Esej o DRM od Steva Jobsa – zruší Beatles DRM?

Súčasný problém internetového biznisu s hudbou je DRM – Digital Rights Management. Nakúpené MP3 súbory sa prehrávajú len na počítači, pomocou ktorého boli stiahnuté, alebo na prehrávači, ktorý s celým softwarom spolupracuje (konkrétne napr. iPod + iTunes Store). Takto legálne zakúpene piesne nie je možné prehrávať na konkurenčných prehrávačoch ani iných počítačoch. V prípade, že sú zdieľané na voľnej P2P sieti, nikto ich nebude môcť po stiahnutí prehrať. Sú samozrejme rôzne spôsoby ako túto ochranu oklamať, vždy sa nájdu šikovní crackeri, ktorí ochranu zlomia aj napriek tomu, že spoločnosti (vrátane Apple) DRM neustále aktualizujú. Aktualizuje sa software, prehrávače, internetový obchod hudby aj samotné firmwary v prehrávačoch. Je to klasická naháňačka „myš a mačka“, ako hovorí sám Jobs. Celý svet túto ochranu kritizuje, ale 4 najväčšie hudobné vydavateľstvá nechcú pristúpiť na jej zrušenie. Niektorí aktivisti zasa protestujú, že ich celá nakúpená hudobná zbierka je nepoužiteľná a „komunisticky“ viazaná na riešenie od Applu. Čo nás čaká v oblasti chránenej hudby v budúcnosti? Ako to s uzavretosťou skutočne je? Vyjadril sa sám Steve Jobs v jeho novej eseji na Apple.com – tá je zároveň inteligentný protiútok, keďže ani on sám s DRM nesúhlasí.V prvom rade je potrebné zopakovať, že DRM nie je v rukách Apple. iTunes Store je len obchod, z ktorého má Apple len relatívne malé zisky. Je nutné sa podriadiť vydavateľstvám. Momentálne vládne „veľká štvorka“: Universal, Sony BMG, Warner a EMI. Distribuujú 70% svetovej vydanej hudby. Rovnako Microsoft má so svojim prehrávačom Zune uzavreté riešenie, takže piesne stiahnuté na Microsoft Marketplace tiež inde neprehráte.

S tým súvisí aj momentálna situácia v Nórsku – ombudsman Bjoern Erik Thon vyhlásil, že ak sa iTunes neotvorí, Nórsko podá žalobu. Dovolil by som si trochu ostrejší osobný názor. Erik Thon nemá tušenie o čom hovorí, naviac v pozícii Apple by som v Nórsku kompletne zrušil celý iTunes Store, stiahol v krajine z predaja všetky iPody, a na apple.com/no by som nechal oznam, že za to môže pán Thon, s jeho adresou a telefónnym číslom, nech si to s obyvateľmi vyrieši… Je úplne jasné, že tento politický nezmysel slúžil len na vlastný marketing ombudsmana. Francúzsko ma rovnaký „problém“. S Microsoftom sa nesúdi nikto, pretože majú malé zastúpenie na trhu s hudbou z internetu.

Najzaujímavejšie sú ale konkrétne čísla a štatistiky. Teoreticky, ak ste si nakúpili stovky pesničiek, môže Vás znepokojovať, že ich nebude možné preniesť na iný počítač, alebo že ste prakticky navždy viazaný na prehrávače iPod.

Zdá sa Vám to nefér? Za rok 2006 sa predalo 90 miliónov iPodov a 2 miliardy piesní na iTunes. Jednoduchá matematika hovorí, že LEN 22 pesničiek na každom predanom iPode sú z iTunes, s DRM ochranou. Samozrejme, reálne číslo sa môže pohybovať aj okolo 40 piesní na iPod, keďže ľudia si už stihli kúpiť viac iPodov, staré generácie zahodili alebo už nepoužívajú.

Napriek tomu ale ostaňme pri čísle 22. Dnešný najpopularnejší iPod Nano má pamäťový priestor pre 1000 piesní, a podľa prieskumu je každý z iPodov plne využitý (naplnený piesnami). To sú len 3% piesní z iTunes s DRM ochranou z celkových dvoch miliárd. Zvyšných 97% tvorí na iPodoch ilegálna hudba alebo hudba ripovaná z Audio CD. Užívatelia iPodov vôbec nie sú viazaní na iPod, na Apple ani na iTunes Store. Čísla to jednoznačne dokazujú. „Geekovia“, ktorí majú celý iPod naplnený len piesnami z iTunes Store, teda 100%, si môžu hudbu napáliť ako Audio CD a znovu zripovať do MP3. Takých je ale skutočné minimum a vôbec im ani nevadí, že „musia“ mať jedine iPod – inak by si toľko hudby nenakupovali.

Steve Jobs vlastne hovorí o troch verziách budúcnosti ochrany DRM.

  1. Ostane to tak ako doteraz, každý bude používať vlastnú nekompatibilnú DRM
  2. Apple licencuje ich FairPlay DRM všetkým ostatným obchodom
  3. Vydavatelia kompletne dovolia zrušenie DRM

Najpravdepodob­nejšie je, že to zostane tak ako doteraz. Druhá verzia sa určite nestane – Applu nikto nebude platiť licenčné poplatky za ich systém DRM FairPlay, naviac je veľké riziko zlyhania celej pointy ochrany (dokumentácie ochrany by boli na internete okamžite, alebo by sa nestíhalo aktualizovať ochranu – to by sa vydavateľstvám vôbec nepáčilo).

Podstatná je ale možnosť 3. Zdá sa to síce na prvý pohľad najmenej prípustné, ale jedna demagógia vyplývajúca z posledných ťahov Steva Jobsa znie zaujímavo. Skupina Beatles vlastní spoločnosť Apple Corp., s ktorou sa Apple pred rokmi dohodol, že nevstúpi do biznisu hudby. Apple však nakoniec do sveta hudby vstúpil, Beatles podali žalobu a z toho dôvodu na iTunes Store nebol nikdy žiadny album od tejto skupiny. Spor sa však predvčerom ukončil za tajných okolností a Apple je s Beatles a ich Apple Corp. oficiálne zmierený. Včera vydal Steve Jobs svoju esej o DRM. Naviac bolo prekvapujúce, že na Macworlde 2007 spustil Steve Jobs na iPhone práve piesne Beatles. Už vtedy vznikali predpoklady, že bude spor ukončený.

Ak urobil Steve Jobs s Beatles dohodu, že skupina remastruje svoje albumy a objavia sa na iTunes, je veľmi pravdepodobné, že Beatles zaznamená rekord v histórii predaja hudby na internete. Samozrejme s tým, že všetky skladby od Beatles by boli bez DRM. Milióny predaných legendárnych skladieb bez DRM by vydavateľstvám dokázali, že ochrana je skutočne len obťažovanie zákazníkov, a že je úplne nepotrebná. Možno si to niekto z vedenia konečne uvedomí a tým by nastala malá revolúcia.

Buď som už tiež úplne podľahol Stevovej charizme a jeho Reality Distortion Field, alebo to vlastne celé dáva zmysel.

Uvidíme.

komentárov
  1. len jednému nerozumiem prečo na beatles hudbu nebude ochrana DRM?

    pretoze prave v tom je to kuzlo sachovej partie, kde situacia na sachovnici sa da popisat asi takto:

    * niekto v Europe je hyperaktivny a chce podat na Apple zalobu,
    * zopar dalsich “chytrolinkov” sa k nemu prida,
    * Apple ma uz svoje pozicie vybudovane a pevne: podiel na trhu iPodov a iTMS,
    * uz je na svete dohoda Apple/Apple.

    Otazka je, co chce Steve Jobs dosiahnut. Co je v jeho pripade sah/mat?
    * zbavit sa moznej obzaloby?
    * dalsie posilnenie svojej pozicie na trhu (ziskov)?

    Autor clanku preto ponuka svoj variant posunu kamenov na sachovnici – The Beatles bez DRM

    0
    0
  2. peto: je rozdiel vyuzivanie dominanteho postavenia (Microsoft) a ochrany DRM, ktore Apple nema ako ovplyvnit, pretoze to nie je v ich kompetencii. Nikto vsak nevravi “chudacik” ani “svina”…

    0
    0
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť