Popri Oracli aj Adobe usporiadalo veľkú konferenciu začiatkom októbra. 1. – 5. 10. sa na Adobe MAX 2011 ocitlo vyše 5000 účastníkov. Workshopy pre developerov sa týkali najmä webdizajnu a grafiky. Adobe navyše prišlo aj s niekoľkými novinkami — Creative Cloud a novými aplikáciami pre tablety. Okrem toho sa rečníci venovali webovým službám od Adobe, Flashu a HTML5.
Nové aplikácie pre tablety
Keďže sa tablety už naisto stali neodmysliteľnou súčasťou života mnohých ľudí, Adobe tiež prišlo so svojimi nápadmi, ako ich využiť pre grafické návrhy. V duchu hesla „The world is your studio.“ predstavili sedem aplikácií: Kuler, Collage, Ideas, Photoshop Touch, Carousel, Proto a Debut.
Aplikácia pre tablety s názvom Kuler a rovnomenné webové služby sú sociálnou sieťou týkajúcou sa farieb. Umožňujú vytvárať, upravovať a kombinovať farebné témy a skupiny farieb, načítavať farby z fotiek a obrázkov a zdieľať to všetko s ostatnými aplikáciami alebo aj inými ľuďmi. Kuler je dostupný pre Android Honeycomb (3.1) za 7,99 EUR, neskôr príde aj na iOS. Je možné využiť aj webové rozhranie kuler.adobe.com, prihlásením s Adobe ID.
Inšpirácia na grafický návrh môže prísť hocikedy. Vďaka Adobe Collage sa dá rovno začať pracovať na jeho koncepte. Základné funkcie na kreslenie, maľovanie a písanie sú doplnené o možnosť importovania obrázkov a súborov v rôznych formátoch (PDF, PSD, AI, atď.) a z rôznych zdrojov (integrované vyhľadávanie vo Flickr a Google). Je prípravným nástrojom pre Ideas a Photoshop Touch a pre neskoršiu úpravu na stolových počítačoch. Spolupracuje s Adobe Creative Cloud. Collage je dostupný pre Honeycomb za 7,99 EUR, neskôr príde aj na iOS.
Konkurent aplikácie SketchBook Pro od Autodesku je prostredie na vytváranie náčrtov vo vektorovej grafike, za použitia vrstiev a farebných tém z aplikácie Kuler. Popri kreslení umožňuje druhou rukou plynulo meniť napríklad hrúbku štetca. Ideas sú dostupné na App Store za 4,99 EUR a na Android Market za 7,99 EUR.
Snáď najrozšírenejšia aplikácia na úpravu fotiek a rastrovú grafiku sa tiež dočkala svojej verzie pre tablety. Oproti desktopovej verzii ponúka úplne iné rozhranie, ale nástroje a dôležité funkcie ostali nezmenené — filtre, vrstvy, orezávanie, atď. Amatérski používatelia môžu svoje upravené fotky sharovať na Facebooku, profesionáli môžu vďaka Creative Cloud dokončiť svoju prácu na počítači. Photoshop Touch dokáže priamo načítavať obrázky z internetu, ale aj fotografie zo vstavanej kamery. Pri prepínaní medzi vrstvami ponúka mód, keď sa na ne dá pozrieť zboku a vidieť ich v 3D. Na niektorých tabletoch podporuje aj stylus. Je dostupný za 7,99 EUR pre Honeycomb, neskôr príde aj na iOS.
Klient na prehliadanie fotografií, synchronizovane na rôznych zariadeniach: tablete, smartfóne aj stolovom počítači. V OS X Lion podporuje full-screen. Beží na rovnakom engine ako Lightroom. Automaticky sa synchronizuje cez Adobe Creative Cloud a umožňuje zdieľanie. Zatiaľ je dostupný len pre OS X a iOS za 5,99 EUR na mesiac alebo 59,99 na rok. Je možné si vyskúšať 30-dňovú trial verziu. Na Android Market a Windows príde čoskoro.
Rovnako ako Collage poskytuje funkcie na koncepty, no tentokrát na koncepty webových stránok. Jednotlivé gestá vytvoria rôzne často používané časti webstránok ako napríklad menu, sidebar, záložky, atď. Používa štandardy HTML5 a jeho výstupom je ideálny vstup pre Adobe Muse. Nemá slúžiť profesionálnym programátorom webových aplikácií, ale skôr kreatívnym profesionálom, ktorí uprenostňujú rýchlo a efektívne vytvorený web. Je dostupný pre Honeycomb za 7,99 EUR a čoskoro príde aj na iOS.
Zdieľanie návrhov s klientmi a ostatnými členmi týmu priamo na tablete. Súbory z ostatných aplikácii Creative Suite sa dajú otvoriť a „pokresliť“ ako tabuľa. Je dostupný pre Honeycomb za 7,99 EUR a čoskoro príde aj na iOS.
Adobe MAX 2011
Veľa času na prezentáciách sa venovalo novému cloudu od Adobe. Adobe Creative Cloud stavia na troch základných princípoch: profesionálnych aplikáciách pre tablety a desktopy, službách na publikovanie, prístupnosti písem, sociálnej sieti Kuler a komunite okolo toho celého. Od začiatku 2012 bude fungovať za mesačný alebo ročný poplatok. Základný objem dát pre každého používateľa bude 20 GB.
CTO Adobe, Kevin Lynch bol hlavným rečníkom na MAX 2011. Videozáznamy z prezentácií a workshopov sú dostupné na max.adobe.com a úvodná keynote tu.
Adobe kúpil službu typekit.com, ktorá poskytuje licencie na použitie písem pre webové stránky a aplikácie. Vo webovom rozhraní sa dajú písma prehliadať a zdieľať a potom veľmi jednoducho používať na weboch. Spolu s Business Catalyst a Digital Publishing Suite to bude najväčším trhákom cloudu od Adobe.
Adobe kúpil aj PhoneGap. Svoje riešenia pre mobilné zariadenia teda rozšíril o ďalšiu silnú službu, ktorá umožňuje zjednotený vývoj pre rôzne mobilné platformy. PhoneGap spolupracuje aj s Adobe Dreamweaver.
Ďalšou veľkou novinkou v rámci MAX 2011 boli CSS Shaders, z dielne Adobe. Nový prírastok do štandardu HTML5 schválilo konzorcium W3C koncom októbra. CSS Shaders sú vysoko SEO-friendly. Najlepšie ich predstaví nasledujúce video.
Posledný wow-efekt zaznamenala nová funkcia desktopového Photoshopu — Photoshop Unblur. Nahradí ťažkú robotu so zaostrovaním rozmazaných fotiek. Adobe prišlo s novým spôsobom ako rozpoznať rozmazané časti fotografií z rôznych prostredí a napraviť to. Dokonca aj nečitateľný text bude možné vďaka nej rozpoznať. Zatiaľ je len v prvotných štádiách, ale predpokladá sa, že potrebné nastavenia (ako vidno vo videu) celkom zmiznú a zaostrenie prebehne skutočne len jedným kliknutím.
komentáre
pomaly daju na kazdy stetec inu aplikaciu…
Super! Na toto som cakal. Uz len pockat na iOS verzie…
kvoli tymto programom je iPad lepsi ako android
@moje meno, zdrz sa trapnych poznamok: https://market.android.com/search?q=adobe&so=1&c=apps