Krátko po odstúpení Jobsa z pozície CEO zverejnil Vic Gundotra z Google príhodu o telefonáte so Stevom Jobsom s názvom „Icon Ambulance“. Gundotra bol v istú nedeľu na bohoslužbe a nezdvihol Stevovi telefonát. Neskôr keď mu volal naspäť sa dozvedel, že potrebuje prejednať logo Googlu na iPhone. Druhé „o“ v nápise Google nemalo podľa Jobsa správny odtieň žltej. Približný preklad originálu do slovenčiny nájdete na ohryzok.sk.
Ďalej Vic Gundotra obdivoval, ako sa najvyššie postavený človek z Apple dokáže zaujímať o najmenšie detaily ako je odtieň písmenka v nápise firmy. Nielen táto príhoda ukazuje, prečo je Apple tak úspešná firma. Ďalším príkladom detailizmu Apple je ikona služby iCloud, v ktorej sa elegantne matematicky nachádza zlatý rez. Dve čísla alebo rozmery sa nachádzajú v zlatom reze, ak podiel ich súčtu k väčšiemu z nich sa rovná podielu väčšieho k menšiemu z nich. Je to pomer, ktorého výsledkom je iracionálne číslo (zlaté číslo – φ[fí]), približne rovné 1,618. Je zaujímavý svojím častým výskytom v prírode a v umení. Mnohé historické osobnosti ako napríklad Euklides, Pytagoras, Fibonacci, Kepler alebo Da Vinci objavovali jeho vlastnosti a krásu. V prírode sa nachádza zlatý rez takmer všade. Rast zŕn slnečnice alebo šišky smreku, ulity slimákov a morských mäkkýšov, ananás a iné prirodzené vzory v prírode majú tvar špirály, ktorá je známa aj ako Fibonacciho špirála (podiel dvoch po sebe idúcich čísel Fibonacciho postupnosti konverguje k zlatému číslu). Muchy, ktoré naoko šialene polietavajú pod lampou, sa pohybujú v trajektórii „zlatej“ špirály. Fibonacci pôvodne vo svojej knihe skúmal rozmnožovanie zajacov, ktorí by ideálne plodili svojich potomkov práve Fibonacciho postupnosťou (čo je síce biologicky nemožné, ale aj tak pôsobivé).
Keďže zlatý pomer je považovaný za esteticky ideálny, umelci ho často využívajú vo svojich dielach. Albrecht Dürer, Leonardo Da Vinci a mnohí iní ho zobrazujú už od nepamäti. Súčasní fotografovia aranžujú svoje objekty do zlatého rezu, často aj bez toho, aby o tom vedeli. Ak má umelec okrem svojho nadania aj hlboké historické uvedomenie a matematické znalosti, dokáže zo svojho nápadu vytvoriť dokonalosť. Vidno to aj na ikone iCloud alebo logu Apple.
Ikona iCloud. Zlatý rez (pomer) medzi jednotlivými kruhmi tvoriacimi oblak a medzi jeho výškou a šírkou. Zdroj: stam-design-stam.blogspot.com
Zlatý rez v logu Apple. Zdroj: wanderingwanderingstar.tumblr.com
Oproti dizajnu „malých“ ikoniek stojí architektúra Apple Storu v Berkeley v Californii. Na pohľad obyčajný obchodík je v skutočnosti citlivo navrhnutý. Dbá na symetriu sklenených častí s chodníkom pred obchodom a podlahou vo vnútri.
Dizajn Apple Store na 4th Street, Berkeley, CA. Od kamennej podlahy (1) s rozmermi 75 × 75 cm sa odvíjajú ostatné elementy návrhu. Krajný rad kachličiek je na oboch stranách rovnako zrezaný (2), čo opticky zjemňuje prechod na steny. Dva rôzne typy panelov na chodníku (3), medzery medzi nimi sú rovnobežné s medzerami medzi sklami fasády (4). Jednotlivé šírky skiel, podlahy a chodníku sú tiež zarovnané (5). Zdroj: ifoapplestore.com
komentárov
preto milujem Apple :)))
Ten obchod mi pripomína Da Vinciho Poslednú Večeru :D
Je hezky, ze jobs resi odstin pismena O v google, ale co dlouhodobě neřeší je 90tkovej dizajn plugin v Logicu (prevzaty od jeste Emagic), ktery je jeste delany na nizky rozliseni. Nejen, ze vypadaj docela hnusne, ale navic jsou na dnesnich monitorech neprijemne mrnavy. To se divim, ze takoveho pedanta na pixely tohle netankuje
Jobs bol posaduntny dizajnom, ale o programovaniu, hardearu alebo ako ten pocitac funguje skoro nic nevedel.
S tím se dá jedině souhlasit, design byl vždy i appplu vždy na prvním místě.
Ale musím říct, že někdy to bylo na úkor praktičnosti :(
uz ked kvoli nicomu inemu tak kvoli takemuto perfekcionalizmu ma apple bavi…
No, mozno by ich Google za ten zly odtien zltej v logu zazalovalo, kedze dnes je to moderne. :-)
krása, i love apple ♥
A to je dovod preco sa zo spotrebnej elektroniky stava aj modna zalezitost. Vela ludi si neuvedomuje pridanu hodnotu Applu a stale sa ohana cenou.
Paráda. Teraz ešte vyliečiť hlúpe názory typu „people love glossy“ a bude to dobré.
Pre mna ako dizajnera bola priroda a samotny Apple vzdy inspiraciou, preto aj Mac pouzivam od roku 1993 ;-) Som teda mega ovca…
Nacata tema je velmi zaujimava, skoda ze ostala nerozvynuta.
no jasne ved o tom vie kazdy skutocny umelec
v tom Apple store v Californii som bol :P
So vsetkym suhlasim ale jednu vec nechapem. Tie kruhy a pomery velkosti v apple logu chapem ale jak na to pozeram tak na to pozeram nedokazem pochopit umiestnenie a zmysel tej magentovej spiral (ci skor fibonaciho postupnosti) ja neviem som bud blby ale ja nevidim ziadnu spojitost ani ked beriem do uvahy tie zelene kruhy ani ked beriem do uvahy samotne logo. Pride mi to tam len tak placnute. Vysvetli mi to niekto?
Jo a oxygen mas pravdu. Nieco podobne je aj colo 1.5 ako mne prostredie vyhovuje tale texty niekedy boli necitatelne. (Aj ked sicu uz je nahradeny FCPX ale to sa neda ratat ako upgrade)
pavel racek:
prave si povedal oxymoron. „dobry design znamena ze to iba vyzera dobre“ je vseobecny mytus, bouzial casto aj aplikovany zlymi dizajnermi. tj ze design je iba ten vyzor. to iste plati o architekture.
design je odvodene od slova „kresba“, tj navrh. designer navrhuje konfiguraciu prvkov ktore tvoria celok. tj ich komponuje k dosiahnutiu „dobrej“ harmonie.
zamerne pisem „dobrej“, pretoze toto zahrna mnoho faktorov. Dieter Rams, ktorym sa Johnny Ive inspiruje najviac uvadza ako dobry design nasledovne:
Good design is innovative.
Good design makes a product useful.
Good design is aesthetic.
Good design makes a product understandable.
Good design is unobtrusive.
Good design is honest.
Good design has longevity.
Good design is consequent down to the last detail.
Good design is environmentally friendly.
Good design is as little design as possible.
tj, estetika je dolezitou ale iba jednou zo sucasti. osobne zastavam nazor ze dualizmus formy/funkcie je blbost. navrh nieje bud pekny alebo funkcny, pretoze ak je design nepekny, nieje funkcny a ak je nefunkcny nemoze byt ani pekny. krasa designu netkvie iba v jeho geometrii alebo materialoch alebo iba konfiguracii, ale v celkovej sume a harmonii tychto parametrov.
ak teda mate pocit ze niektore produkty su „pekne ale nefunkcne“, no tak podla mna potom niesu ani pekne. a naopak ak niekto tvrdi ze PC su „sice skarede ale uzitocne“, tak tvrdim ze bud teda niesu skarede ale ich „vnutorna krasa“ je podstatnejsia ako estetika, alebo teda, a to skor ze su menej funkcne ako si clovek mysli.
co je ale najpodstatnejsie a preto tvrdim ze apple je dalej, je ze hardware je iba interface. GUI je pri vypoctovej technike daleko podstatnejsie. a je to tak, OSX je jednoducho pekny a tato peknost nieje samoucelna, ale plne funkcna. napriklad esteticky a funkcny minimalizmus mna osobne odbremenuje od balastu nepodstatnych informacii ktore musim spracovavat pri praci na Windows.
(ak to stiahnem nedostanem virus? co su vsetky tie drivey na wifi? preco mi nejde wifi? ako sa mam vyznat v tych zalozkach? preco sakra kazda aplikacia ma iny GUI ktory sa musim ucit? )
myslim ze velmi dobry dokument o sucasnom designe je Objectified. vystupuje tam aj Johnny Ive a ponuka celkom zaujimavy insight do jeho myslenia. kde je az posadnuty eleganciou funkcionality a procesom vyroby. v tom je majstrovstvo spickovych designerov, plna kontrola nad produktom a procesom jeho vyroby. tento proces musi byt navrhnuty v harmonii s produktom a jedine dobry proces vygeneruje aj dobry produkt. staci si precitat staznosti Foxxconu ake je tazke vyrabat Apple vyrobky. preto lebo tak ako su inovativne, tak su inovativne aj procesy vyroby a tie su navrhovane sucasne. fantasticke je uz aku uzasnu funkcionalitu dosahuje a ponuka unibody telo MB air/pro.
musim ale uznat ze niektore vyrobky ako napriklad mysky su navrhovane s prilisnym dorazom na socharsku perfekciu. takyto design potom nemozem hodnotit ako pekny. je esteticky, ale neuprimny. zatial co taky monitor je objekt vizualny a jeho fukcionalita spociva prave vo vizualnej komunikacii, mys a klavesnica je primarne taktilna zalezitost. preto by aj prioritou mal byt maximalne krasny taktilny zazitok. inak to nieje dobry design
MEGA LiKE :)
Michal
pakliže tomu dobře rozumím, můžu o MacBookPro říci : je estetický, je na pohled velice pěkný , ale design je špatný. A to prpto, že : hrany jsou ostré a řežou, usb porty jsou příliš blízko u sebe, téměř nejpoužíanější klávesa enter je nejmenší, malý úhel otevření displeje, při uchopení notebooku pouze pravou rukou dojde k drnčení v cd mechanice …..
Perfekcionizmus je síce pekná vec, ale prečo nieje dotiahnutý do konca. Nielen v dizajne ale aj v službách. Čo mám z toho keď sa pán Jobs vzrušuje nad odtieňmi žltej keď si nemôžem kúpiť hudbu v Slovenskom Itunes store. Keď si musím na nový Ipad vystáť radu v rakúsku. Ak je Apple tak perfekcionalistická firma tak buď na Slovensku nemá spustiť predaj, alebo ho spustiť s plnou podporou. Platím za Apple produkty rovnakú cenu ako kdekoľvek inde a mám pocit, že služby začínajú a končia pri slovenskej klávesnici na mojom macbooku.