Prvé logo spoločnosti Apple, vyrobené v roku 1976, znázorňovalo Isaaca Newtona, známeho matematika, fyzika a vedca. V ilustrácii sedí Newton pod jabloňou s jablkom, keďže otázkou gravitácie sa začal zaoberať pri padaní jabĺk zo stromu. Znázornené komplexné a ťažko pochopiteľné „logo“ identifikovalo spoločnosť len niekoľko mesiacov. Jeho autorom je ilustrátor Ronald Wayne, človek považovaný za tretieho spoluzakladateľa Apple, spolu so S. Jobsom a S. Wozniakom. V Apple pracoval len 2 týždne. Svoje akcie v hodnote 800 USD, ktoré v tom čase predstavovali 10 percent spoločnosti, údajne predal, pretože zodpovednosti vyplývajúce z partnerstva boli pre Wayna príliš riskantné. Dnes by mali tieto akcie hodnotu niekoľkých stoviek miliónov USD. V roku 1989 spoločnosť Apple použila meno Newton aj pre svoju PDA platformu, ktorej vývoj bol neskôr zrušený.
Nové jednoduché logo spoločnosti navrhoval Rob Janoff, dnes známy práve vďaka tejto grafickej zákazke. Vo veku 28 rokov ju dostal ako art director v reklamnej agentúre Regis McKenna (meno IT investora) z finančných dôvodov, keďže Apple v tom čase nebola bohatá spoločnosť. Steve Jobs chcel identitu stotožniť s prístupnosťou, ľudskosťou a jednoduchosťou. V sedemdesiatych rokoch dominovala výrobe počítačov (strojov) firma IBM – International Business Machines, ktorá bola pre obyčajných ľudí svojim imidžom nedostupná. Naopak, počítače Apple mali byť určené pre ľudí. Farby znázorňujú prvý bežne dostupný farebný monitor počítača Apple II. Okrem toho dodávajú farby logu potrebnú hravosť a príťažlivosť pre oči bežného pozorovateľa aj deti. Mnohofarebné logo nebolo odporúčané z hľadiska finančne náročnej produkcie na akýchkoľvek materiáloch, avšak Jobs sa finančnou otázkou nezaoberal, a farebné logo prijal. Zahryznutie v jablku je asociované s Alanom Turingom, ktorý je považovaný za „otca“ počítačov. Homosexuál A. Turing zomrel po odhryznutí z jablka napusteného kyanidom. Skutočný dôvod výseku v jablku je však len jednoduchšie vizuálne odlíšenie od iného ovocia, čerešne či paradajky. Podľa rôznych chýrov boli spomínané farby v tomto logu odvodené aj od dúhovej vlajky homosexuality, a teda spojené aj s Alanom Turingom, avšak táto vlajka v čase výroby loga ešte neexistovala. Sexualita a Alan Turing s pôvodnou ideou teda nemajú naozaj nič spoločné, napriek tomu, že sa tak dočítate napríklad aj na Wikipedii.
Farebné jablko vydržalo spoločnosti dve dekády, až do rokov 1997 – 1998. Keď sa Steve Jobs v roku 97 po nezhodách vrátil do spoločnosti Apple, logo dal redizajnovať kreatívnemu štúdiu Landor Associates v San Franciscu. Landor Associates, profesionáli v oblasti grafickej identitiy, logo veľmi citlivo zjednodušili a zneutralizovali podľa Jobsových predstáv. Jablko nabralo geometrickejší tvar, oproti pôvodnému naturálnemu. Jednofarebná variácia tohto loga sa používa ako zjednodušená verzia dodnes na takmer všetkých produktoch Apple. Krabice, média, manuály, ikony, softvér, hardvér, budovy a mnohé ďalšie predmety a objekty. Logo sa používa jednofarebne aj v inverznej podobe alebo v odtieni šedej.
V softvéri, v Mac OS X a na webových stránkach sa následne od roku 2000 používali dve ďalšie variácie štylizovaného bitmapového loga s efektom a tieňom. Efekt súvisí pravdepodobne s témou Aqua od vydania Mac OS X 10.0, kde bolo potrebné zladiť logo s grafickým prostredím systému. V tomto období sa použili rôzne farebné variácie logá s upravenou Aqua štylizáciou.
Na materiáloch vyrobených od roku 2007 oficiálne používa Apple šedo-okrové logo s hliníkovým efektom a ostrým diagonálnym rezom, avšak táto variácia je len ďalšou v kolekcii nezjednotenej identity. Apple používa logá a ikonky nahryznutých jabĺk s rôznymi ďalšími efektami. Napriek tomu, že sú si všetky veľmi podobné, identita nie je jednotná. Vďaka čistej rozpoznateľnosti a ikonovému charakteru loga je tento problém značky potlačený a značke veľmi neubližuje. Najčastejšie sa stretávame s plochou jednofarebnou verziou loga z roku 1998.
V súčasnosti je spoločnosť Apple klientom reklamnej agentúry TBWA Los Angeles, ktorá produkovala napríklad známe TV spoty Get a Mac. Logo pravdepodobne nebude modifikované ešte minimálne jedno desaťročie, keďže v súčasnosti definuje jednu z najsilnejších identít na svete. V roku 1976 mladý Rob Janoff určite netušil, že nakusnuté jablko reprezentujúce počítače, je najväčšou dizajnérskou úlohou jeho života.
Prežiarené logo Apple je dnes aj vďaka tomuto príjemnému vyobrazeniu v mysli ľudí vnímané pozitívne, a predstavuje vysokú hodnotu pre dizajnérov aj bežných zákazníkov.
komentárov
moc hezký článek, díky za pěkný čtení
velmi pekne
Najkrajšie je doteraz to farebné ;)
Ano aj podla mna je najlepsie to farebne :)
A naozaj musim odcenit clanok, uvolnujuce citanie !
zaujimavy clanok ako toho Isaca Newtona v hentakej podobe len bez toho Apple Computers sme mali v ucebnici fyziky…Tiez suhlasim ze najlepsie je to fatebne:D
Opravdu nejlepší je to barevné
Je to hesky článek, jen by sem upřesnil že u loga od roku 2001 se nemusí jednat jen o bitmapu, ale klidne i o vektor. Jinak podle mě je nej logo černé.
Mne sa najviac paci jednofarebne, ale nech je uz v akejkolvek farbe je to najgenialnejsie logo na svete, kazdeho pri pohlade nan napadne ze je to jablko a kazdy si ho zapamata a ked svieti a je na vrchnej strane macbooku tak je to az umenie
To farebné je pekné, možno trochu osviežiť farby a mohlo by slúžiť ďalej.
Pokud vím, tak “vykousnutí” jablka je způsobeno původním umístěním nápisu apple, který byl do jablka vsazen. Později byl text odebrán a vykousnutí tam zůstalo.
Mne sa pačia všetky logá Apple (až na to prvé… bože :D) , ale pravdou to farebné a jednofarebné su naj :)
Jednoduche, nadcasove, lahko identifikovatelne a zapamatatelne logo :-) tie zmeny su naozaj len “farebne”
V tejto súvislosti mám otázku: Prečo jablko v Mac Blogu nie je nakusnute?
Guliver: Pretože originálne nahryznuté logo Apple je registrovanou ochrannou známkou spoločnosti Apple, Inc. Použiť rovnaké by bolo v rozpore so zákonom – už teraz je to na hrane, keďže jediná úprava je práve to nahryznutie.
Ja som sa zas docital ze Jobs je budhista. Vzhladom na to, ze pre budhistov je jablko symbol dokonalosti tak si ho dali ako logo(zaroven aj nazov znacky) ale ziadna technika nie je dokonala. Preto je to jablko nahryznute.
Zdroj:iKona
To úplně první je naprosto úžasný. Myslím že ještě teď Stevovi naskakuje husí kůže když ho vidí :-) A to barevný je sice fajn, ale těžký 70. léta… Možná osmdesátý ať nežeru. To že vydrželo do roku 1998 je krásnou ukázkou úpadku inovace u Apple když tam Steve nebyl.
To prvé si vobec neviem predstavit napriklad na macbooku.
“logo dal redizajnovať kreatívnemu štúdiu Landor Associates v San Franciscu. Landor Associates, profesionáli v oblasti grafickej identitiy, logo veľmi citlivo zjednodušili” … to bola ina “makacka”, z farebneho na cierne …