10 najlepších hier vytvorených v HTML5 a JavaScripte – majú šancu vyrovnať sa Flashu?

Proprietárny Flash aj vďaka iPhonu a iPadu pomaly ale isto ustupuje moderným otvoreným technológiám ako je HTML5 a JavaScript. Keď sa však rozpráva o Flashi a o jeho nahradení novým HTML5, takmer vždy sa hovorí len o videu. To je pritom iba veľmi postranný účel Flashu, ktorý pribudol pomerne nedávno, a v praxi sa nepoužíva dlhšie ako 5 rokov. Keď Flash v roku 1996 vznikol, jeho hlavným účelom bola tvorba animácií na obzvláštnenie nudného internetu, ktorý bol v tom čase na úplne inej úrovni ako dnes. Neskôr sa do Flashu pridala podpora programovania cez ActionScript, a mohli tak vznikať interaktívne aplikácie a hlavne hry. Práve nimi sa budeme zaoberať v tomto článku. Prinášame zhrnutie najlepších hier, ktoré boli doteraz vytvorené na báze HTML5 a JavaScriptu. Môžete si pomocou nich vytvoriť približnú predstavu o tom, aké majú tieto technológie šance oproti veteránovi intertnetových hier – Flashu.

~~Hry je najlepšie hrať v najnovšej verzii Safari, Firefoxu alebo Chorme. Aj keď na iPhone, iPode či iPade sa hry spustia tiež, väčšinu nie je možné hrať, keďže na ich ovládanie je potrebná klávesnica~~

Asteroids

Remake kultovej počítačovej hry z roku 1979 ponúka relatívne prepracovanú, aj keď ničím špeciálnu grafiku. Šípkami ovládate raketu a medzerníkom sa snažíte prestrieľať pomedzi asteroidy. Hre chýba preloader, a teda môžete ju hrať aj počas načítavania — avšak so zvláštnymi chybami a spomalene.

## Canvas Invaders

Ďalšia klasická hra zo sedemdesiatych rokov, dokonca aj s dobovou grafikou. Pohybujete sa šípkami a strieľate medzerou.

HTML5 hra – Canvas Invaders

Apophis 2029

Opäť jednoduchá arkádová hra, tentoraz však vo veľmi modernom šate. Rukou kreslená grafika je vyzdobená efektnými animáciami. Hra obsahuje preloader, vyplňuje celé okno prehliadača a dokáže sa prispôsobiť akejkoľvek veľkosti. Aphopis 2029 bol vyvinutý bez použitia HTML5 Canvas elementu – teda iba za pomoci JavaScriptu, čo je ešte obdivuhodnejšie.

HTML5 hra – Apophis 2029

Avoidance

Síce zvláštne vyzerajúca, no veľmi náročná a zábavná hra. Šípkami ovládate fialový štvorček, ktorý sa snaží vyhnúť červeno-čiernym štvorcom. Tých stále pribúda a hra sa teda stáva ťažšou.

HTML5 hra – Avoidance

Wolfenstein 3D

Verný, aj keď len demonštračný a nedokončený klon klasického DOS-ovského Wolfensteina. Šípkami sa pohybujete po mape, na ktorej vás prenasledujú nacisti. Aj keď hra nikam nevedie, ukazuje, že jednoduché 3D je v HTML5 rovnako možné.

HTML5 hra – Wolfenstein 3D

Quake 2

Oveľa ambicióznejší 3D projekt vytvorilo niekoľko zamestnancov Googlu vrámci 20% pracovného času len pred niekoľkými týždňami. Klon 3D hry Quake 2 z roku 1997 nepoužíva Flash, no aj tak to nie je čisté HTML5 a JavaScript. Na renderovanie obrazu bolo totiž použité WebGL, ktoré umožňuje používať OpenGL v internetovom prehliadači. Aj keď hra vyzerá zo všetkých asi najpokročilejšie a najzaujímavejšie, tak ľahko si ju nezahráte. Vzhľadom na licencovanie nebolo možné hru kompletne uvoľniť, stiahnuť si môžete iba zdrojový kód. Google na svojom blogu píše, že hra beží 30 fps aj na notebookoch, čo je bez debaty skvelý výkon.

Crystal Galaxy

Táto horizontálna strieľačka bola vytvorená pomocou HTML5, JavaScriptu a DHTML a je tiež jednou z hier, ktoré si môžete pomýliť s Flashom. Crystal Galaxy ponúka slušnú grafiku a levely vyzerajú byť veľmi komplexné a zábavné. Aj keď sa hra načítava dlhšie, nie je to problém, keďže má preloader.

HTML5 hra – Crystal Galaxy

World of Solitare

Od samých akčných hier si treba niekedy oddýchnuť napríklad kartami. World of Solitaire disponuje rozličnými možnosťami, ako napríklad nastavenie pozadia, či vzhľadu balíčku kariet. Aj keď hra podporuje zobrazenie na celú obrazovku, svojmu vývojárovi poskytuje aj finančnú kompenzáciu vo forme zobrazenej reklamy.

HTML5 hra – World of Solitare

Bing Bong

Tento klon Breakoutu/Arkanoidu vytvoril rovnaký vývojár ako vyššie uvedený Apophis 2029 a v mnohom sa mu preto podobá. Rovnaká rukou kreslená grafika, rovnaká podpora full-screenu a aj menenia veľkosti okna.

HTML5 hra – Bing Bong

Akihabara

Posledná hra je vlastne päticou retro hier. Pod jednou strechou nájdete jednoduchú skákačku Leave Me Alone, strieľačku Solitude, klon Zeldy s názvom The Legend Of Sadness, Tetris a hru Capman. Zaujímavé je, že aj keď hry sa ovládajú klávesnicou (Z,X,C a šípky), pokiaľ ju spustíte na iPhone či iPade, zjaví sa vám k dispozícií jednoduchý a veľmi použiteľný ovládací panel.

HTML5 hra – Akihabara

Vyrovnávajú sa Flashu?

S HTML5/JavaScript hrami sa bežne veľmi často nestretnete. Po ich vyskúšaní som bol príjemne prekvapený, no na Flash sa zatiaľ nechytajú. Keby som mal byť spravodlivý, prirovnal by som ich k Flashovým hrám pred piatimi rokmi. Sú zaujímavé, no oproti špičke, čo ponúka konkurenčná platforma, len veľmi jednoduché. Samozrejme, toto môže byť spôsobené len nedostatkom vývojárov plynúcim z mladosti tejto vývojovej platformy.

Ďalším problémom môže byť kompatibilita. Aj keď na iPhone a iPade Flash chýba, na desktopových počítačoch je nainštalovaný až v 99,3 % prípadov. HTML5 hry si nemôže vychutnať viac ako polovica užívateľov internetu, keďže štandard nie je dostatočne podporovaný v najrozšírenejšom browseri — Internet Exploreri, dokonca ani v jeho najnovšej verzií.

Zaujímavé je, že kým Flash je kritizovaný hlavne kvôli slabému výkonu, HTML5 na tom nie je o nič lepšie. Pri zložitejších hrách procesor pracoval až na 50%.

Nateraz teda kráľom ostáva Flash. Ak však Microsoft svojím mainstreamovým browserom začne podporovať modernú platformu HTML5 a vývojári sa v tomto prostredí naučia lepšie pracovať, celkom ľahko môžeme za pár rokov uvidieť obrat celej situácie.

~~Pokiaľ poznáte ďalšie podobné hry, o ktorých si myslíte, že by v zozname najlepších nemali chýbať, neváhajte sa o ne podeliť v diskusii.~~

komentárov
  1. Mister Mravčák, skromne si myslím, že Flash schytáva viac kritiky za totálnu (ne)bezpečnosť, ktorou robí z operačných systémov ementály, ako za slabý výkon. Slabý výkon je už vecou iba Macu (a ešte niečom neznámom, tuším, že to volajú Linux), a to tiež nie vždy. Najmä video vo Flashi náš ničí ;)

    0
    0
  2. Nie celkom chapem co je moderne na JavaScripte , inac povedane ak pouziva html5 JavaScript nemoze byt moderny . Pametam si obdobie ked som pisal javascript pre kazdy jeden browser zvlast . Zial to obdobie stale pretrvava .

    0
    0
  3. hua: co asi javascriptove frameworky obsahuju :) , ohakovany kod pre kazdy browser zvlast . To je podla teba moderne ? dovol aby som sa zasmial .

    0
    0
  4. jsem pro vyrazeni flashe jako prehravace videi a co se tyce www aplikaci tak je mi to jedno, at si delaj co chtej, jen at to pres nejakej „cider“ like shit neportujou na iphone ;)

    0
    0
  5. Mám dojem , aby si taký silný príbeh o tom , 10 najlepsich hier vytvorenych v HTML5 a JavaScripte – maju sancu vyrovnat sa Flashu? – MacBlog, Apple weblog. Budem príspevok na odkaz na mojich stránkach kupón tohto blogu . Ja sa vrátim pre viac informácií.

    0
    0
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
Apple iPhone 14
pokračovanie článku

Apple už o niekoľko dní ukončí predaj starších iPhonov v EÚ

Januárom 2025 nevstupujeme len do nového kalendárneho roka, ale aj do novej etapy fungovania v EÚ. Počnúc prvým dňom budúceho roka vstupuje do platnosti nariadenie, ktoré zakazuje predávať mobilnú elektroniku s inou koncovkou ako je USB-C. A teda to znamená, že Apple oficiálne bude nútený ukončiť predaj starších iPhonov v EÚ.
pokračovanie článku

Apple zvažuje 5G pripojenie pre MacBook a Vision Pro

Písal sa rok 2008 a na internete sa objavili prvé fámy, že Apple pripravuje MacBook s mobilným dátovým pripojením. Správy vtedy komentoval aj Steve Jobs, keď potvrdil, že napokon sa rozhodli nepokračovať v tejto iniciatíve.