Od kedy Apple oznámilo prípravu novej internetovej služby iCloud, mnohí komentátori i používatelia sú právom skeptickí. Sám Steve Jobs na pódiu pri predstavovaní tejto služby povedal: “Poviete si, prečo by sme im mali veriť? Toto sú ľudia, ktorí spravili MobileMe!” Internetové služby od Apple doposiaľ nikdy neboli symbolom kvality a spoľahlivosti. iCloud je v poradí štvrtý pokus Apple o prerazenie v oblasti internetových služieb zameraných na synchronizáciu a ukladanie dát “v oblakoch”. Zhrňme si v skratke predošlé služby.
iTools
Na Macworld Expo v San Franciscu v roku 2000 Steve Jobs spolu s úplne novým operačným systémom Mac OS X predstavil tiež sériu bezplatných nástrojov, určených exkluzívne pre Mac, s názvom iTools. Medzi iTools patrilo online úložisko dát iDisk, nástroje na vytváranie a publikovanie vlastných webových stránok HomePage či systém rodičovskej kontroly KidSafe, ktorý mal zabrániť deťom vidieť na internete veci, ktoré nie sú pre ich oči. Používateľ taktiež získal emailovú adresu @mac.com. Tieto nástroje fungovali už i pod Mac OS 9 a boli prvým pokusom Apple vkročiť na trh internetových služieb. Obzvlášť s rastúcim počtom používateľov domény @mac.com a hlavne online úložiska rástli aj náklady Apple na túto službu, až sa spoločnosť o dva roky rozhodla svoju službu spoplatniť.
iTools predstavovalo prvý krok Apple do vôd internetových služieb, Zdroj: systemfolder.wordpress.com
.Mac
Nová, spoplatnená služba niesla názov .Mac a bola predstavená na Macworld Expo v New Yorku v roku 2002. Služba ponúkala viac menej rovnaké, no aktualizované nástroje. Navyše pribudol Backup, riešenie na zálohovanie na iDisk a optické médiá, a antivírový program McAfee Virex. Všetky predošlé bezplatné iTools účty boli transformované na .Mac a ich ďalšie využívanie bolo aj pre dovtedajších zákazníkov spoplatnené, za čo si Apple odniesol vlnu kritiky. V roku 2007 pribudla služba Web Gallery určená na zdieľanie obrázkov a videí na internete a kapacita .Mac účtu bola zvýšená na 10 GB s možnosťou rozšírenia až na 30 GB.
MobileMe
Špekulovať o novej službe sa začalo, keď Apple kúpil doménu me.com. Oficiálne bolo MobileMe predstavené na WWDC v júni 2008 ako náhrada za .Mac. MobileMe sa od začiatku nezaobišlo bez problémov. Kritizovaná bola hlavne nestabilita a problémy so synchronizáciou. Prechodom z .Mac bolo napríklad spôsobené, že niektorí používatelia na istý čas nemali prístup k e-mailom. Okrem toho počas bezplatnej skúšobnej doby systém chybne stiahol peniaze z kreditných kariet viacerých používateľov. Sám Steve Jobs neskôr priznal, že MobileMe bolo spustené príliš skoro a nebolo dostatočne odladené. Na poslednom WWDC 6. júna 2011 Steve Jobs oznámil, že službu nahradí bezplatný iCloud. Predplatitelia MobileMe neskôr obdržali email, v ktorom boli informovaní o tom, že služba bude funkčná do 30. júna 2012.
MobileMe bolo predstavené spolu s iPhone 3G, iOS 2 a AppStore, Zdroj: Wired.com
Ako je možné, že Apple, ktorý roky produkuje tak kvalitný hardvér a softvér, nebol doposiaľ schopný ponúknuť skutočne kvalitnú a prelomovú internetovú službu? Timothy B. Lee z ArsTechnica sa domnieva, že problémom je samotná firemná politika spoločnosti. Kľúčový vo vývoji Apple produktov je dizajn, ktorému je podriadené všetko ostatné. Výsledkom sú krásne zariadenia, ktoré sa výborne používajú, no ten istý prístup môže byť naopak slabinou pri vývoji komplexných online služieb. Pracovné skupiny Googlu sú organizované do malých tímov s veľkou mierou autonómnych rozhodnutí, pričom každý sa venuje špecifickej oblasti. Namiesto vizuálneho výsledku sú pre Google podstatné matematické ukazovatele ako rýchlosť generovania výsledkov hľadania, dĺžka načítania stránky a podobne. Prejaví sa to napríklad pri improvizovaní. Žiadne testy v plnej miere neodhalia, ako sa bude online služba správať, pokiaľ ju nezačnú reálne používať milióny ľudí. Preto je nevyhnutná schopnosť adaptácie a rýchleho riešenia problémov. Flexibilná štruktúra Google je na to v porovnaní s centralizovaným vedením Apple oveľa vhodnejšia, v skutočnosti je Google najlepší vo svojom obore v rýchlosti, s akou dokáže identifikovať a opraviť problémy, keď sa objavia. Intenzívne predprodukčné testy síce fungujú skvele pri zariadeniach ako iPhone či MacBook, ale prevádzkovať online službu s miliónmi používateľov je niečo celkom iné.
Gigantické dátové centrum v Severnej Karolíne, Zdroj: iphone-my.com
Apple investoval milióny do nového, obrovského dátového centra. To neznamená nič iné než to, že Apple si uvedomuje, že ak sa mu teraz nepodarí naskočiť na vlak služieb “v oblaku”, môže mu ten vlak ujsť úplne. Steve Jobs po spomínaných vetách počas predstavovania iCloud na WWDC povedal, že MobileMe síce nebol najúspešnejší produkt, no naučil ich veľa. Neostáva nič iné než dúfať, že Apple dokáže prispôsobiť svoje pracovné metódy odlišným podmienkam poskytovania online služieb. No ak sa to aj nepodarí a iCloud bude po technickej stránke prepadák, už dnes možno povedať, že komplexná vízia digitálneho online hubu v oblaku, ktorá má nahradiť digitálny hub v počítači, ktorý sme tu mali posledných 10 rokov, je životaschopná a v podstate i nevyhnutná. Ak to aj nebude Apple, ponúkne tieto služby niekto iný tak, ako dnes iDisk nahrádza DropBox, synchronizáciu kontaktov a kalendárov napríklad Google a tak ďalej.
komentárov
Pekny clanok. Keby som chcel byt zly poviem konecne aspon nejaky, ale skutocne, sa dobre cital, najme posledna cast, kde sa porovnava Apple vs. Google. Autor tu je zrejme novy, tak ho tymto aj vitam :-)
nech je ako chce, isto ze existuju podobne sluzby ale tieto su v jednom baliku a integrovane priamo do aplikacii.. a ked som pocul ze zadarmo tak isla sanka dole
Přidávám se k mrzovi, děkuji za čtivý a velmi objektivní článek. Taky už jsem se naučil používat lokální řešení Applu (Mac, iPhone, AirPort Base Station) a síťová od Googlu (mail, kalendář, RSS, …), tak jsem zvědavý, jak to tentokrát Apple zvládne. I když to vypadá, že pro mě iCloud nebude, protože nemá jít na iPhonu 3G, který zatím nehodlám nahrazovat.
Velmi ma rozosmial titulok “dalsi prepadak” v spojeni s Applom.
Ako keby tu uz bolo aspon zopar desiatok pravidelnych prepadakov. Rad by som pocul ktore to akoze su. To ze sa technologia a software vyvyja istym smerom a casom niektore sluzby stratia zmysel neznamena prepadak vyzeny bulvarny autor.
Hlavne priradit slovo prepadak k Applu, ktory je najprudsie rastuca firma v dejinach planety a drzi niekolko desiatok rekordov v predaji a zisku…
Pripada mi to ako http://www.topky.sk kde najdete titulok na sposob: “Paris Hilton ukazala gatky!”
Presne na tuto uroven klesa macblog – gratulacia!
Pani kritici z clanku “apple vykrada svojich…” – toto bol dobry clanok!!!
fakt pekny clanok. Dufam, ze to tentokrat Apple vyjde…
Měl jsem zřízenou službu gmail – zdarma a relativně rychlá služba, bezva, jenže něco tak nelogicky uspořádané a chaotického mě vytáčelo do nepříčetnosti. Jednoho dne jsem tedy zřídil MobileMe. Nechápu jak pisatel může prvotní problémy, které následně stejně odstranily nazvat propadákem. Je to naprosto bezproblémová a pohodová služba. Jediné mínus je – pomalejší chod webovek pokud je tam máte umístěny a ještě to, že je služba zpoplatněná to asi bránilo nejvíc většímu rozšíření. Nevím jestli by si někdo pořídil takovej chaoz jako gmail za 79 Euro.
no vy ste pekna banda picusov – citanost v kybli tak sa snazite nahanat zaujem bulvarnymi titulkami? po clanku o vykradani a uhle pohladu vasa stranka u mna definitivne konci v smeti medzi bookmarkami
iTools nebol prepadák ,len v tej dobe v ktorej prišiel bola rýchlosť netu a pripojenie na sieť ešte v plienkach,bolo pre itools skoro.
Nerozumiem prehnanej kritike služby MobileMe. Používam ju roky. Postupne ju začali používať aj moji známi. Všetko funguje tak ako má, synchronizácia medzi všetkými zariadeniami (MBA, MBP, iPhone, iPad) beží bez problémov. O PUSH maily, kalendári, idisku a webstránke nehovoriac.
“Internetové služby od Apple doposiaľ nikdy neboli symbolom kvality a spoľahlivosti.”
To psal někdo, kdo MobileMe denně používá? Jsem uživatelem placeného balíku služeb Apple od začátku roku 2008, tedy tehdy to byl ještě .Mac. Krom přechodu na MobileMe, kdy nastaly výpadky, za které se Apple okamžitě omluvil a všem uživatelům dal 60 dnů zadarmo jsem nezaznamenal žádný jiný výpadek ani problém se stabilitou. Synchronizují se mi kontakty, kalendáře, hesla, záložky, FTP servery a to již více jak 3 roky bez problémů a na svých datech jsem závislý denně, takže moc dobře vím, že to funguje. Takže zde bych byl opatrnější. A nedostupnost služeb se může stát každému a stává se to i Googlu i komukoli jinému, takže nechápu, proč se zde dělá kolem jednoho výraznějšího výpadku s přechodem na novou službu před takovou dobu dělá takového povyku. Opravdu už mě ta bulvární úroveň článků nepřekvapuje.
A pokud iCloud dělali tvůrci MobileMe, pak to fungovat bude, protože MobileMe funguje skvěle. Jen nevím, jakou s touto službou má osobní zkušenost redaktor, který se do ní tak obouvá.
A iCloud úspěšný bude, protože bude zdarma a uživateli se vnutí okamžitě s iOS zařízením. A vzhledem k uživatelské základně to bude celkem jednoduché. Navíc ta přidaná hodnota tam je daleko viditělnější než u MobileMe za 99 USD ročně.
Google Sync je stale beta a nema dotiahnutu synchronizaciu kontaktov…co je myslim si dost podstatna zlozka synchronizacie cez cloud. MobileMe je v tomto smere jedine spolahlive riesenie co poznam.
Před zahájením WWDC mi MobileMe zablblo a musel jsem se odhlásit a přihlásit. No teď už si užívám okamžité aktuakizace dat AdddessBook a iCal napříč OS X a iOS zařízeními. Tedy zklamání se nekoná. Možná nekritizovat něco co epoužíváte. Mimochodem kombinace Dropbox a GoogleApp není plnohodnotným nahrazením MobileMe. O grafice se pak u Googlu nemůžeme ani bavit. Dropbox je skvělým doplňkem MobileMe.
Co to beriete tak osobne? To ci zrusenie sluzieb, resp. ich transformaciu sposobilo cokolvek (prisli skoro, boli platene, malo zakaznikov, skusenosti…) tak je fakt, ze sa neujali. Proste zanikli a nahradili ich ine. To je klasifikovane ako neuspech, tak ako MobilMe je zrusene sluzbou iCloud.
Tento clanok sa absolutne nenavaza do ziadnej sluzby, vsak sam Steve je z MobilMe sklamany, resp. nespokojny a preto sa ocistuje novym nazvom. To su fakty.
Tiez si ale myslim, ze iCloud nemoze neuspiet, integracia do iOS je “nasilna” a hlavne pre ludi dokonale zlahcenie zivota. To je ako keby vam v praci vymenili platenu drevenu stolicku za polohovatelne kreslo zadara.
iCloud bude standard. Apple ma dnes dost financii na zaplatenie akehokolvek cloveka na fixnutie akehokolvek problemu. Nebojim sa, ze by nieco nezvladli. Aj ked hlaska “It just works” ma trosku strasi :) neverim reklamam, ktore moc prizvukuju ako nieco funguje, smrdi to strachom z opaku :D
Vela stastia iCloud.
neviem čo tu niektorí kritizujete, nadpis je správny, autor ho veľmi dobre vysvetlil.
ďalej prirovnanie ku google v tomto prípade je tiež správne, ešte tam môže byť MS s ich live, ale to je viac rozšírené v USA ako u nás.
takže uvidíme, článok je veľmi dobrý
80% spolocnosti zvazuje implementaciu alebo uz implementovalo cloud computing v ramci svojej IT technologie,jeto celkovo uz krok ktorym sa pustili partneri Cisca,Nasa,Nike…takze iCloud od apple v ziadnom pripade nebude prepadak pretoze prave toto je trend ktorym sa kraca…
Ze to teraz stopli, lebo po avize o planovanej zmene nazvu, sluzieb a zruseni poplatkov, mohli este vdaka tomuto marketingu zhrabnut pekny balik od tych, ktori by si to este teraz radi zaplatili(MobileMe), len aby ich niekto potom, ked to uz bude zadarmo, nepredbehol… A potom by pekne presli spolu s ostatnymi na bezplatnu verziu… Podla mna sa takto zbytocne pripravili o pekny balik… :) Mozno by ale napor novych uzivatelov spojeny s prechodom na novu sluzbu, nemuseli technicky zvladnut, tak asi preto. :)