Aj na Slovensku a v Česku existujú talentovaní jednotlivci a firmy, ktorí sa zaoberajú vývojom iOS alebo Mac aplikácii a môžu sa pochváliť úspechom. V seriáli Developeri si tých najlepších a najzaujímavejších budeme postupne predstavovať formou pútavých rozhovorov, v ktorých odhalia ako začínali, na čo si pri tvorení softvéru treba dať pozor a ďalšie tajomstvá, ktoré sa skrývajú za dobrou aplikáciou.
V štvrtom dieli sme sa rozprávali s Róbertom Mindžákom, spoluzakladateľom firmy Monogram. Technologická firma na trhu pôsobí už šesť rokov a k nováčikom rozhodne nepatrí. Za tú dobu prešli všetko od bežných webových stránok až po pokročilé technologické riešenia, dnes do ich repertoáru patrí aj vývoj pre iOS. Hlavnou témou rozhovoru je ich nedávno predstavená platforma CoverPage, ktorá umožňuje publikovanie časopisov pre iPad a aký majú na tablety názor vydavatelia.
Je Monogram skôr dizajnérska alebo technologická firma?
Za posledných šesť rokov sme prešli výrazným rastom a rozvojom do takej miery, že vznikla u nás unikátna firemná kultúra. Prichádzame do styku s mnohými talentovanými ľudmi z rôznych oblastí. Nie je to len záležitosť dizajnu alebo programovania. Monogram začal ako tvorca webových služieb, stránok a e-commerce riešení. Od firmy, ktorá poskytovala služby, sa mení na firmu, ktorá na trh dodáva produkty. Dodávame napríklad riešenia pre športové haly, kde zabezpečujeme všetko od pokladní, cez komplexný riadiaci softvér, bezpečnosť až po jingle, ktoré vás zabávajú počas hry. A všetko sa robí tu, interne. Nie sme konzultačná firma, ktorá nakupuje veci zvonku.
To musí u vás pracovať veľa ľudí.
Dnes je to viac ako 70 ľudí. Je to dosť. Na chodbách stretávam ľudí, ktorých vidím prvýkrát. Monogram je priestorom, kde vznikajú aj nové talenty, kam sa ľudia chodia učiť. Na druhej strane, stáva sa, že ľudia po štyroch mesiacoch odídu, lebo nezvládajú tempo. Pre mňa je atmosféra v Monograme unikátna.
A vy máte z dvoch pólov — programátor a dizajnér — bližšie ku ktorému?
Ja som hlavne dizajnér. Vytváram grafické prostredia aplikácii a rozhrania, aby sa veci dali používať.
Odovzdávanie skúsoností kolegom a jasný rast do Monogramu patrí.
Prečo ste začali vyvíjať na iOS v prvom rade?
Ako grafického dizajnéra ma príchod iPhonu ohúril. Bolo úžasné, ako to vyzerá, ako to funguje, ako dobre sa s tým pracuje. Náročnosť na kvalitu aplikácií zo strany Applu mi bola sympatická. Digitálny publishing nás potom spolu s príchodom iPadu chytil za srdce. A to nie ani kvôli vydavateľstvám, hlavnú pridanú hodnotu sme videli v obsahu pre školy, využitie tabletov pri vzdelávaní či práci s deťmi je úžasné. Serióznejšie sme s vývojom pre iOS začali až s príchodom iPadu v roku 2010.
iPhone vás nezaujímal?
Zaujímal, robili sme aplikácie aj predtým, ale ohlas trhu veľký nebol. Vývoj na iOS sa u nás rozbehol až s našim produktom CoverPage.
CoverPage
Kedy ste vlastne CoverPage spustili?
Platforma je funkčná od augusta minulého roka, vtedy bola ale určená pre vydavateľstvá. Ako prvý sme cez technológiu publikovali časopis Stratégie, potom sa pridali Týždeň, Goldman, Miau, Interiér, Escape, PC Revue, GoodWill a Trend. Na konci roka sme si ale povedali, že je to skvelý nástroj a chceli by sme ho dať do rúk obyčajným ľuďom. Webová stránka a voľná registrácia pre verejnosť je od februára. Prvý októbrový týždeň sme spustili ostrú prevádzku aj s platenými paušálmi. Za rok sme CoverPage naozaj výrazne posunuli.
Na iPade človek nemá problém za obsah zaplatiť. Celý mechanizmus App Store je vymyslený tak, že obsah kúpite na jeden klik.
Vravíte, že ste nástroj dali do rúk obyčajným ľuďom? Ako to funguje?
Máme dve hlavné cieľové skupiny. Jedna z nich sú corporate klienti, malé a stredné vydavateľstvá, ktoré chcú vydávať svoje tituly na digitálnych tabletoch. Týmto vytvárame aj vlastné custom-branded aplikácie. Druhá cieľová skupina sú takzvaní young professionals. Ide o študentov, učiteľov, obchodníkov, nezávislych autorov. Môže to byť každý, kto tvorí obsah vo forme prezentácie, produktového katalógu, newslettra či firemného časopisu. Táto cieľová skupina je pre nás najzaujímavejšia.
A akým spôsobom sa ku CoverPage dostanú?
Na stránke coverpageapp.com je k dispozícii po jednoduchej registrácii zdarma na stiahnutie softvér, a zároveň získavate zdarma základný účet, ktorý vám dáva možnosti bezplatného publikovania.
Ako zarábate, keď je nástoj dostupný zadarmo?
Náš obchodný model funguje na predplatení publikačných balíčkov, kde po zaregistrácii si stiahnete softvér zdarma a predplatíte si účet na publikovanie. Základný balíček je zadarmo. Tam sa dá vypublikovať päť čísiel časopisu, dokopy zaberajúcich 1 GB. Platené služby začínajú už na 9,99 USD za mesiac. Tento balíček stačí, ak chcete vydávať sporadicky, napríklad desať čísiel do roka. A potom sú ďalšie. Ak je vydavateľ, ktorý chce mať všetko obrandované, neobmedzené, chce vydávať viacero titulov, každý titul má po 12 vydaní do roka a v tom sú nejaké prílohy, tak sa, samozrejme, jedná sa o vyšší balíček.
Časopisy môžu byť vydávané zadarmo aj za poplatok?
Áno. Závisí to, samozrejme, od druhu účtu. Najširšia verejnosť, teda študenti, učitelia, alebo ľudia, ktorí prezentujú nejaké produktové katalógy, nepotrebujú za svoju publikáciu pýtať peniaze. Ale dá sa aj predávať.
Monogram organizuje aj praktické CoverPage workshopy.
Ako sa s nástrojom pracuje?
Celý layout musí najprv vzniknúť v zalamovacom softvéri, napríklad InDesign, QuarkXPress alebo aj Word. Ten potom prenesiete pomocou Coverpage InDesign pluginu alebo cez PDF formát do aplikácie Coverpage Publisher. To je softvér, ktorý si inštalujete na svojom počítači a kde pridávate interaktívne zložky. Posledným článkom je Coverpage iPad Viewer. To je zdarma aplikácia na App Store, ktorú si stiahnete do svojho iPadu a slúži vám ale aj vašim čitateľom na prezeranie publikácií.
Toto isté platí pre vydavateľov? Napríklad zalamovač v Týždni má v InDesigne jednoducho nainštalovaný plugin a každý týždeň vyrobí nové digitálne vydanie?
Áno. Respektíve nemusí. Vždy má možnosť použiť pre prípravu digitálneho vydania aj printové PDF.
Má digitálny obsah vytvorený cez Coverpage nejaké špecifiká, alebo je to niečo podobné ako PDF?
Nie je to vôbec PDF. Obsah je v natívnom formáte CoverPage, *.CPG. Ten je spojením XML súborov, obrázkov a ďalších multimediálnych podkladov, ktorými obohatíte svoje vydanie. Či už ide o fotogalérie, videá, externé linky, prílohy. Budúci týždeň v Prahe oficiálne predstavíme novú verziu nášej publikačnej platformy, s novými funkciami a možnosťami.
Digitálne verzie slovenských časopisov majú naozaj videá?
Všetko záleží na redakciách. Ak niekomu dáte kľúčiky od auta a on sa na ňom neprevezie, čo s tým? Nedonútime vydaveteľov, aby si našli čas a urobili to tak, ako to dovoľujú možnosti softvéru. Všetko stojí na tom, či to vydavatelia stíhajú personálne. Jednoducho za sučasných podmienok redakcie nestíhajú chystať ešte špeciálny obsah pre tablety. Preto veľakrát ponúkame redakciám pomoc s prípravou obsahu.
Grafické rozhranie CoverPage Publishera stavia jednoduchosti a intuitívnosti.
Má CoverPage nejakú konkurenciu?
V to dúfame. Napríklad Adobe Publishing Suite. Tieto nástroje v zásade fungujú podobným princípom. Je jasné, že partia nadšených ľudí, ako sme my, nemôže Adobe tromfnúť, zvolili sme preto celkom iný prístup. Náš softvér je navrhnutý tak, aby ho vedeli ovládať ľudia, ktorí nie sú technicky zdatní. Prax ukazuje, že pre vydavateľstvá je veľký problém najať extra človeka do tímu, ktorý bude len pripravovať časopis do digitálnej podoby. Potrebujú nástroj, ktorý vie použiť aj redaktor alebo človek, ktorý predtým naplňoval web, alebo písal článok.
Prečo ste si vybrali tento spôsob?
Jednoduchosť môže byť považovaná za degradáciu, ale aj za výhodu. To vidíte aj na príbehu Apple a jeho produktoch. O iPhone sa tiež každý vyjadroval, že je to zlý produkt, keď nemá klasickú klávesnicu, všetky tie všemožné nastavenia, tlačidlá okolo a nekonečné možnosti nastavenia softvéru. Ale neskôr sa ukázala realita, čo ľudia naozaj používajú alebo čo naozaj potrebujú. Sme sústredení na to, aby používateľ mal tie potrebné nástroje, ktoré naozaj pre prácu potrebuje a vedel ich použiť.
A čo nejakí menší konkurenti?
Sofistikovaný workflow ako CoverPage neponúka žiadna z nich. Skôr distribuujú iba obyčajné PDF súbory.
Oddelenie nákupu hardvéru a inžinierske plánovanie projektov.
Robíte okrem digitálneho publishingu aj iné aplikácie na iOS?
Áno, robíme. Vývoj pod iOS bol v Monograme jedným z prvých na domácom trhu. V tejto chvíli dokončujeme veľkú iPadovú edukatívnu aplikáciu v oblasti ľudského tela. Klient tento obsah doteraz predával vo forme kníh, my sme mu to pomohli preniesť do iPadovej podoby. Apple bol po predstavení tejto aplikácie nadšený a verím, že tejto aplikácii výrazne pomôže jej unikátny obsah najmä na školách. Do predaja pôjde v najbližších týždňoch. Držte palce!
Digitálny obsah na Slovensku
Máte nejaké informácie o tom, ako sú slovenské vydavateľstvá spokojné s predajom digitálneho obsahu na iPad?
Táto otázka sa nedá uspokojivo zodpovedať. Neexistuje zmeraný trh ani čísla. V decembri sa oficiálne začal predávať v Čechách, v máji sa začal oficiálne predávať na Slovensku. Odhadom je na Slovensku zhruba tritisíc iPadistov. Tie predaje časopisov sú teda veľmi nesmelé.
Predpokladám, že keď je tritisíc iPadov, jeden časopis predá týždenne možno 50 výtlačkov?
Asi áno. Ale tie čísla nám rastú, ľudia si kúpia iPad a hľadajú lokálny obsah.
Oplatí to v takom prípade tým vydavateľom?
Pre vydavateľstvá je to spôsob, ako byť na nových platformách, priblížiť sa čitateľovi a ponúkať pridanú hodnotu. Reálne výsledky uvidíme najskôr o rok až tri. Čím skôr ale začnú, tým lepšie. Na druhej strane, mnohí to zatiaľ považujú za nerentabilné a nepúšťajú sa do toho.
Časť dát CoverPage projektov má na svojich serveroch Monogram, časť je v cloude.
S tabletmi začali, paradoxne, publikácie, ktoré majú menšie náklady a sú zacielené na užšiu skupinu. Prečo sa práve tie rozhodli prísť na digitálny trh prvé?
Asi vnímajú väčší dôraz na čitateľa, a to, či je to ekonomicky rentabilné už teraz, je pre nich až druhoradá otázka.
Čo je lepšie na tom, vydávať pre iPad, oproti publikovaniu na internet?
Print verzus web, to je zápas a je otázka, kto začne zarábať na internetovom obsahu. Rovnaké garde, aj keď trochu posunuté, je print verzus digitálny tablet. Keď tablet prichádzal, každý vydavateľ si myslel, že mu to zachráni rozpočet. Vchádzame do ďalšej ekonomickej krízy a otázka šetrenia nákladov je jedna z prvých, ktoré postavia do konfrontácie digitálne platformy oproti tradičným papierovým.
Teda ľudia sú zvyknutí platiť za papier a rovnaké by to mohlo byť na tablete?
Na webe je psychologická hranica, že všetko je zadarmo. Ľudia nedokážu pochopiť, že za niečo by mali zaplatiť. Ja si myslím, že na iOS zariadeniach ľudia nemajú problém zaplatiť, lebo sa to naučili už pri ostatných aplikáciach. Na mobilných platformách teda psychologická hranica platiť za obsah nie je. A to je veľká príležitosť pre vydavateľov. Apple to za nich vyriešil premysleným ekosystémom, vďaka ktorému zaplatíte radi a viac krát.
Financial Times nedávno odmietol splniť pravidlo, že všetky kúpy obsahu na iPade musia ísť cez Apple, za čo ich vyhodili z App Storu. Pri CoverPage ste nikdy neuvažovali nad vlastným systémom nakupovania, ktorý by obchádzal iTunes účet?
Nie je dôvod nad tým uvažovať. Vy si vyberáte, že chcete byť na platforme iOS a s tým beriete aj všetky plusy a mínusy platformy. Človek si musí ako prvé rozmyslieť, prečo ide na platformu iOS. Nie preto, že ju chce využiť a nechce sa deliť o tridsať percent s Apple. Je to možno vysoký podiel, ale na druhej strane ponúkajú funkčný ekosystém tvorby a distribúcie. Nechcem to porovnávať s Android Marketom, ale jednoducho sú to dve rozličné veci. Keď sa chcem odviezť do Košíc a nechcem zaplatiť poplatok za Intercity, a kúpim si len lístok na osobák, nemôžem sa rozčuľovať, že tam nie som za päť hodín, ale za dvanásť.
Monogram brainstormuje nad aplikáciou CoverPage tesne po uvedení prvého titulu.
Nie je problém v tom, že ceny časopisov sú veľmi rôzne? Jeden stojí v stánku štyridsať centov, iný euro, ďalší tri eurá. V App Store sa dá ponúkať iba vždy za násobok osemdesiatich centov.
Ak predávate niečo, čo v PNS-ke stojí oveľa menej, ako najnižšia možnosť v App Store, to je problém. Väčšinou sú však časopisy drahšie, ako táto minimálna hranica a vydavatelia si jednoducho nájdu najbližšiu cenu z tabuľky, ktorú určuje Apple. Minulý rok v jeseni si svetoví vydavatelia uvedomili, že nemôžu dať tú istú cenu za kamenný predaj a digitálny a tváriť sa, že všetko je v poriadku. Nie je to v poriadku a naučili ich to samotní čitatelia. Nekupovali to.
Ja mám pocit, že napríklad Trend stojí v stánku 1,50 eura a v App Store 1,59.
Vydavateľ je vždy v dileme, či najbližšie zaokrúhli zdola, alebo zhora. Môj súkromný názor je, že všetky digitálne vydania by mali byť lacnejšie ako tlačené. Každý hľadá optimálnu cestu.
Hovoríte vydavateľom do cenotvorby a snažíte sa ich presvedčiť, že digitálny obsah by sa mal predávať lacnejšie?
To nie je naša úloha. My sme Gutenbergov tlačiarenský stroj. Dávame ľuďom do ruky nástroj, nech tlačia, distribuujú, nech sa s tým hrajú. Ale nehovoríme, koľko má ním vytlačená kniha stáť. Informujeme ich, že by sa patrilo dať prvé číslo zadarmo a motivujeme, aby dopĺňali stále viac redakčného obsahu. Tam náš vplyv na vydavateľstvá končí.
Kto by nechcel päť monitorov?
Ako je to s inými mobilnými operačnými systémami na Slovensku? Aký je záujem o Android v porovnaní s iPadom?
Vo všeobecnosti začína byť o Android záujem. Doteraz sme ale preň CoverPage nevyvíjali, lebo vyvíjať pre 85 rôznych androidových zariadení je nezmysel. Androidové platformy sú lacnejšie a aj historicky majú na Slovensku oveľa väčšie zázemie ako iOS zariadenia. Android je pre nás najbližší cieľ, na ktorom usilovne pracujeme.
Na Slovensku má väčšie zastúpenie Android ako iOS?
Ak zrátame všetky zariadenia, ktoré používajú Android, tak áno. V Amerike je to už iné. Ale to neznamená, že na Androide zažijete rovnakú skúsenosť s aplikáciami, ako na iOS.
Prečo ste program na iOS vydali skôr než na Android?
V čase vzniku našej platformy Android zariadenia ako aj systém distribúcie obsahu na Androidoch neboli. Pri iOS sme mali vďaka AppStore funkčný distribučný kanál. Rozhodnutie pre iOS bolo správne aj z iných dôvodov, ale to už je otázka výhod otvorenej verzus uzavretej platformy.
Rozhovor bol autorizovaný. Foto: Monogram
Máte tipy na ďalších vývojárov, s ktorými by ste si chceli prečítať rozhovor? Pošlite nám ich.
komentárov
.. nizky plat, vysoke naroky .. ideal akurat pre studentov a ludi zacinajucich v obore.
…nepozna svojich zamestnancov?…no to je teda sef :D monogram moze byt uspesny aj mozno cest pre nich robit, ale mna keby sef nepozna a ja mu zarabam prachy tak nech sa ide bodnut…Radsej volim mensiu firmu do 10 ludi, ale za to kvalitnu kde je kontakt s ludmi na kamaratskej urovni….ale toto ma zabilo :D :D :D suhlasim s prispevkom nadomnou
Pekny rozhovor. Pozdravujem Roberta :)
Mna by zaujimalo ci planuju s Coverpage preniknut aj na zahranicny trh (mimo SK a CZ)?
a preco nie Newsstand?
Srandovní že tvrdí že jsou zaměření na lokální slovenský a český obsah, nezávislé autory atd. a stránky jsou akorát anglicky.
Co se mi ale nelíbí je, že to sice není pdf ale je to to samé jako pdf, tedy kdybych vzal pdfko v A4 a nakopíroval do iPadu je to prakticky stejné – malé písmo které nejde zvětšit, musí se to kliknutím zazoomovat takže i když to není pdf je to vlastně to samé. Výhodou e-textů je mimo jiné to, že si každý může nastavit vlastní velikost textu jak mu vyhovuje ať už to je Kindle nebo iBooks nebo něco úplně jiného. Když už tam je fixní layout, alespoň by mohl být upravený vzhledem k rozměrům iPadu jako to je třeba u Computeru. I když to možná závisí na tom zdrojovém formátu, zjevně nestačí to prostě převést z A4kového formátu časopisu. “Plovoucí” layout jako mají mobilní formáty (ePub, mobi) by byl podle mně praktičtější tedy pokud to má sloužit hlavně pro tuhle cílovou skupinu “nezávislých” co uvádějí. Škoda že to nejde vyzkoušet, protože soft je ke stažení pouze po registraci a to mi zas nestojí za to..
Zajímalo by mně jestli u takovýchto časopisů se taky musí platit poplatek Apple.
aha tak uz viem kto stoji za tymi ubohostami co nazivaju elektronicky casopis.. ergonomia pouzivania a dizajn su velke nezname .. a ja som si myslel ze za to chatrne spracovanie moze adobe.
heh, suhlasim s nowayom a kentuckym .. mal som tu cest .. nizky plat bol ale zasa aj skusenosti sa nazbierali .. a v zivotopise to pekne ukaze ze monogram kedze firma je dobra.. to hej..ale nechcel by som tam uz robit..
@ Kentucky – aby si to nechapal zle, ale ked je vo firme 70 ludi rozdelenych do 3 divizii, pracujes v dynamickej firme, kde stale su otvorene pozicie pre novych ludi… a stretnes na chodbe noveho cloveka, je na tom nieco divne, ze ho este nepoznam? :))
@Pat – Computer je fajn, lebo sa redakcia pustila do pripravy specialneho layoutu a konceptu pre iPad. Mozes si byt isty, ze sa snazime redakcie inspirovat a dostat k tomu aby tvorili specialny layout pre iPady. Rovnako by sa taketo magaziny dali pripravovat aj s nasim nastrojom. Nemame vsetky funkcie ako soft, s ktorymi to robia oni, ale postupne to vylepsujeme a davame nove moznosti vydavatelom. Preto si zato nepytame ani tolko penazi. Software je zadarmo :) mozno ta zaujme nas koncept Goldman special http://itunes.apple.com/us/app/mediage-goldman-special/id432524049?ls=1&mt=8
Pořád mi připadá že ta cílovka je přesně tam co u Adobe (což je myslím si dobře, minimálně proto že to vyjde podstatně levněji a tím pádem se snad těch časopisů objeví víc) ale pro ty “young professionals” – no nevím. Jaksi mi chybí něco proč by si tahle skupina potenciálních uživatelů měla vybrat zrovna tohle řešení. Pokud to bude nějaký free projekt tak nevím proč nepoužít možnosti třeba Palmknih nebo Freetimepublishing (když už neberu v potaz zahraniční možnosti) kde to může být prakticky zdarma a nebude to vázáno na jediný formát iPadu. A pro nějaký malý placený projekt v téhle skupině vlastně taky.
Ergonomie je velká bolest těchhle aplikací. Mají příšerně nekonzistentní ovládání, jednou to je klikání, pak zas skrolování, jindy klikání na čtverečky, šipečky nebo já nevím co, otáčení o 90 st., dokonce zatřepání.. Na první pohled to sice vypadá úžasně, Cool a kdovíco, ale pokud čtu druhý, třetí, desátý časopis, mám toho plné zuby. Třeba u toho Comuteru nikdy nevím jestli jsem něco nepřehlédl a všecko odklikal, odskroloval, pootáčel a odtřepal :-) To že to je jednou listování, jednou zas skrolování shora dolů tomu nepřidá. Takže v tom přidávání dalších možností bych zas byl opatrný. Pro čtení je ideální když se to ovládání moc nemixuje a listování je konzistentní (buď otáčení stran nebo skrolování, kliknout na obrázek pro zvětšení nebo spuštění videa a to stačí). Moje soukromé porovnání: papírový časopis (Computer) prolistuju a přečtu co mě zajímá za cca 20-30 min. iPad verzi jsem četl s přestávkami týden protože mě pokaždé po chvíli to ovládání otrávilo tak že jsem šel někam jinam.
Goldman special jsem viděl, ne že by to nebylo pěkné, ale je to přesně co jsem napsal o té ergonomii. Tohle je obzvášt nepřehledné. Prostě pro to čtení to má být co nejjednodušší a ne abych hledal kde na co kliknout, tady navíc se ty prvky ještě v té grafice ztrácí. Zkrátka, k papírovému časopisu nepotřebuju dvoustránkový manuál abych věděl jak ho přečíst. Jak Adobe, tak tenhle systém se bez toho neobejde (není to pochopitelně chyba platformy ale redakce nebo toho kdo ten obsah připravuje, ale to mě jako čtenáře zas tak moc nezajímá), navíc každá redakce si ty ovládací prvky promixuje jinak což je další komplikace. Goldman spec. vypadá opravdu dobře, ale spíš mi to připomíná takovou podivnou počítačovou hru než časopis. Přestalo mě to bavit přesně po třetím kliknutí, takže ani nevím co chtěl Martin Brčák říct. Sorry, na to nemám čas ani náladu.. Jako reklama jistě vynikající, ale že bych za to platil, ani náhodou. To by ten obsah musel být extra unikátní a jedinečný, protože doslova cokoli je pro čtení, jestli se tomu ještě vůbec tak říkat, lepší a hlavně o hodně rychlejší.
@Pat
Minuly rok, prichodom iPadovych magazinov, resp. spustil som Wired na iPade, sa rozputal “user experience” experiment prave v tom ako pises, v navigacii. Vsetko bolo prilis nove, prilezitosti, technologia a hardware sam o sebe vedel povedat len to, ze nie to uz iPhone a este to nie je MacBook. Kazdy hladal pouzitie iPadu, a taktiez sposob zazivania obsahu. Osobne si myslim, ze sme niekde na konci tejto wow vlny, spojenej s takymto experimentovanim v navigacii ako pises. Navigacia v obsahu sa musi standardizovat a naucit ludi s tym pracovat rovnako vo vsetkych aplikaciach. Apple sam inicioval vydanie dalsich guidlines prave pre tvorcov iPadovych magazinovych aplikacii, ale vklad sa uz rozbehol.
Aspon vznikli 2 nove pojmy. A to, Digital Replica a Tablet Edition.
Goldman Special bol pre nas projekt (presne minuly rok) kde sme si to vsetko chceli vyskusat s domacim obsahom a s nasou platformou. Tento projekt mal taktiez posluzit inspirovat ludi v reklamnych agenturach, medialkach a aj samotnych inzerentov – ze obsah v iPade moze byt aj nieco ine ako len text alebo PDF.
A co sa tyka redakcii, vznika nova vyzva pre DTPkarov. Digitalne vydanie casopisu so svojim layoutom ma ine pravidla ako v printe. Suhlasim s tvojimi nazormi, lebo su presne ake su nazory vacsiny beznych citatelov. Najst spravnu mieru ako priniest obsah s pridanou hodnotou na iPade s tym vsetkym otacanim, trasenim, pretacanim… :) to chce velmi triezve rozmyslanie a nezneuzivat technologiu pre efekt.
Kludne mozeme pokracovat v diskusii aj dalej…
V stredu mame workshop v Brne, a stvrtok sme v Prahe..
http://www.coverpageapp.com/en/ws_cz
mindzak@monogram.sk
Mna by zaujimalo, ci je sanca aby bol Vas produkt niekedy newsstand enabled a hlavne kedy z aplikácie pre platený obsah odstranite REKLAMY?! (ak je to v članku riešené, tak sa ospravedlnujem, len som to narýchlo prebehol)
V tychto dnoch dokoncujeme prechod vsetkych nasich aplikacii na iOS5 a Newsstand. Odstranit REKLAMY? Ak si to nezela vydavatel mat vo svojej brendovanej aplikacii, tak nie je problem :) Resp. poviem to inac, reklamne plochy su tam defaultne, ale ci do nich vydavatel bude streamovat banner alebo nie, je uz v ich rezii. Jedine, zeby ste mali na mysli reklamu na CoverPage :)
takze dynamicka firma = velka fluktuacia .. potesi pri takej malej firme ..
Rovnaka skusenost ako noway a brainwasher, velmi zaujimava praca, ale pomer poziadavky/ohodnotenie velmi velmi zly… asi len pre pracantov, co ziju na vifonoch ;)
Spravodajstvo na macblogu nestoji vacsinou za vela, nic co by sa nedalo najst na zahranicnych weboch. Ale tento serial o rozhovoroch s vyvojarmi je presne to, co by na takomto portali malo tvorit gro ponuky. Klobuk dolu, chvalim :)
@Robert Pracujete aj cez soboty a nedele?