Zdá sa, že legálne kupovanie hudby cez iTunes Store sa stáva štandardným trendom. Nasvedčuje o tom aj prehlásenie Apple zo dňa 31.07.2007 o predaní viac než troch miliárd piesní cez iTunes Store. Ak si z toho urobíme jednoduchý matematický výpočet a rátame, že na jednom albume je priemerne dvanásť piesní, je to presne 250 miliónov predaných albumov. Presne pred pol rokom boli ohlásené „len“ 2 miliardy predaných piesní, čo je približne 160 miliónov kusov CD.
Apple Store sa začal široko rozvíjať od jeho uvedenia v roku 2003, k čomu pomohla aj popularita iPodu (alebo to je naopak?), ktorého sa len nedávno predalo vyše sto miliónov kusov. Iba pred mesiacom sa iTunes Store stal tretím najväčším predajcom hudby. Pred ním sú len Wal-Mart s 15,8 percentným podielom na trhu a Best Buy s podielom 13,8%, ktorí ale hudobné albumy predávajú aj vo fyzickej podobe. Apple sa však podarilo predbehnúť Amazon s 10 percentným podielom na trhu; Amazon „zaostáva“ s percentuálnou hodnotou 6,7%.Predajnosti určite dopomohlo len nedávno zavedené zrušenie DRM ochrany (t.j. predaj bez ochrany kopírovania), ktorú ako prvú uviedla do praxe spoločnosť EMI. Toto rozhodnutie sa aj oplatilo, vzhľadom na výrok EMI, v ktorom sa uvádza, že predajnosť albumu od skupiny Pink Floyd – Dark Side of the Moon sa zvýšila o 350%, mnohonásobne vyššiu predajnosť zaznamenali aj albumy od skupiny Coldplay, alebo speváčky Norah Jones. Predajnosť síce s prvotným nadšením postupne klesla, ale predpokladá sa, že hudba bez ochrany sa bude dobre predávať aj naďalej.
Apple sa snaží vyriešiť aj problém poskytnutia skladieb bez DRM ochrany od spoločnosti Universal, ktorá vraj momentálne čelí tlaku Jobsa a to nie len kvôli spomínanej ochrane, ale aj odmietnutiu zo strany Apple o zvýšenie cien – koniec koncov, nízke ceny sú jedna zo základných faktorov prístupnosti, ktoré preslávili iTunes Store. Nátlak sa odrazil aj na zmene dlhodobých zmlúv Apple s Universal, ktoré sa previedli na časovo kratšie dohody o predaji.
Úspech predaja digitálnych médií sa má odraziť, resp. sa už odrazil, na predaji hudby vo fyzickej podobe – zo $45 miliárd z roku 1997 má predajnosť poklesnúť na $23 miliárd do konca roku 2007, a pod $15 miliárd do roku 2012, podľa spoločnosti Enders Analysis. Na porovnanie však odbyt digitálnych médií stúpol na odhadovanú hodnotu $3 miliardy a do roku 2012 sa predpokladá nárast až na $10 miliárd.
Zo štatistík teda vyplýva, že obchod s digitálnym sťahovaním hudby sa nielenže bude čoraz viac vyplácať a rozrastať, ale bude vo všeobecnosti znamenať postupný zostup hudobného priemyslu v predaji fyzických médií.
Zdroj: arstechnica.com
komentárov
pekne ze viete pisat cislovky slovom, lenze citatelom sa v tom potom tak laaaahko orientuje
peto: Beriem na vedomie, nabudúce to bude číslami.
O čo radostnejšie by boli tieto správy, keby si môžeme kupovať hudbu z iTunes Store aj my chudáci za železnou oponou.
iTunes Store predal viac ako 3 miliardy piesní – je v nadpise
Presne pred pol rokom bolo ohlásených „len“ dvestopäťdesiat miliárd predaných piesní
nezda sa Vam divne, ze pred par dnami ohlasili 3 miliardy a pred polrokom uz mali 250 miliard ?
Banix: Ďakujem za opravu o ospravedňujem sa za omyl, boli to „len“ 2 mld, samozrejme, že nie 250 mld. Tých 250 som asi nechtiac vzala z toho istého riadku, kde sa spomína 250 miliónov albumov. Opravené, napísané číslami.