Jednotlivé LCD boli kalibrované sondou Monaco Optix XR, teplotu bielej definovaly ICC profily na 6500K, monitory mali podsvietenie v natívnom móde (nastaviteľné len u Sony). Sila podsvietenia bola nastavená 120 cd/m2, MacBook Pro mal jas zvýšený na 150 cd/m2.
- Apple Cinema 23″, CCFL, LG-Philips S-IPS 16,7 mil. farieb, 8 bit, 8 bit gamma korekcia
- Apple Cinema 30″, CCFL, Samsung S-IPS S-PVA 16,7 mil. farieb, 8 bit, 8 bit gamma korekcia
- Sony SDM P-234B, CCFL, LG-Philips S-IPS 16,7 mil farieb, 8 bit, 8 bit gamma korekcia
- MacBook Pro 15″ „Penryn“, LED, neznámy výrobca – pravdepodobne LG-Philips TN 262 144 farieb, 6 bit, 8 bit gamma korekcia (?)
Referenčný monitor je 23 palcový ACD – šedý wireframe.
ACD 23″ vs. MacBook Pro
ACD 23″ vs. ACD 30″
ACD 23″ vs. Sony SDM P-234B 23″
Záver
Najväčší gamut má Cinema 23″ a Sony SDM P-234B, za nimi Cinema 30″ a najhoršie podanie farieb má samozrejme MacBook Pro so 6 bitovým displejom. MacBook Pro bez externého monitora nie je vhodný na grafické práce. Rozdiel medzi monitormi postavenými vedľa seba voľným okom nie je možné rozoznať, pri detailnejšom skúmaní však (subjektívne) vyhráva ACD 23″ so saturovanejšou červenou. Displej MacBooku Pro je na prvý pohľad viditeľne horší ako displeje u všetkých ostatných testovaných monitorov. Zatiaľ neexistuje výrobca 8 bitových LCD panelov pre notebooky. MBP používa (znova subjektívne) jeden z najlepších dostupných 6 bit LCD panelov na trhu. Nakoniec som MacBook Pro porovnal aj s notebookom Fujitsu Siemens Amilo PRO V3405, ktorého displej reprezentuje väčšinu štandardných notebookov s bežnými TN LCD displejmi, typicky v cenách od 600 do ~1200 eur.
MacBook Pro vs. Fujitsu Siemens Amilo PRO V3405
Vonkajší šedý wireframe je gamut MacBooku Pro, vnútorný je Fujitsu Siemens Amilo PRO V3405.
komentárov
zase o hw a zase zle? odkedy s-ips panely vyraba samsung? ten ma vlastne s-pva, nechajte s-ips pre lg/philips. Rovnako vysledky – preco len gamut a nie presnost teploty farby v nekalibrovanom stave a odchylka delta E pred a po kalibracii? Proste chabe, radsej nijak ako takto polovicate a s chybami (mimochodom porovnat najnovsi MBP proti tomu FSC nie je moc fair).
Ospravedlňujem sa za omyl v špecifikácii Samsungu, opravené. Detailnejšie testy neboli uskutočnené z dôvodu iného primárneho zamerania tohto servera/blogu.
Uvítal by som aj ACD 20″ a možno aj MB a zo zaujímavosti by som bol zvedavý aj na iMaci…
Ajajaj, vy nieste spokojní asi s ničím :)
Ako povedal Dominik, tento server (či blog) nieje zameraný na dlhé články o farbách ktoré by zaujímali asi 3% jeho návštevníkov. A 20″ Cinema má rovnaký panel ako 23″, čiže gamut by mal byť tiež rovnaký.
Suhlasim s Aleks. Podrobnejsie to netreba. Ten kto sa o to aspon trochu zaujima si to najde na nete. Ja osobne by som aj tak dal prednost EIZO rade CG pri farebnom spracovani a doladovani obrazu.
Uspokojeni prinasi stagnaci :-) Ale ted vazne. Uz predem se omlouvam tem masam ctenaru, co maji bezne k dispozici 30palcovy monitor… U applistu celkem bezna periferie ;-) Ale konec ironie…
Ale co jsem si mel z daneho clanku odnest, protoze fakt, ze notebooky maji horsi displeje nez stolni lcdcka byl znamy uz predtim. A „podrobne“ srovnani tohoto typu preci muze uspokojit jen ctenare, ktery pouzivaji barvy k praci, takze asi tak 3 procenta ctenaru, ne? Urcite by bylo lepsi porovnat displeje mezi Apple vyrobky, od iMacu pres notesy k Apple displejum.
Hm, primarni zamereni tohoto webu. V hlavicce mate napsano, ze mate o 50 procent vice redaktoru, takze jste zamereni na redaktory :-)?
by ma zaujimalo o com je tento kvazi test
grafikovi je na nic
normalnemu uzivatelovi neviem co ma povedat
ktomu ste si nevybrali poriadneho konkurenta (eizo s 10bit korekciami, notebook sony a nie lacny siemens)
naozaj o com? co bolo cielom tohto testu?
mi to prijde akoze
,,pozicali sme si sondu a otestovali co dum dal ,, test
:)
pre inspiraciu ako sa testuju monitory doporucujem svethardware.cz, grafika.cz
Presne ako pise to-mas alebo aj MarensPh – ta sonda to urcite vedela ukazat (myslim Delta E) a tento udaj je principialne ovela dolezitejsi ako gamut, pretoze ukazuje vernost farieb … na notebooku, co ma dobru hodntu Delta E fotografie idu zakladne upravit fotografie bez problemov. Neuvidite sice vsetky farby, to vsak nijak zvlast nevadi, pretoze to urcite nepojde rovno do printu z notebooku, ze ano. Proste taky divny „test“ ani pre lamy, ani pre profikov … proste informacna hodnota velmi nizka.
P.S.> ano, skutocne som malokedy spokojny, pretoze potom by sa nebolo ako a kam zlepstovat …
Ťažká, náročná a hlavne nevďačná téma.
Netreba to hneď kritizovať, každý začiatok je ťažký. A pri takej to širokej téme o to viac. Isteže pre profi grafici tento test možno preskočia a pokračujú ďalej na grafika.cz alebo svethardware.cz. To je pochopiteľné. ACD displaye sú určite vydarené monitory, spájajúce v sebe kvalitu i design a ako odrazový mostík pre DTP a foto sa dajú odporučiť. Tejto triede však kraľujú iné monitory.
Tento test by sa však dal „zachrániť“ pre užívateľov tohoto blogu.
1. možno by som pridal do grafov Abobe gamut, aby majitelia ACD monitorov videli, kde sa ich miláčik nachádza, čo dokáže zobraziť
2. určite by som doplnil test Macbooku aj iMacov – našlo by to svojich čitateľov
Osobne by ma zaujímal rozdiel medzi Macbookom Pro, Macbookom a iMacmi. Verte, že potom článok by nabral na informačnej hodnote, a určite dokázal aj mnohých ovplyvniť pri rozhodovaní pri nákupe stroja.
to-mas: Cieľom testu bolo porovnať gamuty najviac používaných displejov v grafickej/reklamnej/foto brandži. To sú práve Apple Cinema (resp. monitory s 8 bit S-PVA a 8 bit S-IPS) alebo MacBook Pro v „teréne“ na fotografie.
MadCap: Logicky Delta E sa zvyšuje nepriamo úmerne s menším gamutom, na notebooku sú hodnoty Delta E tak vysoké, že sa o vernosti farieb nedá hovoriť. Z akej vzorky farieb by si si prial vyrátať Delta E?
renad: porovnávame hlavne zariadenia vhodné (resp. určené) na prácu s grafikou, to napr. 13″ MacBook alebo lesklý iMac určite nie je.
Dominiku, vzhledem k tomu, že o iMac 20″ a 24″ uvažuje dost lidí jako o alternativním pracovním stroji (domnívám se tak na základě dotazů potenciálních switcherů), tak by jejich zařazení vůbec nebylo od věci.
BTW uděláš něco s tím avizovaným novým layoutem MacBlogu? V pátek mi tady zase vytuhnul iPod touch (1.1.4, nehackovaný) a to docela drsně — skoro na hoďku, nereagoval na nic, vyflákala se plně nabitá baterka, nereagoval na připojení k MBP/10.5.2/iTunes a povedlo se mi ho vypnout až cca po minutovém podržení obou hw-tlačítek. Nebylo to poprvé, něco v tom smyslu jsem ti psal už v prosinci, jestli si vzpomeneš.
Len to potvrdilo moju spokojnosť s novým Apple Cinema Displayom 23″ ktorý som si kúpil a môžem len odporúčiť… používam ho ako externý pre MBP porovnávať sa to samozrejme nedá MBP je na prehliadanie fotiek ok ale na editáciu si na ňom netrúfam …
Typicky sa Delta E pocita z dakych 18tich odtienov/farieb (od boku, nemam chut to ist skumat podrobne – mam vsak pocit, ze je to normalizovane nejak) a gamut s touto hodnotou nejak vyrazne nemusi suvisiet – aj monitor s malym gamutom moze zobrazovat verne farby, tj. mat malu odchylku od idealu (tj. hodnotu Delta E tak nejak pod 1 ci prizmurime oci a povieme 2).
Pre amaterov by to stacilo trosku vysvetlit – napriklad prave stav zakladnej kalibracie z tovarne je dolezity, realne si necha displej skalibrovat skutocne dobrou sondou len malokto a ten „default“ stav je preto zaujimavy udaj.
v praci mam ACD 23″ a doma NEC 2470WNX … ale ten NEC je min o 30% lepsi a min o 30% lacnejsi. Na ACD silno vidno raster, neda sa poriadne nijako nastavovat, neda sa rotovat … proste monitor len s peknym designom
Tomas > to je zas co za retardovanie porovnanie? ten NEC je S-PVA s menšim gamutom a pochybnou Overdrive akceleraciou. Naviac ma vacsie pixely s nizsou hustotou, nizsim DPI – PPI. čo by si chcel okrem hardwarovej kalibracie „nastavovať“? Taketo nazory a testy „o 30% lepsi, vidno raster“ ma skutocne vytacaju. Ma ten tvoj NEC SWOP certifikaciu?