Koncom júla blogerka vystupujúca pod menom Birdabroad upozornila na falošné Apple obchody v Číne. Predajne, kde sa predávali Macy a iPhony vyzerali ako oficiálne obchody na Piatej Avenue alebo Regent Street, ale v skutočnosti operovali bez vedomia Apple.
Do správy sa hneď pustili médiá, vrátane tých veľkých, a o správe ste sa dozvedeli zrejme aj vy. Novinári a rovnako aj laická verejnosť poňali správu odsudzovačne, prinajlepšom posmešne. „Samozrejme, Číňania, tí skopírujú všetko,“ väčšina si zamrmlala po prečítaní správy. Srdcia prejedených obyvateľov Západu neobmäkčila ani reportáž The Wall Street Journalu, v ktorej jeden zo zamestnancov povedal, že „mu záleží len na tom, že predáva originálne Apple produkty a zákazníci sa nevracajú, aby sa sťažovali.“ Inými slovami, jeho postoj nie je veľmi odlišný od zamestnanca pravého Apple Storu — chce uspokojiť zákazníka.Len málokto sa popri tom všetkom čudovaní a zabávaní asi zamyslel aj nad skutočnou motiváciou, ktorá sa nachádza za falošnými Apple Stormi. Pritom je to jednoduché — Apple sa o čínsky trh zaujíma málo, dopyt je veľký. Na celú 1,3-miliardovú Čínu pripadajú štyri oficiálne Apple Story. Dva v Pekingu, jeden v Šanghaji a jeden v Hong Kongu. Bývate v malom meste ako je sedemmiliónový Kunming? Smola, žiaden Apple produkt pre vás — je odpoveď Apple. Môžete si ho síce kúpiť vo všeobecnom elektre, ale pri špecifickom produkte ako je iPod či Mac potrebujete často aj poradenstvo, ktoré tam nedostanete.
Je prirodzené, že v takomto prostredí vznikajú predajne, ktoré sa snažia poskytnúť čo najlepšie služby v čo najkrajších priestoroch a približujú sa tak oficiálnym Apple Storom. Predávať Apple produkty nie je nelegálne — jediné, čo zmienení Čínania prestrelili je použitie loga (chránenej známky firmy Apple) a až prílišné kopírovanie štýlu obchodu. Ale ruku na srdce, nerobia to radi aj obchody v Európe? Spomínam si na predajňu s elektronikou v istom bratislavskom nákupnom centre, ktorá mala obrovské jabĺčko cez celú stenu a to nebol ani Apple Premium Reseller. Našťastie pre neho, nerobilo sa okolo toho haló ako vo falošnom čínskom obchode.
A keď sme sa už dostali k Apple Premium Reseller obchodom — aj tie by mnohí slovenskí fanúšikovia značky najradšej zmietli zo sveta a chceli by oficiálny Apple Store. Ale kalifornská firma na slovenský trh ešte s oficiálnymi predajňami neexpandovala, takže, popravde, môžeme byť radi, že tu máme aspoň APR-ká. Tie sa od čínskych falošných Apple Storov líšia tým, že majú licenciu od Apple a o niečo menšie jabĺčka. Ale spája ich toho omnoho viac: oba vznikli na základe dopytu ľudí po produktoch, ktoré si nebolo kde kúpiť; oba chcú ponúknuť čo najlepší sortiment, poradenstvo a servis, jednoducho kompletný predaj. A oba sú často oveľa lepšie ako oficiálne obchody od Apple, napriek tomu, že sa o nich hovorí opak.
Samozrejme, maloobchod je dobrý biznis a Apple by ho chcel mať čo najviac pre seba. Stavia vlastné obchody, vymýšľa rôzne licencie a vetvy, čo je skvelé. Nie je ich ale dostatok a produkty tak predávajú aj iní predajcovia a chcú to robiť čo najlepšie. Aj keď jabĺčko na svojom priečelí podľa zákona použiť nesmú, ich samotná existencia nie je ničím zlým alebo odsúdeniahodným.
komentárov
S týmto článkom súhlasím.
PS: V budúcnosti je možné, že budem žiť istý čas v Číne, pretože pravdepodobne budem čínštinu študovať. A Apple Store v meste by potešil. :))
+1
Podla mna na Slovensku Apple Store takskoro nebude…Ked v Cine su styri…
Zaujimavy clanok a v podstate pravdivy. Well done
jezis, boli ste v takom store? V cine v original storoch dokonca su tak drzi, ze predavaju „pod pultom“ neoriginalne veci. Nokia aj peugeot overene s tym maju problem. Tak aka je sanca ze mimo kamery v neoriginalnom apple store to bude ine?
Jen drobnost, v Hong Kongu není oficiální Apple Store, jsou tam jen Reselleři (mám odtamtud koupený MB Pro a nedávno jsem tam byl) :-)
Mam pocit, ze autor nepochopil podstatu problemu. Ten nespociva vo „velkosti jabcka“ ale v tom, ze dotycny obchod parazitoval na povesti/dobrom mene fy Apple a vydaval sa za „genuine“ Apple Store (i v Cine je to porusenie zakona, minimalne toho na ochranu dusevneho vlastnictva). Uvedene konanie je asi tak „prirodzene“ ako akekolvek ine kradnutie, za normalne sa to snad moze povazovat len v spolocnosti, kde je okradanie normou.
No, APRka srovnatelne nebo lepsi, nez oficialni Apple Store? No, nevim teda jak je to u vas na Slovensku, ale v CR se o APRku, jako o kvalitni nahrazce Apple Store v zadnem pripade mluvit neda. Poradenstvi maximalne tak zakladni pro BFU, nejaky Genius bar nebo jeho nahrazka – zapomente – komplikovanejsi problemy v APR (v CR) nevyresite. A ze by jednali dle pravidel Apple Store? Ne. Kdyz si tam jdete neco koupit, suse vam to daji jako v kterekoliv jine prodejne a nashle. Nejaky „osobni pristup“, ktery je pry v Apple Store typicky, v APRkach v zadnem pripade nevidite. APRka jsou proste a jen prodejny Apple produktu s licensi a vzhledem podobnym Apple Store – tim to ale konci. Doufam, ze Apple nekdy pochopi, ze potencialni trh je i v CR/SK a ze se mu vyplati do tech par Apple Store investovat (alespon ve vetsich mestech)… Ale kdyz vidim, jak to maji v Cine…
Mimochodem, jeden z duvodu, proc jsou Apple produkty tak drahe je ten, ze uz v cene mate zaplaceny budouci (bezplatny) support (genius bar atd. je zdarma) – respektive zamestnance Apple Store. Je docela smutne, ze my tu castku navic mame jeste vetsi (diky DPH pri dovozu) a oficialni podpora zadna (teda leda po mailu anglicky…).
Anonymous_: no, APR v Košiciach je podľa mňa na celkom dobrej úrovni.
Souhlasím s Anonymous_. skutečně nevidím jediný rozdíl mezi nákupem nějakého Apple produktu v Datartu a prodejnách APR. Alespoň tedy v čechách. Proto je mi vcelku jedno jestlu tady i vznikne Apple store. Osobně žádný zásadní přínos neočekávám.
Ja mám s APR v ZA a v BA len dobré skúsenosti. Aj keď je pravda, že v oboch by bolo čo zlepšovať ;-)
No ale vzhľadom na to, že mám skúsenosti s HR v rámci obchodu, viem, že je veľmi zložité zohnať kvalitných, lojálnych a fundovaných zamestnancov :-(
Lojálny zamestnanec = spokojný zamestnávateľ a spokojný zákazník, no ale takých zamestnancov je ako snehu v lete (v prvom rade smola pre zákazníka)
Predávať Apple produkty na Slovensku nie je jednoduché aj keď máte firmu s počítačmi. Buď sa s Vami dodávateľ nebaví vôbec alebo Vám ponúkne cenu na ktorom nezarobíte ani na reklamu. A to je tiež smola pre zákazníka, lebo musí cestovať keď to chce kúpiť a poradiť mu nemá kto. Ano môže si to objednať cez Internet ale on by to chcel aj pozrieť, vyskúšať, … a každému to nemusí vyhovovať, že na nete je to lacnejšie.
„A oba sú často oveľa lepšie ako oficiálne obchody od Apple, napriek tomu, že sa o nich hovorí opak.“
vidno ze autor clanku zjavne este v oficialnom apple store nebol