Marketing na App Store nie je vždy jednoduchý. Niektorí vývojári sa teda schyľujú k podvodným praktikám, ktoré, ako zistil MacBlog.sk, zasiahli už aj slovenský App Store.
Majitelia iOS zariadení, ktorí sledujú App Store, si mohli všimnúť, že 8. augusta sa na čelo relatívne ustáleného rebríčka platených programov znenazdajky dostala aplikácia Vyuzitie Dat ( Data Usage ). Program od neznámeho vývojára, ktorý má sledovať vašu spotrebu mobilných dát, mal viacero veľmi kladných hodnotení.
## Podozrivé hodnotenia
Po bližšom prezretí App Store hodnotení sme si všimli, že všetky sú od používateľov so zvláštnymi menami, často náhodne generovanými. Päť hviezdičiek dali aplikácii 8. a 9. augusta používatelia xtecy4EVRRR a MercadoS1972. Štyri hviezdičky programu pridelili prezývky Danica Yedlosky, schumak_klxx1 a bvc49a.
Všetky hodnotenia sa nesú v rovnakom štýle, sú mimoriadne strohé, výhradne pozitívne a neobsahujú diakritiku ani interpunkciu: „absolutne vyborna a uzitocna aplikacia“, „funguje skvelo“ a „nadhera“. Ani jeden z týchto používateľov naviac nedal na App Store okrem Vyuzitie Dat ( Data Usage ) hodnotenie žiadnej inej aplikácii, ako sme zistili zobrazením ich profilu.
Hodnotiaci používatelia mali na konte vždy len jediné hodnotenie
Nasvedčuje to tomu, že vývojár si, v snahe zviditeľniť svoju aplikáciu, zaregistroval viacero účtov a pomocou každého program stiahol a ohodnotil. Vďaka tomu sa aplikácia dostala na čelo rebríčka sťahovaných a zároveň získala veľmi dobré hodnotenie, ktoré láka k stiahnutiu aj ďalších. Platenú aplikáciu si mohol vývojár kúpiť kartou, aj keď je pravdepodobnejšie, že využil promo kódy a falošným účtom program „daroval“.
Napriek tomu, že Apple možnosť hodnotenia aplikácií z promo kódov v apríli zablokoval, systém podľa všetkého nefunguje celkom dobre a mnohí môžu hodnotiť aj naďalej.
Zlý preklad
Aj keď podľa názvu, popisu i jazyku aplikácie by sa mohlo zdať, že pochádza zo Slovenska, nie je tomu tak. Vývojár v App Store ponúka 25 rovnakých programov, lokalizovaných vždy do jedného jazyka. Predáva napríklad dánsku verziu Data Brug, tureckú verziu Veri Kullanımı, alebo aj japonskú variáciu. Slovenský preklad je na zlej úrovni, okrem toho tiež neobsahuje diakritiku má aj nesprávnu interpunkciu. Obzvlášť zaujímavé sú niektoré formulácie, ako napríklad „odrazit od prefikaeho telecom poskytovatela“, „Menu je ako vanok“ a „potrebuje aspon 3 dni na to aby spustil jeho mudre -analyzy“.
Všetky programy sú úplne rovnaké, líšia sa len názvom a jazykom popisu a aplikácie samotnej. Jedná sa zrejme o stratégiu vývojára oslovovať jednotlivo menšie trhy. Taktika, zdá sa, v sebe zahŕňa aj podvodné hodnotenia. Pri zbežnej kontrole sme našli falošné recenzie aj v zahraničí.
Vývojár ponúka 25 rovnakých aplikácií
Spoločnosť, ktorá aplikáciu vyvinula, Webrich Software Private Limited, sídli podľa internetovej stránky v Indii, i keď tento údaj nájdete až na konci časti Career, nie v About, ako by ste sa mohli nazdávať.
Opatrnosť je na mieste
Toto nie je zďaleka prvý prípad falošných hodnotení, ktoré píše svojej aplikácii vývojár sám. Už v marci 2009 na fenomén upozornil časopis PC World. Neskôr v tom istom roku portál Techcruch napísal o PR firme zamestnávajúcej brigádnikov, ktorí píšu pozitívne hodnotenia aplikáciám zastupovanej firmy. Čínskeho vývojára Molinker, ktorý mal viac než tisíc aplikácii, dokonca Apple pred rokom a pol kvôli falošným hodnoteniam úplne vymazal.
Až doposiaľ sa ale problém týkal spravidla len amerického App Storu, ktorý je najväčší a teda aj najlukratívnejší. Najnovší prípad ale svedčí o tom, že niektorých vývojárov v honbe za ziskom nezastavia hranice ani morálne, ani geografické. Používatelia by mali teda byť opatrní a neveriť hodnoteniam v App Store, ak sa im zdajú podozrivé, keďže môžu byť falošné.
Pokiaľ vás účel aplikácie zaujal, ale vývojára nechcete podporiť, môžete siahnuť po konkurenčnom programe DataMan Free (zdarma) alebo DataMan Pro (1,59 €)
komentárov
Divné, divné … pravda, opatrnosti není nikdy nazbyt.
V com je to ine ako ked Gameloft v hre Asphalt 6 vyhodi hlasku: „Please rate this game 5 stars to keep the free updates comming.“
zajímavý článek :)
hurfo: to snad nemyslis vazne tu otazku? Pripad ktory opisujes nema nic spolocneho s clankom. Ked ta vyvojar PO TOM ako si si kupil jeho aplikaciu slusne poziada, aby si ho takto podporil, tak mas este vzdy moznost to odmietnut. Clanok pise o, s prepacenim, svinskom klamani ludi este pred kupou aplikacie.
Fíha, to je ale investigatíva.
den: akoze sorry, porovnatelne na rovnakej urovni to sice nie je, ale ta hlaska mi pride ako vydieranie…
wcl a hurfo, mozno to znie ako vydieranie, ale zrejme to znamena, ze ak das dobry rating, viac ludi ju stiahne, viac budu motivovani vydavat updaty. Lebo neexistuje sposob ako dat update iba tym ktory dali 5 hviezd, to je nemyslitelne.
No ja som si tu aplikaciu kupil hned po vydani (zial som sa nechal „oblbnut“ spinavym marketingom), no na druhej strane vyzera, ze aplikacia funguje! A to je hlavne!
Mam aj opacnu skusenost s aplikaciou, ktoru som si nainstaloval a nefungovala. A az potom som si precital referencie, kde sa skutocne uzivatelia stazovali! Tak ten druhy pripad je si myslim horsi z pohladu uzivatela!
wcl: ludia nevedia, co za tou ziadostou stoji. Bol by si prekvapeny, ako malo ludi vie o tom, ze dobrym hodnotenim mozu nejak pomoct aplikacii aby bola „na vyslni“. Preto im to vyvojari takto naznacuju. Netvrdim, ze je to dobre riesenie, ale stojim si za tym, ze takyto sposob „zviditelnovania sa“ v app store nema nic spolocneho s clankom. Nic.
hurfo: Porovnavas dve uplne rozdielne veci. Na jednej strane aplikacia, ktora nie je ani normalne prelozena a na druhej strane vyborna hra, kde vyrobca len napise, ze ak bude dobre hodnotena, tak doda bezplatne updaty. Je samozrejme, ze ak bude zle hodnotena, tak radsej vyda novu hru a necha si ju znova zaplatit. Mimochodom, Asphalt 6 pre iPad som kupil za 79 centov, tak to sa neda nedat 5 hviezdiciek za poriadnu hru.
snoopo: ak pises o aplikacii na online tv, tak s tou dostali aj mna. Skoda penazi, no hlavne sa cudujem, ze to po tych recenziach nikto neriesi…
Take k teme: http://xkcd.com/937/
:-)
taketo falosne hodnotenie bolo aj na aplikacii o hokeji(nie tej od skody) ked boli majstrovstva teraz na slovensku
Ak si vsimnete na App Store, pri komentaroch je odkaz „Report a concern“. Staci napisat nieco o uzivatelovi a NEZABUDNITE spomenut, ze tato aplikacia od tejto spolocnosti je samostatny download pre kazdu jazykovu verziu. SPomente, ze dostava falosne reviews atd.
Apple sa na to urcite pozrie a konto tomuto indovi zatrhne navzdy. So spamom sa neseru.
Mam velmi dobru skusenost s podporou na App Store od Apple. Raz mi bola 2x zrealizovana platba za jednu aplikaciu. Do 24 hodin som mal e-mail priamo od ziveho cloveka, spolu sme vsetko vyriesili 2-3 e-mailami a peniaze mi boli vratene spat. V pripade dalsej potreby mi pocas komunikacie dal priamo cislo na svoju zakaznicku linku.
Tak by ma zaujimalo, ci chlapci z macblogu tento podvod aspon poctivo nahlasili do Apple ?
suhlas s Jozefom – ja som dokonca kupil aplikaciu pre zberatelov EURo minci a az potom som zistil, ze update bol naposledy pred rokom, takze pre nove pamatne 2 eurove mince bol nepouzitelny. Kedze stal okolo 8 EUR napisal som cez svoje apple store konto na support a peniaze mi o par dni dosli naspat na ucet. Takze aj ked kupite nieco co vas nakoniec sklame da sa s tym nieco urobit. Samozrejme ked napisete po mesiaci je mozne, ze vam to zamietnu. Vzdy je tam ale nejaky ten tyzden do ktoreho je mozne nakup vystornovat
Ahojte… Len tak pre zaujimavost. Funguje Vam GPS pri TOM TOM, alebo Navigone? Neviete riesenie? Diiiik