Koncom augusta minulého roku spoločnosť NBC Universal zrušila zmluvu s Apple a seriály prestala úplne poskytovať v decembri. Dôvodom ukončenia spolupráce boli najmä ceny, ktoré chcel Apple znížiť z ceny $1,99 na $0,99 za epizódu seriálu a $9,99 za film. Seriály ako Heroes, Battlestar Galactica alebo The Office boli presunuté na nový projekt Hulu.com a sprístupnené boli tiež pre internetový predaj Amazonu. Odchod NBC znamenal aj odchod NBC News, NBC Sports, Bravo, SciFi, Sleuth, Telemundo, mun2 a USA.
Vyššie zrekapitulovaný príbeh už asi poznáte. No dôsledky zrušenia zmlúv medzi spoločnosťami sú o niečo väčšie, ako si všetci mysleli a analýza z Forrester Research dokonca hovorí, že „iTunes potrebuje NBC viac ako celý internet iTunes“ a „je to len v záujme Apple, aby si znovu získal NBC“. Ak sa práve v duchu pýtate „prečo“, odpoveď je jednoduchá – NBC Universal poskytoval Apple 30% celkového predaju video-downloadov a teraz ich poskytuje šiestim veľkým portálom, pričom videá sa zadarmo dajú pozrieť na stránkach NBC.com a Hulu.com (ak ste si aj vy na nanosekundu mysleli, že si videá pozriete, tak vás sklamem – sú typicky „US only“). Štúdie síce ukázali, že cez iTunes Store pravidelne nakupuje videá „len“ 19% pravidelných zákazníkov a v priemere na jedného vyjde minutá suma $30, to však v praxi v prvej polovici roku 2007 znamenalo celkový zárobok niečo pod $100 miliónov. $30 miliónov pre iTunes teda zarobil práve NBC. Ak si odmyslíme nemalú čiastku, ktorú tým Apple stráca, je tu ešte jedna otázka: načo je dobrý užívateľom iPod s funkciou prehrávania videí, ak nie je čo pozerať?Vyzerá to však tak, že NBC sa s Apple neplánuje tak skoro zblížiť. Aj keď hovorkyňa NBC vyhlásila, že spoločnosť „je vždy otvorená rozhovoru, no momentálne žiadne diskusie neprebiehajú“, NBC v strede decembra uzatvoril zmluvu so spoločnosťou SanDisk a užívateľom služieb Fanfare poskytuje aktuálne seriály z rôznych kanálov NBC. (Fanfare je služba založená na videách, ktoré je možné stiahnuť, presunúť do Sansa TakeTV a následne pozerať cez televíziu; Fanfare ale nepodporuje Mac OS X ani Linux.)
Apple sa zatiaľ snaží získať nejaký filmový obsah pre iTunes a zároveň zachrániť Apple TV, ktorá sa koncom roka objavila na rôznych „blacklistoch“ najhorších produktov od Apple za minulý rok. Mohla by k tomu pomôcť (zatiaľ neoficiálne) uzavretá zmluva s Fox a Disney, ktorí by mali byť ako partneri predstavení na MacWorlde 14. januára spolu s novou video požičovňou (video rentals). K Fox a Disney by sa mohli pridať aj iní distribútori ako Paramount, Lionsgate a MGM, ktorí už videá pre iTunes poskytujú. Sony, Universal a Warner Bros. sa vraj z rozličných konkurenčných dôvodov nechcú pripojiť. Výpožičné sa odhaduje na cenu $2 a/alebo $5 na dobu 24 hodín, po uplynutí tejto doby by sa mali stať neprehrateľnými; zatiaľ nie je známe, koľkokrát budú môcť byť videá tohto formátu spustené.
Požičiavanie videí by sa pre zákazníkov malo stať celkom výhodnou formou zábavy a to najmä preto, lebo zakúpené filmy si zväčša pozrú jeden-dvakrát a viac nemajú potrebu odkladať film zakúpený za plnú hodnotu – takto zaplatia menej, pozrú si video a hneď sa ho aj zbavia. Zaujímavosťou je tiež to, že spolu k DVD vydaniam by Fox mal na DVD vydaniach použiť technológiu digitálnych práv FairPlay od Apple, ktorá povoľuje zakúpené DVD ripovať na vlastný počítač použitím iTunes a tiež ich presunúť na iPod alebo iPhone.
Služby digitálneho požičiavania by mali byť veľkou konkurenciou pre americké spoločnosti Blockbuster Video a NetFlix, ktoré sú najväčšími v tejto oblasti, ale zakladajú sa na poskytovaní fyzických DVD a fyzickom transporte (tzn. použitím pošty a pod.; NetFlix ponúka aj digitálne služby, ale nevzťahujú sa na Mac). Digitálna distribúcia zahŕňa výhody ako sú napr. nulové poplatky za dopravu a menia starý proces na 3-klikový systém: otvorenie video sekcie v iTunes, vybratie filmu a kliknutie na zapožičanie. Všetko sa dá vybaviť bez vystrčenia päty z domu a opätovného vracania DVD, kedže video automaticky prestane „fungovať“.
Otáznych je už len zopár detailov: v akej kvalite budú poskytované videá – bude rovnaká ako doteraz, čiže o niečo horšia ako DVD, ktorá je na veľkých HD-TV displejoch „kockatá a rozmazaná“, rovnajúca sa DVD kvalite, alebo HD-DVD? Mnohí užívatelia si práve na kvalitu sťažujú, lenže spolu s rastúcou kvalitou rastie aj veľkosť súborov a ako sa k tomu vyjadrili aktuálni užívatelia, pri rýchlom DSL pripojení stiahnutie videí trvá viac než hodinu, takto by sa čas sťahovania pri HD-kvalite mohol zvýšiť na 3 až 4 hodiny.
V nejasných odpovediach zatiaľ asi môžeme len tápať, viac podrobností o partneroch Apple, o cenách, kvalite a obmedzeniach, ktoré nová služba ponúkne, sa dozvieme najskôr na MacWorlde, ktorý je tu o niečo viac ako týždeň.
komentáre
No DVD na HD telke s upscalingom nie je ani rozmazana a ani kockata, televizia musi byt tiez osadena kvalitnych postprocesingom obrazu (Sony, Samsung) – preto apple pri apple TV zacal ponukat Sony Bravia telky
A ak mate sietovy prehravac, ktory uz ma KVALITNY upscaling uz zabudovany v sebe, nepotrebujete ani upscaling na telke…
Dufam, ze iTunes Store uz pride konecne na slovensko. To by som si videa urcite poziciaval.
Btw, urcite tie pozicane videa po chvili niekto hackne a Apple bude stale a stale vydavat nove updaty iTunes a nove formaty videi, aby sa nedal 24 hodinovy timer nijako odlozit. Rovnako ako s flashnutymi, odblokovanymi iPhonami.
Neviem presne ako funguje prenos pozicanych videi z Magia, ale ziadne stahovanie a cakanie tam nie je. A to rozpravam a HD videach (sice len par) a 5.1 zvuku (ten je mimochodom aj pri videach s nizsim rozlisenim ako HD). HD film je za cca 3,5 dolara a normalna DVD kalita za cca 2,5 dolara. Takze ziadna velka diera do sveta. Predpokladam, ze Orange ma podobnu cenovu politiku. Takze v tomto pripade mi iTunes Store nechyba. Privital by som ho vsak na hudbu. Teraz to musim riesit cez svagrinin ucet v Londyne.