Apple Final Cut Pro X, o ktorom sa väčšina používateľov vyjadrila, že slovo Pro nepatrí do jeho názvu ani náhodou. Firma si zároveň v minulom čísle The Economist zaplatila veľkú inzerciu na poslednej strane, ktorá prezentuje iPhone ako telefón pre biznis. Toto je len jeden z mnohých príkladov dvojakého správania kalifornskej firmy, ktorá na profesionálov na Macu zabúda a zároveň sa ich snaží získať na iPhone.
Nie je žiadnym tajomstvom, že Apple v deväťdesiatych rokoch svojimi počítačmi veľa domácich používateľov neoslovil. Vďaka vysokej cene hardvéru ale aj ponuke znamenitého softvéru to boli počítače, ktorým holdovali najmä firmy, väčšinou pôsobiace v kreatívnom priemysle — film, hudba, reklama, médiá — ale často aj mimo neho. S príchodom Steva Jobsa, ktorý znovunastúpil ako riaditeľ Applu v roku 1997, sa ľady prelomili. Odvtedy sa počítače stále viac približujú domácemu zákazníkovi, alebo keď chce, bežnému používateľovi-neprofesionálovi. iMac bol prototyp skutočne domáceho počítača. iLife priblížil to, čo predtým smeli len odborníci, bežným smrteľníkom. Firma sa takto dostala zo straty do zisku, takže jej to nemožno vyčítať. Zákazníci ale neboli radi, keď zrazu začal miznúť jeden profesionálny program po druhom a stroje predtým určené pre profíkov sa čoraz väčšmi začali prispôsobovať potrebám domácich zákazníkov.
Asi aj preto dnes už vo firmách toľko Macov ako pred desiatimi rokmi nevidíme. Zato ich oveľa viac stretávame v kaviarňach, či na návšteve u suseda, ktorý predstavuje pravý opak k slovu profesionál. Sachin Agarwal, ktorý pracoval v Apple šesť rokov a firmu opustil v roku 2008, zrejme prekvapil málokoho, keď na svojom weblogu v súvislosti s novým Final Cut Pro X napísal: „Apple sa nezaujíma o profesionálny segment.“ Ako píše, „profesionálny trh je príliš malý, aby sa oň Apple zaujímal. Namiesto toho, aby sa snažili získať stovky alebo nanajvýš tisícky video profesionálov, aby si kúpili nový Mac, môžu podchytiť trh poloprofesionálov a predať produkt státisícom nadšencov, akým som ja.“
Presne opačný postup vidíme na platforme iPhone. Prvá verzia iPhonu nebola veľmi vhodná pre profesionálov a firmy. Apple ňou mieril skôr na bežných, nenáročných používateľov, ktorým stačilo počúvať hudbu, surfovať na internete a posielať maily — keďže viac prvý iPhone nedokázal. S každou ďalšou generáciou sa však smartfón viac a viac približuje aj úzkym skupinám ľudí so špeciálnymi požiadavkami. Podpora pre Microsoft Exchange a Cisco IPsec VPN, možnosť diaľkového vymazania dát, synchronizácie cez CalDAV, LDAP a CardDAV, distribúcia vlastných firemných aplikácií, iWork, zašifrované zálohy. Toto všetko sú vylepšenia, ktoré iPhone zaznamenal za posledné tri roky, a ktorým sa firmy a profesionáli potešili, zatiaľčo bežní používatelia nemali najmenší dôvod namietať.
Zatracovanie tých istých zákazníkov na Macu a ich oslovovanie na iPhone ale určite nie je nezmyselný rozmar. Ako naznačuje aj bývalý zamestnanec Apple, profesionáli nie sú takí výnosný segment ako bežní používatelia a nadšenci. Medzi smartfónmi, kde jablčná firma momentálne dominuje, si môže dovoliť oslovovať aj týchto, v počítačoch však asi nie. Aj to sa však môže s pribúdajúcimi percentami na trhu počítačov zmeniť a možno sa raz aj Macy vydajú cestou iPhonu — budú oslovovať profesionálov, ale ani na bežných používateľov nebudú zabúdať.
komentárov
Ale ved z toho, co som cital o Final cut pro mi vyslo, ze opakuju situaciu s iphonom. Akurat, ze prave doslo k “resetu” celeho Final cut – prepisany kod na 64bit a maju v plane ho postupne dostat tam kde bol a este dalej, kedze platforma je uz moderna na rozdiel od 7ky.
To je uplna blbost, preco by mali miznut? po hardwarovej stranke a mac os x im apple poskytuje ovela stabilnejsie prostredenie ako ostatne platformy. Je vela inych profesionalnejsich programov, ktore vyrabaju firmy sustredene len na vyrobu profesionalneho softwaru, ktore funguju aj na macoch. Myslim si, ze ked si uz niekto kupuje mac tak urcite kvoli prostrediu, stabilite, dizajnu a rozsirenej podpore. A to ze sa priblizuje k skupine poloprofesionalov, teda ze sa stava viac user-friendly je len dobra vec, nalaka viac ludi, ktori sa naucia pracovat s jeho softwarom, a potom pritvrdia a zameraju sa na uzsiu skupinu ludi s narocnejsimi poziadavkami, dovtedy tato skupina ludi moze vyuzivat pro software od konkurencie.
Lenze toto si pri profi aplikacii nemozu dovolit. Na co su uzasne novinky vo FCPX, ked tam chybaju zakladne funkcie nevyhnutne pre pracu profesionala?
presne, ide hlavne o to ze fcpro bol lidrom trhu s kopec expertmi zameranimi na tento software, oni len tak jednoducho nemozu switchnut na iny soft a prostredie
čiastočne musím s autorom súhlasiť. nie je to iba o ľuďoch, pracujúcich s videom. pracujem s printovou grafikou (Adobe CS4) v práci (win7) a aj doma (osx) a musím povedať, že už len ovládanie Adobe balíka je v niektorých veciach mi je milšie u win7. viem, že to priamo nesúvisí s applom ako takým, keďže je to balík od Adobe, ale proste interface pod osx mi nevyhovuje tak ako pod win. ale späť k applu. pri práci s priečinkami používam finder, tak ako väčšina užívateľov. ale nech mi nikto nehovorí, že mu príde jednoduchšie vstupovať do priečinkov cez command+sipka nadol, alebo že nikomu nechýba ctrl+x. nehovoriac o tom, že keď prechádzam stromovou štruktúrou (list zobrazenie) a po vymazaní niektorého priečinka chcem sipkou pokracovat napr. nizsie, tak oznacovanie zacina uplne od prveho priecinku a ked nechcem aby ma trafil slak, tak musim siahat po mysi. to je dalsia vec, ktorá “zjedodušuje” ovládanie. riesenim by bolo použitie súborového manažéra, no žiadny nedosahuje kvalít total commandera (toto je názor zároveň členov fóra, ktorí mi pre prácu s priečinkami jednoznačne odporúčajú finder).
odbočil som od pôvodnej témy s FCPX, viem, no ovládanie systému je takisto dôležitým aspektom, ktorý nakoniec v budúcnosti rozhodne o kúpe toho správneho počítača. tieto nedostatky ma mrzia, pretože apple mám rád, ale som optimista a verím, že v budúcnosti sa to zlepší.
Znamenitě!
@reblon …. musim reagovat na tu vetu s adobe …. ja pracujem s CS5 a musim povedat ze mne osobne sa lepsie pracuje na Mac. Myslim ze dost zavisi od toho na co si zvyknuty. Ja som pracoval 15 rokov na Windows dokonca som studoval IT kde bol pouzivany len windows ale musim povedat ze prechodom na Mac sa my praca zjednodusila. Prijemnejsie prostredie a podobne osobne skor pouzivam mys na pracu :) cize v smere skratiek a podobne to nemusi byt top ale myslim ze Win v ziadnej oblasti nema na Mac OSX
Tento prispevok sem nepatri dokonca priznam sa FCPX som v zivote nepouzil ale nedalo my to reagovat.
Prajem prijemny zvysok dna.
Pracujem v oblasti vizualnych efektov a pocitac ma zivi. Doteraz som pouzival vylucne macy no prave som si objednal Dell laptop s WIn7. Dovod… Apple uz nema ziadnu pridanu hodnotu ktora by ma donutila si ho kupit. Prave naopak moja sestra a dokonca aj pocitacovo negramotny otec presli na mac, lebo je to pre nich jednoduchsie. Ked potrebujem silny stroj tak ho u apple bohuzial nenajdem, alebo ked sa k takemu konfigu priblizim, tak sa nedoplatim. Stale maju jedny z najkvalitnejsie spracovanych strojov, ale napr system uz tiez nevyhrava nad Win7. Z Liona mi je uprimne nazvracanie a win7 ma vsetky funkcie ktore mi pred tym na win chybali.
Navyse a to je najdolezitejsie, sa uz na apple neda spolahnut v dlhodobejsom horizonte. Teraz uz snicili druhy profi soft (Prvy bol shake, ktory dokonca jednoducho odstrihli) a OS X sa k tomu velmi rychlo blizi.
Pokial ma apple znovu nepresvedci, ze sa na nich mozem spolahnut, tak nateraz ostavam pri Win. Je mi to velmi luto, ale je to tak
Nemůžu hodnotit z pohledu profesionála, protože jsem Final Cut Pro nikdy nepoužíval a s videem nepracuji ani na úrovni iMovie. Nicméně Apple udělal jednoduše zcela nový produkt. Samozřejmě, že profesionálům, kteří léta pracují na nějakých principech se to příliš nezamlouvá, ale asi až čas ukáže, zda Apple udělal správně. Další updaty z FPX udělají ještě lepší nástroj a zkrátka zřejme si to doba vyžaduje. Apple není konzervativní firma. iPhone změnil telefon úplně od začátku. Lidé, co se divili, že nemá klávesnici a že by na něm neuměli psát na něj dnes nedají dopustit. Je to zkrátka změna. Apple mohl pokračovat v nějakých standardech jako doposud, ale je to pro něj snad typické? FPX dnes nemusí mít dnes vše co by mělo, ale Apple už nám ukázal, že umí dělat “co náš software neumí dnes, bude umět zítra” tak jako iPhone začal jako úplně hloupý telefon. A pokud se změnil celý software, pak dává logiku, že si nebude rozumět ani s předcházejícími projekty. Takže bych tomu dal čas a uvidíme, jak to ve filmových studiích prořídne Macy. Myslím, že se tak nestane. Mac není vázán pouze na software Apple a není to jen o něm. Je to i o systému jako takovém a počítačích Mac jako takových…
@Martin Světlík lenze mame tu nejake televizne a filmove standardy. Jednoducho ja musim ist so zvukom do OMF a s vystupom na BETU, musim vediet zdielat po sieti projekt a odozva aplikcie musi byt okamzita. To bohuzial fcpx nesplna, pritom stara verzia bola skvela. Odmietam byt sucastou experimentu, ja potrebujem strihat, preto musim prejst na konkurenciu. A u nas plati – zvyk je zelezna kosela, takze Apple sliapol vedla. Ked bude FCPX niekedy vyladeny a dorobeny, moze si odzaciatku zacat postupne ziskavat profesionalov, ale z tych, ktorych sklamal, sa uz vacsina nevrati.
Tak teraz neviem ci mam vidiny, ale v poslednej dobe vidim samych IT profikov, ako prechadzaju na macy. Oracle java konferencia v Brne – takmer vsetci prednasajuci Macy. V hladisku aspon polovica Macov, o oPadoch a iPhonoch sa medzi java developermi radsej ano nezmienujem..
tobcl, jozef:
Chlapi, mne to nejde do hlavy! Robili ste niekto co tu píšete vôbec v živote profi strih?! Však sa uvedomte! Ja mám roky kúpený balík FCP studio, strihom sa živím denno denne a FCP X je úžasný krok dopredu!!!! Kašlem na nekompatibilitu s predošlými projektami – ved FCP HD mám naďalej! To ako zrýchlil prácu je neuveriteľné! Myslím, že kopu z vás a všetkých mudrlantov ani len neviete čo to vlastne XML je a načo a kedy sa použije! 99% projektov ktoré strihám (a strihám hlavne dokumenty – napr. pre STV a podobne) ani náhodou nepotrebujú funkcie ktoré zazlievajú tomuto novému sw!!!! A ak náhodou teraz budem nutne potrebovať importovať xml, tak sa nič nedeje – siahnem po fcp studio! Zobuďte sa kritici! Úplne súhlasím s pánom Světlikom. Ľudia sú dnes chorobne netrpezliví a 99% ľudí čo sa tu sťažujú a ni netuší čo to strih v skutočnosti je. Zaujímavé, koľko je zrazu strihačov profíkov, keď v ročníku sme boli piati a strih sa otváral obrok!
Vsak toto sa netyka iba FCPX, pozrite sa ako dopadol Xserve a ako casto sa upgradeuju Macy Pro a pochopite kam to cele smeruje. Profi era skoncila s iBookizaciou a nasledne iPhoneizaciou. Taka je realita. Prachy su prvorade… Apple pre masy.
Tuto debatu riesime s znamim uz vyse roka : D
asi to trafil Milan Kolar
aj ja mam Apple rád, ale neviem či by som ho nasadil do firmy…napriek kvalite totiž nie je vôbec isté, či sa na nich dá spoľahnúť…dá sa to len nepriamo dedukovať, ale ľahko sa môže stať, že Apple čosi predstaví a vy len otvoríte ústa
Microsoft je viac schopný urobiť nepodarok, ale je tak nejak stálejší
bottom line – viacerí ľudia na macrumors a pod. kde sa schádza početná Apple komunita začínajú navrhovať aby sa výraznejšie oddelil Pro segment v rámci Apple, možno až vznikom dcérskej firmy…spoločnosť je na to veľká a úspešná už dosť, navyše by to bola asi dobrá skúšobňa jednak technikov aj technológií pre veľký prosumer segment
Mozete tu dakto popisat, ktore funkcie vo FCPX chybaju a aky je najvacsi rozdiel vo fungovani a v praci medzi FCP7 a FCPX? Vdaka
@kubo my sme sa ob 2 roky minuli. Pokial viem, aj v STV sa mixuje v protoolsoch a vyhrava sa digibetu. Ide mi o to, ze su mi nanic vsetky uzasne funkcie, ked to nemozem pouzit. Asi sa vratim na avid.
kubokovac: v niektorych veciach suhlasim, ale v mnohych nie.
Multicam je pre profikov nutnost, export OMF detto. Vyhodenie trojcestneho color correctora, samostatnych audio stop, definovanie vychodzieho formatu, pokrocily export, ZIADNA PODPORA vrstiev v PSD (system to podporuje!!!), ZIADNA podpora pre time cody a pasky, co to doprdele ma znamenat?
A toto su len veci, ktore su na povrchu. PSD a time cody ci pokrocily export som si vsimol ako prve. A to som len pokrocily uzivatel, ktory potrebuje nieco sem tam zostrihat.
Nejdem sa ani vyjadrovat k uprave rychlosti videa/zvuku (Retiming). V FCP 7 to slo nastavit ciselne, ci uz % (presne na stotiny %) alebo na pozadovany cas ci FPS. To uz v FCPX NIE JE MOZNE! To si ako fakt v Apple predstavovali, ze retiming (napr. v pripade dabingu alebo sportovych videi) bude niekto robit tahanim usiek v timeline? WTF?!
Toto su PRINCIPIALNE prusery, ktore su od zaciatku zle priamo v zaklade, to nie je o „doplneni funkcii“, to je o ich kompletnom prerobeni nanovo, lebo inak sa to opravit dat nebude.
Opat, hovorim ako clovek, co nie je profik. Ale ked MNA naserie retiming, tak ako sa na to musi pozerat profik? Ten takyto produkt rovno vyhodi von.
a vy si myslite, ze za tech par penez apple vyda nejaky zazrak, a jako vzdy, kazdy novy produkt od applu je totalni beta, pro “early adopters” uzivatele
nadarmo se nerika, ze osx jedine od updatu xx.x.3 jinak netestovat :)
proste normalni clovek, co pracuje a nema na to delat testera, pocka a maka ve fcp7, apple sheep to otestuji, zanadavaji si, a po par updatech to bude ok
Ked si firma necha diktovat od zakaznikov co chcu tak zakonite pride stagnacia. Apple ma gule na to aby si to robil po svojom a casto mu to vyjde. Neviem preco profici placu za starym final cutom ved nech ho pouzivaju nadalej, ked je im milsi nez X.
nebojte sa, dalsia verzia uz bude na iPhone a iPad… aby mohli strihat aj masy. a jediny export bude na youtube…
Nechapu paniku kolem Final Cut Pro X. Chapu, ze pro nekoho je soucasna verze nepouzitelna. Ale veci, co nekteri povazuji za zasadni (multicam, import pasek, apod.) mi zas tak zasadni neprijdou. Podle me vetsina z nich prijde v dalsich verzich, protoze ve Final Cut Pro X nevidim nejake zasadni architektonicke omezeni.
Podle me bylo naopak zcela zasadni konecne zmenit user interface, tak aby se v nem rychle provadely typicke operace pri strihani a to se myslim povedlo. Urcite vse neni perfektni a nekde nekomu bude chybet nejaky checkbox, nebo nejake nastaveni. To je ale velmi jednoduche pridat v budoucnu ve srovnani s prekopanym UI, prepsani celeho Final Cutu do Cocoa, prepsani na daleko vykonejsi a modernejsi AV Foundation, OpenCL a konecne podpora Shared Rendering Engine, ktera umoznuje spolupraci s Motion bez nutnosti renderovat video.
Nevyhovuje nekomu Final Cut Pro X, protoze ma min featur nez Final Cut pro? Tak proc proste nezustat u Final Cut Pro nez vyjde Final Cut Pro 11? Final Cut Pro X je podle me solidni zaklad, na ktery se budou lehce pridavat nove featury.